3374
Sök

Kylarläckage saab 9-3 aero og 2000

44 Inlägg
22 januari
Trådstartare
#1
Hej!

Funderar på om läckaget mitt kylarsystem kan vara att termostaten inte öppnar ordentligt och det sprutar ur expansionskärlet? Övre kylarslang är stenhård innan jag öppnar locket försiktigt. Och det verkar hålla tätt vid kall motor.

Jag hittar inga spår efter läckaget kan tilläggas. Och ingen vitrök eller vatten i oljan. Bilen går som bara Attan också.
Senast redigerat av Crankshaft1992 (22 januari )


Diagnostekniker
2 838 Inlägg
22 januari
#2
Stenhård slang och inget yttre läckage?
Kolla så att du inte får avgaser i kylsystemet.

Up the RA

44 Inlägg
22 januari
Trådstartare
#3
Inget sådant. Och med de mängderna som det läcker borde det synas på avgaser och gång.

Jesper328 skrev:
Stenhård slang och inget yttre läckage?
Kolla så att du inte får avgaser i kylsystemet.
Senast redigerat av Crankshaft1992 (22 januari )


3 350 Inlägg
22 januari
#4
Öppnar inte termostaten överhettar motorn till slut. Men långt ifrån genast, särskilt så här års.

Temperaturmätaren i bilen visar för hög temperatur också då. Värme i kupen fungerar som det ska.

Funkar inte vattenpumpen kan fenomenen bli märkligare.
Inte nödvändigtvis att den visar rätt temp, och ofta betydande försämring av kupevärmen eftersom det bara självcirkukerar.

Att det busar över im man öppnar med varm motor är normalt.  Ska vara övertryck. Finns en ventil i locket som ska släppa ut om det blir för högt.

44 Inlägg
23 januari
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Öppnar inte termostaten överhettar motorn till slut. Men långt ifrån genast, särskilt så här års.

Temperaturmätaren i bilen visar för hög temperatur också då. Värme i kupen fungerar som det ska.

Funkar inte vattenpumpen kan fenomenen bli märkligare.
Inte nödvändigtvis att den visar rätt temp, och ofta betydande försämring av kupevärmen eftersom det bara självcirkukerar.

Att det busar över im man öppnar med varm motor är normalt.  Ska vara övertryck. Finns en ventil i locket som ska släppa ut om det blir för högt.

Jag bytte termostat. Och det blev iallafall bättre. ?


44 Inlägg
måndag 16:11
Trådstartare
#6
Hittade de två läckagen. Motorvärmaren och en slang under motorn ?


3 350 Inlägg
tisdag 05:53
#7
Uppföljning med felbeskrivning händer allt för sällan.

Mycket bra!!!

44 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#8
Ny uppdatering och en lite off-topic men relaterat.
Den slangen som läckte ska egentligen inte ens existera utan ska tydligen vara ett rör som tidigare ägare har byggt om. Och turbon rasade i onsdags troligen på grund av för dålig kylning. Så hur svårt är det att byta turbo om man inte har ett garage utan jobbar med domkraft och pallbockar?


3 350 Inlägg
för 10 timmar sedan
#9
Svårigheten i turbobyte är väldigt relaterat till hur åtkomlig den är, och hur samarbetsvilliga skruvarna är.
Brukar släppa, men....

Vet ej utantill hur den sitter på en 9-5a om det sker uppifrån eller underifrån, samt hur mycket man ev måste demontera för åtkomsten.
Borde synas om man tittat och bedömmer.

Slang istället för rör borde ju inte göra något direkt skillnad för kylningen så, såvida man inte strypt på något vis.
Veck på slangen tex.

Men att turbon går på äldre turbobil är ju ingen nyhetssskräll direkt. Kan ha skett ändå helt orelaterat.
Senast redigerat av Mossan1 (för 10 timmar sedan)

44 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#10
Mossan1 skrev:
Svårigheten i turbobyte är väldigt relaterat till hur åtkomlig den är, och hur samarbetsvilliga skruvarna är.
Brukar släppa, men....

