3310
Sök

Kan man köra med blockerad vattenretur?

9 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Som titeln säger undrar jag om man kan köra med blockerat vattenretur från turbo gäller b230ft.
Förstår ju självklart att det inte är optimalt och att turbon riskerar att gå för varmt mm.  Men detta är en temporär nödlösning som gör att jag inte behöver fält meka och frysa ihjäl. Anledningen till att jag ska blockera returen är att den läcker som ett soll och håller inte kylarvätska långt alls.
Är det absolut rasgarsnti eller funkar det om man undviker att ladda på och kör lugnt (har ca 8mil att åka)

5 684 Inlägg
för 1 timme sedan
Har kört många mil helt utan vattenkylning i turbon på rödblockare jag turbokonverterad, har inte varit några bekymmer.
Man får bara tänka på att köra lugnt sista 5-10min innan man stänger av bilen så turbon hinner svalna lite.

558 Inlägg
för 41 minuter sedan
Jag hade nog försökt koppla bort vattenkylningen helt på turbon isf. Köra utan vattenkylning till turbon funkar. Blockerar du returen lär det ligga kvar vatten i turbon som sedan blir så varm att den börjar koka p.g.a. ingen cirkulation. Tidiga B230 turbos hade ingen vattenkylning.

Sök