2882
Sök

Extraljus

4 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#1
Tja! Nu kommer en sån här fråga igen "hur många extraljus klarar bilen av ? jag kollade upp min generator och där står det 12v 180a. Och min fråga är kan jag slänga på extraljus som kommer hamna på 800w sammanlagt? Eller kommer generatorn brinna upp?

7 376 Inlägg
för 15 timmar sedan
#2
ca 70 Amepere drar dem,,  jag hade köpt ett 70a relä å kört på det


4 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#3
granadadr skrev:
ca 70 Amepere drar dem,,  jag hade köpt ett 70a relä å kört på det

Ja okej schysst för snabba svar! Men så du tror det är lugnt med generatorn?

3 162 Inlägg
för 13 timmar sedan
#4
Beror ju på vad du mer har som drar.
Bara för att "hålla bilen vid liv" är en hel del.

Uppenbar fråga är varför man ska ha så mycket ljus. Måste vara ruskigt onödigt, om det inte rör sig om en entreprenadmaskin tex.
På en bil kommer man ju knappt se något när man bländar av, pga ögats funktion, men frågan handlade ju inte om det.

Och 180A är vid lite varv. Inte tomgång typ. Krävs nog typ 2000varv på motorn, eller så.

Sen drar LED ramper osv ALDRIG så mycket watt i verkligheten som dom anger.
Senast redigerat av Mossan1 (för 13 timmar sedan)

4 129 Inlägg
för 12 timmar sedan
#5
man bör kanske inte ha mer än halva strömstyrkan kontinuerligt på ett relä
dvs. max ca 35-40 A på ett 70A relä, effekten på led-ljus anges ofta i "Kina-watt"  100W är kanske ca 20-30 W i verkligheten

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
14 074 Inlägg
för 11 timmar sedan
#6
jag brukar köra med 1dubbelrelä och ett enkelt eller 3st  när man plockar ur så mycket.. 

jag brukade köra 300watt på ett 30a dubbelrelä och ett enkelt 30a 

bättre att sikta för högt än får lågt.  dom har nämligen en fårmåga att bränna fast när man belastar relän en stund 

och det uppskattas inte av mötande trafik

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#7
Uppskattar alla svar! Grejen är med relä, dem skickade med relä till extraljusen och det är 4 st relä till 4 extra ljus. Så relä är uppdeladade per extraljus. Sen ang ljuset är för jag tycker det är riktigt roligt med schysst ljus till bilen. Men jag förstår hur ni menar med att det blir dålig sikt när jag stänger av dem pga ögonen. Varför jag vill slänga på mer ljus är för dem 4 st extraljusen jag har nu lyser typ bara långt, inge bredd alls typ. Hade velat slänga på någon ledramp också. Trevlig söndag!

Forummoderator
17 960 Inlägg
för 10 timmar sedan
#8
Oklart vad min generator ger men hängde på 3x12A LED (Se profilbild) för någon dryg månad sedan och inga problem. Vad som är intressant är hur många Lumen de ger! mina ger 12'000L styck. Finns Amperé specat så gå på det. Brukar stämma bättre i alla fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 685 Inlägg
för 8 timmar sedan
#9
Tänk även på att strömmen beräknas på 13,8V och inte 12V.
Bör iallafall göras.

Så 800W blir dryga 58A.
Sen om det faktist är 800W är en annan fråga.

Up the RA

4 129 Inlägg
för 8 timmar sedan
#10
Som kuriosa  tar mina 2 extraljus på Clio:n med 2*72 kinawatt ca 3 A,  där är säkringen på 5A och använder 50A relä

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
14 074 Inlägg
för 7 timmar sedan
#11
Jesper328 skrev:
Tänk även på att strömmen beräknas på 13,8V och inte 12V.
Bör iallafall göras.

Så 800W blir dryga 58A.
Sen om det faktist är 800W är en annan fråga.

tycker att när man beräknar bilel ska man alltid räkna på 12v för att ta lite höjd. 

räknar man på 13.8v och man går under det pga några problem eller att man går förbi vad bilen klarar av att ladda så har man lite backup  smile

för räknar man som du gör så räcker ju bara 58amp till drygt 700watt  då fattas 100watt

det har ju ganska stor betyelse när man räknar kabelarea och avsäkring.
man hamnar ändå på 66amp vid 800watt vid 12v så det är ju ganska stor skillnad.