Vet ej utantill hur den sitter på en 9-5a om det sker uppifrån eller underifrån, samt hur mycket man ev måste demontera för åtkomsten.
Borde synas om man tittat och bedömmer.

Slang istället för rör borde ju inte göra något direkt skillnad för kylningen så, såvida man inte strypt på något vis.
Veck på slangen tex.

Men att turbon går på äldre turbobil är ju ingen nyhetssskräll direkt. Kan ha skett ändå helt orelaterat.

Slangen (som egentligen ska vara ett rör) läckte som ett såll upptäckte jag. Så medan jag undersökte var läckaget var så gick det ca 8 liter vatten minst till och från jobbet. Det vill säga en fyra liters dunk åt vardera håll. Och jag såg slangen där den gick in i blocket men inte var den försvann sen och jag hittade den inte på någon språngskiss heller. ? Och eftersom den läckte som den gjorde är det inte helt otroligt att turbon inte finns den kylning den skulle ha.


Diagnostekniker
2 838 Inlägg
för 9 timmar sedan
#11
Med domkraft och pallbockar så tar det knappt en timma för en van mekaniker.
~45 minuter om man gjort det ett par gånger.

Glöm inte att hälla i lite olja i nya turbon innan du monterar banjon för oljetillförseln.
Passa även på att göra ett oljebyte innan du startar bilen.

Up the RA

44 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#12
Jesper328 skrev:
Med domkraft och pallbockar så tar det knappt en timma för en van mekaniker.
~45 minuter om man gjort det ett par gånger.

Glöm inte att hälla i lite olja i nya turbon innan du monterar banjon för oljetillförseln.
Passa även på att göra ett oljebyte innan du startar bilen.

När jag ändå ska ned med avgasröret så tänker jag ta ned tråget också och rengöra oljesilen. Så det blir ju per automatik ett oljebyte. ? Så räknar med ca en veckas jobb beroende på väder, väntan på delar och sedan ska jag hinna med jobbet och hemmet också då jag har två döttrar som jag tänkte skulle få vara med så de går andra året fordon peronbilsmek.

Oljesilen gissar jag på börjar vara tät också.


1 149 Inlägg
för 3 timmar sedan
#13
Det är topplockspackningen som är dålig utöver turbon

44 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#14
amazinjoey skrev:
Det är topplockspackningen som är dålig utöver turbon

Lite nyfiken på hur du ställde den diagnosen. smile Ingen olja i kylarvätska och inget vatten i oljan. Och ingen vitrök.


1 727 Inlägg
för 2 timmar sedan
#15
Hmm, har bilen kokat nån gång? Tänker på toppackning. Om inte, så e´ett turbobyte jävligt smidigt på dessa. Jesper gör det på 45 min..- ja gör det på 44 min. Hehe- men dessa är jäkligt lättmekade. O orginalturbon Garrett är en riktig skitgrej, som lätt kan bytas mot en "kinaturbo" som e´bättre.  Men viktigt är att nya turbon får bra olja o snabbt. Jag rek. att du
kör en oljeskölj innan byte, o att du inte drar i nån Feltema olja efter. Lycka till/ mvh husse

44 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#16
husseman skrev:
Hmm, har bilen kokat nån gång? Tänker på toppackning. Om inte, så e´ett turbobyte jävligt smidigt på dessa. Jesper gör det på 45 min..- ja gör det på 44 min. Hehe- men dessa är jäkligt lättmekade. O orginalturbon Garrett är en riktig skitgrej, som lätt kan bytas mot en "kinaturbo" som e´bättre.  Men viktigt är att nya turbon får bra olja o snabbt. Jag rek. att du
kör en oljeskölj innan byte, o att du inte drar i nån Feltema olja efter. Lycka till/ mvh husse

