2528
Sök

Hur byte från dubbade till odubbade vinterdäck på ett ekonomiskt sätt?

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
24 november
#21
d-b skrev:
Growe skrev:
jaka54 skrev:
Eller flytta från centrala stockholm...

bästa alternativet..  att ha bil i stockholm är ju meningslöst.. 

skulle aldrig stå ut att bo där och köra bil.  ständigt dessa köer..



är väll bara att beställa 4dubbfria däck och montera och sen sälja dom gamla så är ju problemet ur världen förutom att man fortfarande bor i stockholm smile

Det är väldigt sällan det är kö när jag kör bil. Du borde skita i 9-17-livet istället för att låta bli att köra bil i Stockholm.

Jag har försökt sälja däck (i gott skick) tidigare, med och utan fälg - man får ingenting för dem. Man får vara glad om någon kommer och hämtar dem!

nu kör jag bara i stockholm när jag jobbar.. kör buss turistbuss närmare bestämt..    så man åker där när kunden vill åka dit smile och självklart alltid på dom jävligaste ställena..  men det är ju miljömuppar som styr stockholm så dom gör ju allt för att skapa köer i centrala delarna smile
men jag får ju betalt så det gör ju inte mig något. 

men att sitta i dessa köer varje dag så skulle jag inte vara vid livet eller utanför kumlabunkerns murar  inom ett år.   skulle brinna totalt smile 


vinterdäck måste man sälja vid rätt tillfälle.  när folk har panik dom inser att däckena inte passar deras bil och då ska man sälja däck smile

Kör fort så hinner inget hända...

564 Inlägg
24 november
Trådstartare
#22
Lucif3r skrev:
Ett litet varningens finger från en som kört hela livet med odubbat: Snåla inte.
Odubbat har enbart gummiblandningen och mönstret förlita sig på för att ha något som helst grepp. Därmed är det EXTREMT stor skillnad på ett erkänt bra odubbat däck jämnfört med billigare skräp.

Med dubbat kan man ofta "smita undan" med lite billigare skit utan någon direkt livsfara - men så är inte fallet för odubbat. Jag har haft missnöjet att köra bilar med "nya odubbade däck" som varit billigt skit... Jag svär att mina sommardäck* har bättre grepp på vintern än vad dom hade...

*en liten historia kan jag bidra med... En mindre-vacker vintermorgon när jag kom ut till bilen så var ena framdäcket platt, skruv i slitbanan, skoj... Släp hade jag också på bilen då... Måste ha bilen/släpet(tidspress, givetvis), och inte en suck att jag kan GÅ med vinterdäcket till däcknissen(~3km bort), så vad gör man.. Jo, slänger snabbt på ett sommardäck och kör...
Ett (odubbat)vinterdäck och ett sommardäck på drivande axel, öppen diff... Det gick hur bra som helst. Givetvis med "ägg under pedalen". Däcknissen hade inte tid direkt, så det var bara att fortsätta turerna med släpet med udda däck. Lite småspännande i kurviga nedförsbackar, men även det gick oförskämt bra. Uppför slirade det till några gånger, men likväl tuffade ekipaget vidare upp. Ingen direkt lång sträcka från A till B bör påpekas, men många turer blev det, och givetvis i princip bara mindre-bra "skogsvägar"(enda valet). Först sen eftermiddag fick jag tillbaka mitt vinterdäck..

Den upplevelsen fick verkligen mina ögon att gå upp för hur viktigt det är med BRA däck, vinter som sommar. Hade jag haft nå linglong-plingplong till sommardäck är jag övertygad om att jag inte kommit från gården ens, inte med det på drivande axel iaf.

Snåla inte på däck wink

Snökedjor är klart underskattat! Jag har, och jag har övat att sätta på dem några gånger i lugn och ro (och satt på dem i skarpt läge några gånger - en mörkgrå fleecejacka i bilen är ovärderlig i dessa sammanhang, man slipper frysa och man behöver inte bry sig om att bli smutsig).

559 Inlägg
lördag 20:17
#23
Kör med vilka däck du vill, sedan inför besiktningen lånar du ett par fina däck av någon snäll kompis. Åker hem och byter tillbaka.