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
17 960 Inlägg
för 7 timmar sedan
#12
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Tänk även på att strömmen beräknas på 13,8V och inte 12V.
Bör iallafall göras.

Så 800W blir dryga 58A.
Sen om det faktist är 800W är en annan fråga.

tycker att när man beräknar bilel ska man alltid räkna på 12v för att ta lite höjd. 

räknar man på 13.8v och man går under det pga några problem eller att man går förbi vad bilen klarar av att ladda så har man lite backup  smile

för räknar man som du gör så räcker ju bara 58amp till drygt 700watt  då fattas 100watt

det har ju ganska stor betyelse när man räknar kabelarea och avsäkring.
man hamnar ändå på 66amp vid 800watt vid 12v så det är ju ganska stor skillnad.

Ja. Bra inlägg där Growe. Räkna på 12V. Nyare bilar laddar ju mer på tomgång om de behöver. Vad som kan betecknas en "nyare bil" kan jag inte svara på. Men om min bil står på tomgång och extraljus tänds så hör jag att dieselmotorn jobbar tyngre även om varvtalet förblir detsamma. Har inte kollat tomgång/spänning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#13
Så det man hamnar på är 66 amp på 800w  och jag har en 180a generator och då har man ju lite mer en hälften kvar till bilen. Då lär man väl vara safe?

2 032 Inlägg
för 2 timmar sedan
#14
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Tänk även på att strömmen beräknas på 13,8V och inte 12V.
Bör iallafall göras.

Så 800W blir dryga 58A.
Sen om det faktist är 800W är en annan fråga.

tycker att när man beräknar bilel ska man alltid räkna på 12v för att ta lite höjd. 

räknar man på 13.8v och man går under det pga några problem eller att man går förbi vad bilen klarar av att ladda så har man lite backup  smile

för räknar man som du gör så räcker ju bara 58amp till drygt 700watt  då fattas 100watt

det har ju ganska stor betyelse när man räknar kabelarea och avsäkring.
man hamnar ändå på 66amp vid 800watt vid 12v så det är ju ganska stor skillnad.

Även värty

Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Tänk även på att strömmen beräknas på 13,8V och inte 12V.
Bör iallafall göras.

Så 800W blir dryga 58A.
Sen om det faktist är 800W är en annan fråga.

tycker att när man beräknar bilel ska man alltid räkna på 12v för att ta lite höjd. 

räknar man på 13.8v och man går under det pga några problem eller att man går förbi vad bilen klarar av att ladda så har man lite backup  smile

för räknar man som du gör så räcker ju bara 58amp till drygt 700watt  då fattas 100watt

det har ju ganska stor betyelse när man räknar kabelarea och avsäkring.
man hamnar ändå på 66amp vid 800watt vid 12v så det är ju ganska stor skillnad.

Värt att tänka på med led och xenon är att om spänningen sjunker så drar de mera ström för att att lampan/lysdioderna ska få samma effekt.
Halogen tappar ljusstyrka och drar mindre effekt om spänningen sjunker, vilket förstås även en del billiga xenon och led gör.

Sen så borde inte 800W vara några problem med 180A generator, men kan ju vara att den inte orkar ladda på tomgång.

Sen så var det ju det här med att man inte ser något när man bländar av.
Har man som exempel extraljusen riktade neråt så de lyser på vägen framför så håller jag med om att man nästan inte ser ett skit när man bländar av.
Och om man då igen överdriver lite åt andra hållet och har så de lyser upp i himlen så kommer man se exakt lika bra när man bländar av.
Så med andra ord beror det på vad som lyses upp och hur starkt det lyses upp som påverkar hur bländad man blir av sina egna extraljus.
Sen så lider ju nästan alla led av att de har onödig höjd på ljusbilden vilket gör att man får det där onödiga starka ljuset på vägen framför bilen som man inte har någon nytta av och bara bländar en själv.


Sök