Jag kör som sämst Mobil 3000 men kör mest på Mobil 1 nu för tiden. Och eftersom oljesilen verkar ha lite problem så räcker en motorskölj? Har Liqui Moly Engine Clean som jag tänkte köra så just nu har jag GULF halvsyntet 10W-40 eftersom jag gjorde ett litet oljebyte på vägen hem för att sen göra en motorskölj och man slösar ju inte finolja på det. Men nu när bilen blev stående för turboraset så tänker jag ta ned tråget och rengöra ordentligt manuellt. Kanske till och med tam ed mig oljesilen på jobbet och använda sodatvätten i verkstaden eller fråga pappa lite snällt om jag får låna den han har i verkstaden. Och ja min far driver en verkstad. Hade jag inte haft min reumatism hade jag varit en av hans mekaniker idag. ^^

Tar gärna emot länk till någon tjingtjong-turbo som passar AERO. ^^
Jag kikade på Autodoc och fann att man kunde köpa själva fläkthjulsenheten men vet inte om man kan byta den själv om det skulle vara vad som har gått åt fanders.
Den har aldrig kokat och som sagt hittar jag inga tecken på att det läcker kylarvatten någonstans inne i motorn eller olja inne i motorn så topplockspackningen verkar grön. Däremot läcker ventilkåpan olja trots bytt packning.
Däremot har jag nog haft ett litet oljeläckage i turbon för när jag har legat på jämn fart har det inte varit några problem men efter att jag har saktat ned och drar på igen kommer det en puff blårök.
Senast redigerat av Crankshaft1992 (för 1 timme sedan)


Diagnostekniker
2 838 Inlägg
för 1 timme sedan
#17
husseman skrev:
Hmm, har bilen kokat nån gång? Tänker på toppackning. Om inte, så e´ett turbobyte jävligt smidigt på dessa. Jesper gör det på 45 min..- ja gör det på 44 min. Hehe- men dessa är jäkligt lättmekade. O orginalturbon Garrett är en riktig skitgrej, som lätt kan bytas mot en "kinaturbo" som e´bättre.  Men viktigt är att nya turbon får bra olja o snabbt. Jag rek. att du
kör en oljeskölj innan byte, o att du inte drar i nån Feltema olja efter. Lycka till/ mvh husse

Det är ju 45min inklusive kafferast, Husse. wink

Är det en B204R eller B205R du har?
204an har ju ett Garrett T25 aggregat, kontra 205an som har ett Mitsu td04-15t.
205an kom ju året 2000.

Det finns repsatser att köpa, likaså ?cores? och kompletta aggregat.
Förr i världen så renoverade jag ett gäng GT1752 som sitter i lågtrycksmaskinerna, och de repsatserna tog jag ifrån England för under 200kr/st.
Däremot så skall man ju balansera aggregatet efter en sådan renovering, men den obalanserade livslängden står ungefär i paritet med en kinaturbo eller piratkopia ifrån Autodoc.
Billigare att renovera och som bonus så lär man sig något. smile

Edit: skall man renovera så ska man vara helt bergis på att både impeller- och turbinblad inte är skadade.
Senast redigerat av Jesper328 (för 1 timme sedan)

Up the RA

44 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#18
Jesper328 skrev:
husseman skrev:
Hmm, har bilen kokat nån gång? Tänker på toppackning. Om inte, så e´ett turbobyte jävligt smidigt på dessa. Jesper gör det på 45 min..- ja gör det på 44 min. Hehe- men dessa är jäkligt lättmekade. O orginalturbon Garrett är en riktig skitgrej, som lätt kan bytas mot en "kinaturbo" som e´bättre.  Men viktigt är att nya turbon får bra olja o snabbt. Jag rek. att du
kör en oljeskölj innan byte, o att du inte drar i nån Feltema olja efter. Lycka till/ mvh husse

Det är ju 45min inklusive kafferast, Husse. wink

Är det en B204R eller B205R du har?
204an har ju ett Garrett T25 aggregat, kontra 205an som har ett Mitsu td04-15t.
205an kom ju året 2000.

