3319
Sök

Hur får man av torkararmen från splinesen på en volvo 140? 1972-

23 Inlägg
Igår 11:51
Trådstartare
#1
Tjena, min  torkararm bröts av bilen så behöver byta den,  utöver att  jag inte kan  hitta ny  att köpa online så förstår jag inte hur man  ska dra  i spärren  till torkarmen, är tacksam för hjälp smile

23 Inlägg
Igår 13:49
Trådstartare
#3
granadadr skrev:
lossa muttern, jucka armen lite så brukar den lossna

Ser ingen mutter?

4 Inlägg
Igår 14:40
#4
En liten avdrager

507 Inlägg
för 23 timmar sedan
#5

257 Inlägg
för 23 timmar sedan
#6
doktorduett skrev:
2 sekunders googling
https://vparts.se/se/vpartsgarage/item/ … -din-volvo

Inte helt säkert att en Volvo 142 fram och en ny Volvo V70(?) bak har samma lösning. smile

Kommer ej ihåg trots att jag haft två 142:or, men det kan vara som på många amerikanare; man fäller upp torkararmen, sen är där ett litet bleck som ska pillas/fällas ut, sen drar man bara av den från splinsen.
Senast redigerat av JN1975 (för 23 timmar sedan)


23 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#7
doktorduett skrev:
2 sekunders googling
https://vparts.se/se/vpartsgarage/item/ … -din-volvo

Är tyvärr inte likadant på 140

23 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#8
JN1975 skrev:
doktorduett skrev:
2 sekunders googling
https://vparts.se/se/vpartsgarage/item/ … -din-volvo

Inte helt säkert att en Volvo 142 fram och en ny Volvo V70(?) bak har samma lösning. smile

Kommer ej ihåg trots att jag haft två 142:or, men det kan vara som på många amerikanare; man fäller upp torkararmen, sen är där ett litet bleck som ska pillas/fällas ut, sen drar man bara av den från splinsen.

Ska man få ur den helt eller bara ett litet klick eller hur funkar det?

3 202 Inlägg
för 21 timmar sedan
#9
Har haft åtskilliga 140 och jobbade lite med bilar när dom var vanligare i trafik.

Men vek man inte vara upp torkararmen i serviceläge, fattade tag i bottendelen och drog rakt ut medan man vickade lite med stående armen?
Minns ingen mutter eller "pigg" men det är läääänge sedan nu och saker flyter ihop.
Bytte ruta på nån minns jag.

257 Inlägg
för 20 timmar sedan
#10
B20Powerr skrev:
JN1975 skrev:
doktorduett skrev:
2 sekunders googling
https://vparts.se/se/vpartsgarage/item/ … -din-volvo

Inte helt säkert att en Volvo 142 fram och en ny Volvo V70(?) bak har samma lösning. smile

Kommer ej ihåg trots att jag haft två 142:or, men det kan vara som på många amerikanare; man fäller upp torkararmen, sen är där ett litet bleck som ska pillas/fällas ut, sen drar man bara av den från splinsen.

Ska man få ur den helt eller bara ett litet klick eller hur funkar det?

Om det är som jag tänker så ska det inte tas bort, utan sitter så att man ser en kant. Den ska vickas ut (eller hållas ut lite med en skruvmejsel) medan man drar av torkararmen. Sen kan det ju sitta som tusan om det inte varit avtaget sedan 1972. smile

EDIT: Fast nu tittade jag på bilder på nätet, det sitter nog inte ens ett låsbleck. Det ska räcka att fälla upp armen helt så ska den lösgöras från det splinsade navet. Men det kan ju ha satt sig ordentligt genom åren, testa spraya ordentligt med 5-56 eller WD40 eller liknande i olika lägen och vänta ngn dag. Fäll sen upp armen helt och försök dra utåt, helt rakt.

https://classicvolvorestoration.se/p/to … ZVEALw_wcB

(Om man förstorar den bilden ser man en liten klack som dras tillbaka när armen fälls upp helt. Den håller fast under splinesen på navet när torkaren är fälld mot rutan).
Senast redigerat av JN1975 (för 20 timmar sedan)


2 402 Inlägg
för 20 timmar sedan
#11
Som det mesta på gamla bilar - våld big_smile


23 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#12
JN1975 skrev:
B20Powerr skrev:
JN1975 skrev:

Inte helt säkert att en Volvo 142 fram och en ny Volvo V70(?) bak har samma lösning. smile

Kommer ej ihåg trots att jag haft två 142:or, men det kan vara som på många amerikanare; man fäller upp torkararmen, sen är där ett litet bleck som ska pillas/fällas ut, sen drar man bara av den från splinsen.

Ska man få ur den helt eller bara ett litet klick eller hur funkar det?

Om det är som jag tänker så ska det inte tas bort, utan sitter så att man ser en kant. Den ska vickas ut (eller hållas ut lite med en skruvmejsel) medan man drar av torkararmen. Sen kan det ju sitta som tusan om det inte varit avtaget sedan 1972. smile

EDIT: Fast nu tittade jag på bilder på nätet, det sitter nog inte ens ett låsbleck. Det ska räcka att fälla upp armen helt så ska den lösgöras från det splinsade navet. Men det kan ju ha satt sig ordentligt genom åren, testa spraya ordentligt med 5-56 eller WD40 eller liknande i olika lägen och vänta ngn dag. Fäll sen upp armen helt och försök dra utåt, helt rakt.

https://classicvolvorestoration.se/p/to … ZVEALw_wcB

(Om man förstorar den bilden ser man en liten klack som dras tillbaka när armen fälls upp helt. Den håller fast under splinesen på navet när torkaren är fälld mot rutan).

Ja det låter troligast, tack för tydligt svar:)

507 Inlägg
för 4 timmar sedan
#13
B20Powerr skrev:
doktorduett skrev:
2 sekunders googling
https://vparts.se/se/vpartsgarage/item/ … -din-volvo

Är tyvärr inte likadant på 140

det var synd, värt ett försök hoppas du får av den

23 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#14
doktorduett skrev:
B20Powerr skrev:
doktorduett skrev:
2 sekunders googling
https://vparts.se/se/vpartsgarage/item/ … -din-volvo

Är tyvärr inte likadant på 140

det var synd, värt ett försök hoppas du får av den

Tack tack, hoppas jag med:)

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
för 27 minuter sedan
#15
Nu är det fruktansvärt länge sedan jag hade  en Volvo 142 men jag har för mig att det är en klämskovariant som nyper åt när armen är nerfälld o öppna när man viker upp armen. Så som jag minns är det bara att vika upp armen o dra samtidigt som du försöker få lite rörelse i den genom att vicka den fram o tillbaka i motsatt ledd hur de vek upp den.
Senast redigerat av UrPeppe (för 21 minuter sedan)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever


Sök