2431
Sök

Brukar det vara rea på vinterdäck?

598 Inlägg
23 januari
Trådstartare
Brukar det vara rea på vinterdäck? Om svaret är ja, när på året? Och är ev sådan reor "riktiga" reor eller fusk, dvs de höjer först priserna för att sedan låtsas att de sänker dem?

(Konsumentverket publicerade en nyhet igår om e-handlare som fuskar med reor, se Dagens Juridik, här finns listan med de 30 företagen)
Senast redigerat av d-b (23 januari )

19 Inlägg
23 januari
Hoppas någon vet, nya däck är dyra nu, (för min ekonomi) har kollat begagnade med bra mängd mönster

560 Inlägg
23 januari
Brukar väl vara rea på däck som det inte är säsong för. För att dom inte ska bli liggandes. Så vill man fynda så är det väl köpa vinterdäck på våren/sommar och sommardäck på hösten/vinter.

tummen mitt i handen
176 Inlägg
tisdag 13:56
Det låter väl ganske logiskt att om däckhandlaren har lite framförsikt så rear de vinterdäcken på våren för att dels få nya fräscha vinterdäck till nästa säsong. Samt att många däcktillverkare kommer ju med nya uppdaterade modeller inför varje säsong. Så även inom däckbranschen gäller det säkert att ligga i framkant och vara först med årets modeller.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

389 Inlägg
tisdag 14:16
Har sålt och monterat däck i cirka 30 år och när det gäller vinterdäck så brukar dom vara som allra dyrast i november.
Vissa grossister brukar sälja ut vinterdäck slutet av januari fram till början av mars, men dom flesta grossister brukar också vara duktiga på att inte lägga upp enorma lager av osäljbara däck. Och prissänkningarna för att bli av med dom brukar därför inte vara jättestora.
Det är nog mest om däcken har ett tillverkningsdatum som börjar bli upp mot tre år som grossisterna sätter lite större rea på däcken.

När det gäller sommardäck så säljs det året runt.
Dom flesta grossister har lager och försäljning i flera länder ute i Europa och man kan ganska enkelt omfördela lagerhållning till andra platser.
Därför ser man sällan några gigantiska utförsäljningar på sommardäck.

Sök