2584
Sök

ÅTM Släp -77 bromsen ligger på

189 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Hej, har ett släp där bromsen ligger på på vänster hjul. Hur fixar jag det enklast?
Släpet är i dåligt skick, dragstången är formad som ett S. Jag vill bara ha släpet å köra skräp några hundra meter. Kan jag släppa på vajern mellan hjulen eller ta bort vänster hjul och göra nåt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-6d8d4f26197faff131299832d0f4502a.jpg

3 321 Inlägg
för 20 timmar sedan
Så den ska inte vara i trafik?

För ska den besiktas osv finns inga genvägar. Då måste allt isär och smörjas och justeras.
Smörja virar lyckas sällan i längden utan det är byte om det ska vara långsiktigt.

Ska den bara rulla på gården skulle jag lossa justerskruvarna för backarna så mycket det går.  Åtkomst bakifrån i trumman.
Då borde den rulla lätt sen.
Sitter dom fast får du först lossa mot bromsstången. Räcker inte det heller, måste trumman våldas undan medelst avdragare och ev ta bort backarna helt. Spar dom och allt annat om den ev ska fixas en dag. Tex i en kartong eller nått.
Senast redigerat av Mossan1 (för 20 timmar sedan)

189 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:

För ska den besiktas osv finns inga genvägar. Då måste allt isär och smörjas och justeras.
Smörja virar lyckas sällan i längden utan det är byte om det ska vara långsiktigt.

Ska den bara rulla på gården skulle jag lossa justerskruvarna för backarna så mycket det går.  Åtkomst bakifrån i trumman.
Sitter dom fast får du först lossa mot bromsstången. Räcker inte det heller, måste trumman våldas undan medelst avdragare och ev ta bort backarna helt. Spar dom och allt annat om den ev ska fixas en dag. Tex i en kartong eller nått.

Vad bra, tack. Precis, tänkte inte ha den i trafik, utan bara å köra ris med. Jag tog bort hjulet och sprutade 556 i skårorna, och bankade med en slägga. Nu kan jag vrida runt i alla fall med händerna. Det gick inte innan. Vad bra, då lossar jag justerskruvarna så långt det går och ser om det går runt ännu bättre. Tack för tipset!

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-8bb098ca8f5c965a1836035211e2e679.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-4a0bfccad8c81f12945a1a67bd38971d.jpg

189 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:

Är det dom fyra större bultarna bak på trumman jag ska lossa på?

3 321 Inlägg
för 15 timmar sedan
kefflon skrev:
Är det dom fyra större bultarna bak på trumman jag ska lossa på?

Nej nej, justeringen är tandade hjul du ser igenom hål på baksidan av hjulbromsen.
I regel 180' ifrån där viren (stag på denna) går in.
Så borde vara precis ur bild på fotot av baksidan.

Tandade hjulen är muttrar på en pinne som håller isär backarna på motsatt sida som vireexpandern för att hålla backarna så nära trumman som möjligt.

Du kan ju också testa att släppa på staget och se om det lossar.  Men sannolikt inte.  Det är säkert rost I trumman så man behöver backa justeringen.
Senast redigerat av Mossan1 (för 15 timmar sedan)

Sök