2403
Sök

Har polisen online-tillgång till andra länders körkortsdatabaser?

567 Inlägg
torsdag 00:04
Trådstartare
Jag förmodar att polisen, om de stoppar någon och kollar dennes svenska körkort har någon skärm i sin bil där körkortsbild mm visas när de kollar körkortet? Har de motsvarande tillgång till andra länders körkortsdatabaser? Vilka länder? Norden? EU? Och omvänt - vilka länder vars körkort Sverige accepterar har polisen INTE tillgång till de underliggande databaserna? Typ USA, Japan osv?

567 Inlägg
torsdag 22:14
Trådstartare
Jag pratade faktiskt med Transportstyrelsen idag och polisen har inte tillgång till körkortsdatabasen automatiskt utan måste begära ut information när behov uppstår, så hela min frågeställning är därmed irrelevant! Men intressant att veta i alla fall.

* Voff voff *
10 613 Inlägg
fredag 17:46
d-b skrev:
Jag pratade faktiskt med Transportstyrelsen idag och polisen har inte tillgång till körkortsdatabasen automatiskt utan måste begära ut information när behov uppstår, så hela min frågeställning är därmed irrelevant! Men intressant att veta i alla fall.

Vad är skillnaden? Stannar de dig så uppstår ju behovet. När skulle de annars söka informationen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 419 Inlägg
fredag 18:47
Brådhis skrev:
Vad är skillnaden? Stannar de dig så uppstår ju behovet. När skulle de annars söka informationen?

Dom kollar faktiskt preliminärt körkort redan innan dom stannar dig. Är bilen du kör ägd av en som inte har körkort t ex, så löper du många gånger större risk att bli stoppad för körkortskontroll, än om du/någon med körkort ägde bilen.

567 Inlägg
fredag 20:19
Trådstartare
Brådhis skrev:
d-b skrev:

Nej, så fungerar det tydligen inte. De måste skicka en förfrågan, ha en utredning igång osv. De kan alltså inte, om de tex misstänker att körkortet du uppvisar är förfalskat, dubbelkolla det direkt där och då, utan det får de göra på stationen när de startat en utredning. Och då måste de skicka en fråga till Transportstyrelsen.

* Voff voff *
10 613 Inlägg
för 15 timmar sedan
Lucif3r skrev:
Brådhis skrev:

Dom kollar faktiskt preliminärt körkort redan innan dom stannar dig. Är bilen du kör ägd av en som inte har körkort t ex, så löper du många gånger större risk att bli stoppad för körkortskontroll, än om du/någon med körkort ägde bilen.

Ja jo, sant, min poäng var iaf att det finns väl få eller inga situationer där det inte uppstår ett behov.

* Voff voff *
10 613 Inlägg
för 15 timmar sedan
d-b skrev:
Brådhis skrev:
d-b skrev:

Nej, så fungerar det tydligen inte. De måste skicka en förfrågan, ha en utredning igång osv. De kan alltså inte, om de tex misstänker att körkortet du uppvisar är förfalskat, dubbelkolla det direkt där och då, utan det får de göra på stationen när de startat en utredning. Och då måste de skicka en fråga till Transportstyrelsen.

Okej, så frågan var alltså egentligen vad som händer om polisen misstänker att en person kör med ett förfalskat körkort från utlandet?

Utkomsten blir väl densamma? Dvs att de inte har direkt tillgång kommer bara innebära att den misstänkte får följa med en sväng istället för att bli kollad på plats. Att polisen skulle släppa ärendet pga ej direkt tillgång till aktuella uppgifter ute på fältet är knappast ett alternativ.

2 419 Inlägg
för 5 timmar sedan
Fast då kan man ju undra varför dom alltid tar ens körkort, går in i polisbilen, är där en stund, och sen kommer tillbaka med körkortet, om det inte är för att kontrollera det mot databasen....

Iofs, dom kanske har en "lokal databas", så dom knappar in körkortet och sen kontrollerar det "ordentligt" när dom kommer tillbaka till stationen och skriver rapporten. Och att föraren enbart får följa med till stationen om det råder stor misstanke om förfalskning på plats.

Fri fart för ett fritt folk!
14 142 Inlägg
för 5 timmar sedan
dom har alla uppgifter dom behöver..  när dom slår in reggnummret så får dom per automatik upp alla fordons uppgifter  vem som äger bilen och om ägaren saknar eller har körkort. 
saknar personen som äger bilen körkort så får dom t.o.m upp det i deras reggnummer kameror som flaggar alla bilar som har brister

andra länder har i regel en väg in för att kolla körkort i andra länder.  antingen skickar man en förfrågan till det landet eller har tillgång till deras register. 

vi har så på jobbet där vi 1gång om dagen gör en körkortskontroll på alla våra chafförer.   
vi lägger upp personernummret i en databas och så fort behörigheten är indragen får vi ett medelande.

Kör fort så hinner inget hända...

567 Inlägg
för 20 minuter sedan
Trådstartare
Lucif3r skrev:
Fast då kan man ju undra varför dom alltid tar ens körkort, går in i polisbilen, är där en stund, och sen kommer tillbaka med körkortet, om det inte är för att kontrollera det mot databasen....

Iofs, dom kanske har en "lokal databas", så dom knappar in körkortet och sen kontrollerar det "ordentligt" när dom kommer tillbaka till stationen och skriver rapporten. Och att föraren enbart får följa med till stationen om det råder stor misstanke om förfalskning på plats.

För att kolla om det är stulet kanske? Som sagt, de har inte online-tillgång till Transportstyrelsen och måste ha ett skäl för att få ut uppgifterna därifrån. Att bara stanna någon är inte skäl.

Sök