Absolut billigaste sättet.

Professionell hatare

990 Inlägg
lördag 23:51
#24
Blanke skrev:
Kör med vilka däck du vill, sedan inför besiktningen lånar du ett par fina däck av någon snäll kompis. Åker hem och byter tillbaka.

Absolut billigaste sättet.

Riktigt trafiksäkert. Nästan så man hoppas att du blir påkörd av någon med skitdäck.....

VAG har världens bästa bilar.

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
söndag 01:12
#25
d-b skrev:
candyweiss skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Den saken har diskuterats fram och tillbaka många gånger och jag har fortfarande inte sett något om det från någon officiell källa. Har du något du kan visa på?

Men om det är olagligt med urdubbade däck på vintern, var går gränsen för antalet saknade dubbar? Självklart är däcken godkända även efter att man tappat en dubb, men du menar alltså att de inte längre är det när alla är borta. Så vilket är antalet?

Du har faktiskt rätt, jag hittar inget om det hos Transportstyrelsen.
Det enda jag hittar är detta:
"Nej, dubbdäck utan dubbar är inte godkända som vinterdäck. Även om mönstret på däcket fortfarande är tillräckligt djupt, så är det inte samma sak som ett dubbfritt vinterdäck. Dubbfria vinterdäck har en speciell gummiblandning och mönster som är anpassade för vinterväglag."

Borde det inte vara "vintergummiblandning" även i dubbdäck?

Nä, dubbdäck har en hårdare gummiblandning, för annars sitter inte dubbarna kvar.

Jag håller med de som säger att man inte ska snåla på däck.
Köp bra däck av känt fabrikat, så behövs inga dubb.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

559 Inlägg
söndag 11:02
#26
candyweiss skrev:
Blanke skrev:
Kör med vilka däck du vill, sedan inför besiktningen lånar du ett par fina däck av någon snäll kompis. Åker hem och byter tillbaka.

Absolut billigaste sättet.

Riktigt trafiksäkert. Nästan så man hoppas att du blir påkörd av någon med skitdäck.....

Jag när jag har en skitlön och jag har en skitbil och jag vill inte spendera däck som kostar mer än skitbilens värde men jag måste ändå ha skitbilen för att åka till jobbet och tjäna min skitlön men jag kan inte bara köra på skitdäck för att någon på internet sa att jag är en dålig person om jag gör det.

Professionell hatare

2 417 Inlägg
söndag 17:32
#27
Fast jag känner mig hyffsat säker på att samtliga av dina "skitbilar" är värda betydligt mer än vad dom finaste premiumdäcken skulle kosta wink

240'is får man bra betalt för även i skrotskick, S60in är väl den som är värd minst skulle jag säga, men det är ju fortfarande 5-siffrigt med råge.

Kör man "gamla skitbilar" så är det ju dessutom ännu viktigare med bra däck smile Gammalt skit behöver all hjälp dom kan få...

mvh. en annan som kör gammalt skit wink


559 Inlägg
söndag 20:21
#28
Lucif3r skrev:
Fast jag känner mig hyffsat säker på att samtliga av dina "skitbilar" är värda betydligt mer än vad dom finaste premiumdäcken skulle kosta wink

240'is får man bra betalt för även i skrotskick, S60in är väl den som är värd minst skulle jag säga, men det är ju fortfarande 5-siffrigt med råge.

Kör man "gamla skitbilar" så är det ju dessutom ännu viktigare med bra däck smile Gammalt skit behöver all hjälp dom kan få...

mvh. en annan som kör gammalt skit wink

Jag underskattar kanske mitt skit. S60in inbillar jag mig är värd kring 25-30k just för att allt är utbytt osv och då den är i hyfsat fint skick om man rekondar den.

Blåa 240in är väl värd runt samma om man svetsar ihop skuffen och golvet.

Röda kan du få om du åker ned till Tyskland och köper några flak sprit/öl.

Professionell hatare

564 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#29
Cuefa skrev:
Köp bra däck av känt fabrikat, så behövs inga dubb.

Det är min plan, men jag vill ju ändå få ut så mycket som möjligt ur mina befintliga däck.


Sök