Det finns repsatser att köpa, likaså ?cores? och kompletta aggregat.
Förr i världen så renoverade jag ett gäng GT1752 som sitter i lågtrycksmaskinerna, och de repsatserna tog jag ifrån England för under 200kr/st.
Däremot så skall man ju balansera aggregatet efter en sådan renovering, men den obalanserade livslängden står ungefär i paritet med en kinaturbo eller piratkopia ifrån Autodoc.
Billigare att renovera och som bonus så lär man sig något. smile

Edit: skall man renovera så ska man vara helt bergis på att både impeller- och turbinblad inte är skadade.

Enligt vad jag kan utläsa på Speedparts då jag har 205 pållar när bilen fungerar så är det en 205R smile
Och där det väl mitchubitchi-(skit i stavningen)-turbo i den. smile
Hur balanserar man turbon om jag får fråga? För jag vill lära mig så myclet som möjligt och föröska rädda bilen då jag älskar min 9-3 AERO nästan lika mycket som min V4. Men har lite begränsad budget. ^^
Jag har kikat på en 9-5 Vector herrgårdsvang som bil under renoveringen men den kan jag ju sälja sen när jag får fart på 9-3an. ^^


Diagnostekniker
2 838 Inlägg
för 39 minuter sedan
#19
Crankshaft1992 skrev:
Jesper328 skrev:
husseman skrev:
Hmm, har bilen kokat nån gång? Tänker på toppackning. Om inte, så e´ett turbobyte jävligt smidigt på dessa. Jesper gör det på 45 min..- ja gör det på 44 min. Hehe- men dessa är jäkligt lättmekade. O orginalturbon Garrett är en riktig skitgrej, som lätt kan bytas mot en "kinaturbo" som e´bättre.  Men viktigt är att nya turbon får bra olja o snabbt. Jag rek. att du
kör en oljeskölj innan byte, o att du inte drar i nån Feltema olja efter. Lycka till/ mvh husse

Det är ju 45min inklusive kafferast, Husse. wink

Är det en B204R eller B205R du har?
204an har ju ett Garrett T25 aggregat, kontra 205an som har ett Mitsu td04-15t.
205an kom ju året 2000.

Det finns repsatser att köpa, likaså ?cores? och kompletta aggregat.
Förr i världen så renoverade jag ett gäng GT1752 som sitter i lågtrycksmaskinerna, och de repsatserna tog jag ifrån England för under 200kr/st.
Däremot så skall man ju balansera aggregatet efter en sådan renovering, men den obalanserade livslängden står ungefär i paritet med en kinaturbo eller piratkopia ifrån Autodoc.
Billigare att renovera och som bonus så lär man sig något. smile

Edit: skall man renovera så ska man vara helt bergis på att både impeller- och turbinblad inte är skadade.

Enligt vad jag kan utläsa på Speedparts då jag har 205 pållar när bilen fungerar så är det en 205R smile
Och där det väl mitchubitchi-(skit i stavningen)-turbo i den. smile
Hur balanserar man turbon om jag får fråga? För jag vill lära mig så myclet som möjligt och föröska rädda bilen då jag älskar min 9-3 AERO nästan lika mycket som min V4. Men har lite begränsad budget. ^^
Jag har kikat på en 9-5 Vector herrgårdsvang som bil under renoveringen men den kan jag ju sälja sen när jag får fart på 9-3an. ^^

Då är det en Mitsu TD04-15T, ja.
Samma som sitter i 9-5 Aero. smile

Balansering sker via en maskin och en roterande fil, och en sådan maskin kostar väl ungefär 100.000kr och uppåt för en begagnad.
Ungefär som att balansera ett hjul, fast man tar bort vikt ifrån impeller och turbin istället för att lägga till.

Här är exempelvis en repsats;
https://www.turboshop.se/centrumdelar-r … o-saab-mfl

Finns ju givetvis att få tag på MYCKET billigare utomlands, allting dubblar ju i pris så fort det kommer in i Sverige.

Up the RA


Sök