Så till dagens inlägg!
Innan ramlyftet sattes igång så behövde jag givetvis en ram.
Detta lyckades farsan hitta, av en slump, på Facebook Marketplace.
Att ramen dessutom var ett rullande chassi som blivit renoverat sedan tidigare med lack, bussningar och leder OCH befann sig i ett garage bara några byar bort, ja den var svårlagen!
Enda nackdelen var att ramen kom från en hgw. Efter lite efterforskning på nätet så kom jag fram till att de bakre rambenen var olika mellan sedan och kombi.
"Jaja men det är ganska lätt fixat" - tänkte jag. Så vi drog iväg med släpet.
Så här såg det ut.
Snubben jag köpte det av hade i sin tur köpt det av en kille som renoverade mycket Caprice kombi.
Detta chassit blev som sagt renoverat innan killen tydligen fick barn och projektet hamnade åt sidan.
Chassit hade sen stått utomhus i ca 5 år (enligt förra ägaren) så lite ytrost och en hel del mossa hade bildats.
Men lite högtryckstvätt på det så var det klart för demontering.
Efter tvätt så åkte ramen in för demontering av samtliga delar inför blästring och pulverlackering.
Allting avplockat. Fortfarande i väldigt fint skick. Givetvis ytrost på de obehandlade ytorna.
Vet inte hur vanligt det är med diffad bakaxel på dessa. Men verkar vara ganska vanligt (eller så har jag otrolig tur) för samtliga axlar från Caprice som jag har/har haft (4st), har varit diffade!
Efter att ha rensat ramen på delar så var det dags att ställa undan den så länge så att jag kunde komma in med bilen och börja plocka ner den.
Lite kämpigt på egen hand med balansen men det gick 👍
Efter att ha fått in bilen så gick man igång för fullt med demonteringen.
Första dörren av.
Höger framskärm och hjulhus borta.
Stötfångaren demonterad.
Samt vänster framskärm och framdörr.
Så här såg det alltså ut efter första dagen.
Dag 2 inleddes med att demontera kylarmaskeringen komplett med kylare och kondensor.
Sedan krockbalken.
Sedan stötfångaren bak.
Kände sedan att det var dags att ta tjuren i hornen och testa att få loss karossbultarna. 😬 Hade kallt räknat med att spendera 6-8 timmar svettandes och svärandes under bilen med rost regnande ner i ansiktet när man försöker fixa rundade/avdragna bultar eller svetsmuttrar som snurrar i karossen 🙄
Döm om min förvåning när jag efter 10 min gått varvet runt med mutterknackaren och alla lossnade som ingenting 😅
Därefter var det dags att lyfta karossen. Som ni kanske kan förstå så är detta inte det lättaste utan en 2-pelarlyft.
Mycket mekande med pallbockar, domkraft, motorlyft och en talja i taket som lyfte bakänden.
Något som hade tagit ca 10 min med en 2-pelarlyft tog istället mig och polarn 3,5 tim 😅 Men tillslut var karossen separerad från ramen!
Tack och lov för taljan i alla fall.
Fick sedan rullat ut chassit så att vi kunde få ner karossen på dollys samt dra fram den "nya" ramen.
Karossen nersänkt på dollys och inställd i hörnet i väntan på sin tur.
Sedan var det dags att rulla in chassit bredvid den "nya" ramen för att jämföra exakta skillnader.
Det var precis här jag insåg, efter att ha jämfört måtten på bägge ramarna, att kombiramen aldrig skulle funka...
Inte nog för att bakaxelböjen på sedanen går ner längre innan den rätar ut efter bakaxeln. Hela ramen, från sista karossinfästningen innan bakaxelböjen och bakåt, är betydligt smalare än kombiramen. Med andra ord hade halva ramen fått byggas om nästintill från grunden. Något som jag inte hade varken tid eller lust med.
Jag behövde helt enkelt jaga rätt på en ny ram.
Fortsättning följer..