3110
Sök

Göra egen service på bilen?

213 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Eftersom jag bytte alla nödvändiga vätskor och förslitningsdelar i bilen som hörde till senaste serviceintervallet tyckte verkstan att det inte var nån idé att göra nån service på bilen. Nu vet jag dock att de går igenom ganska mycket annat okulärt som jag kanske missar, så det kan ha varit dumsnålt att inte bett dem göra en översyn.

Har ju skrivit upp en del punkter som ska kollas, t.ex. ventilspel, remmar, bränsleledningar, bromsrör, bromsok, bromsklossar, handbroms, EGR-system, vevhusventilation, tändkablar, skivbromsar, servosystem, avgassystem, etc.

Är det bilens reparationsmanual man bör förlita sig på kring detta? Eller finns det någon generell guide man kan titta på för att veta var man ska leta efter?

3 193 Inlägg
för 2 timmar sedan
skreech3 skrev:
Eftersom jag bytte alla nödvändiga vätskor och förslitningsdelar i bilen som hörde till senaste serviceintervallet tyckte verkstan att det inte var nån idé att göra nån service på bilen. Nu vet jag dock att de går igenom ganska mycket annat okulärt som jag kanske missar, så det kan ha varit dumsnålt att inte bett dem göra en översyn.

Har ju skrivit upp en del punkter som ska kollas, t.ex. ventilspel, remmar, bränsleledningar, bromsrör, bromsok, bromsklossar, handbroms, EGR-system, vevhusventilation, tändkablar, skivbromsar, servosystem, avgassystem, etc.

Är det bilens reparationsmanual man bör förlita sig på kring detta? Eller finns det någon generell guide man kan titta på för att veta var man ska leta efter?

Ser du ev problem själv när du tittar ser du allt som servicen ser. Säkert mer noga än dom.
Dom kopplar upp datorn förvisso, men beter sig allt normalt och inga varningslampor lyser är det bara att åka.

Ha koll på remmar och annat som ska bytas utöver vätskor.

Någon uppgradering är bara ganska nya bilar i regel, och kommer något viktigt blir du kallad.

Något ventilspel vete katten  om det kollas på någon modern bil.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

213 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Kanske skulle nämna att det är en äldre bil från -92. ..

6 113 Inlägg
för 12 minuter sedan
"Moderna bilar" (som din -92:a) har hydrauliska lyftare ...som justerar sig själva. Så någon kontroll av ventilspel behövs inte/kan inte göras.

Sök