Det är hög tid att locka fram våren just nu, med att försöka slutföra mitt bilbygge! Det kliar oerhört i fingrarna just nu och min "att göra"-lista blir kortare och kortare. Därför bjöd jag hit farsan så att vi kunde stryka ytterligare några saker från listan.
Lackeringsjobbet som utfördes av skadeverkstaden AutoKlinik i Malmö var mitt i prick vilket gladde mig ordentligt. Så skönt! Nu ska jag bara se till att spara färgkoden och panelnumret på ett säkert ställe den dagen man kanske behöver det.
I förrgår ritade jag en ny bård till framrutans ovankant och fick den utskuren i folie, denna gång något justerad än senast för att få rätt kurvatur och lite bredare.
När den väl var på plats så gick vi vidare med att sätta den röda stripen på motorhuven och panelen vid framrutan, eftersom detta var tvunget att göras innan vi satte dit den nya framrutan. Randen på motorhuven gick inte alls bra eftersom huven är så pass böljande. Och när vi försökte stretcha folien litegrann så krympte den och då blev allt fel. Men de två små bitarna intill framrutan blev riktigt bra.
När det var gjort så gick vi raskt vidare med att sätta gummilisten på plats, kleta på diskmedel i skåran och sen smackade vi dit rutan. Oh no! H*lvete, rutan sprack! Igen! Nä, skojar bara. Det såg ut att vara en rejäl spricka men det var turligt nog bara en sträng med diskmedel som låg på rutan

Jag pausade lite för lite jobbmöten via Meet, men farsan fortsatte bocka av saker på listan. Bland annat att montera en ny säkerhetshasp som fallerade senast. Denna gång satte vi den på andra änden av motorhuven så farsan hade vecklat ut det tidigare fästet för att spegelvända det pga passformen på den böljande motorhuven. Ibland önskar man att man hade valt att renovera en Volvo istället, lagom boxigt och rakt, haha! Men när vi skulle montera fästet så hade han tyvärr vikt plåtfästet på exakt samma sätt som det nya, så vi blev inte hjälpta alls av det. Men skam den som ger sig. Han böjde rätt på det och nu sitter motorhuven säkert med rejält grepp om frontpanelen ifall huvlåset skulle råka lossna (vilket det gjorde senast och försenade bygget hela 9 månader pga skadorna).
Sen har jag en tanke om att sätta en sk Bonnet strap på motorhuven, dvs en "livrem" på motsatta sidan till den röda stripen. Missödet med den öppnade motorhuven i hög hastighet får bara inte hända igen. Därför monterar vi ett sådant inom kort. Frågan är bara hur vi ska positionera den; med flärpen upp eller ner? Vad tycker ni? På bifogad mockup pekar flärpen nepåt.
Vi vill också försäkra oss om att vattentemperaturen verkligen stämmer så vi installerade en extra vattentempgivare där vi kan styra fläktstyrningen med justerbart tillslag. Givaren fäste vi i returslangen till kylaren, medan den andra givaren sitter i blocket (köpa ny inom kort).
Det rullade på bra nu. Vad stod härnäst på listan? Jo, att koppla varvtalsmätaren. Det är ett riktigt jidder att få rätt på elkopplingarna. Det blev inte lättare av att vi tittade på fel manual/kopplingsschema, haha. När vi hittat rätt manual så gick det galant; både belysning och visaren kom till liv när vi startade upp bilen. Testade tomgång och då visade den 2300 rpm med choke, sen gasade jag på lite och då fick varvtalsmätarnålen äntligen rusa lite i höjden, innan jag kontrollerade tomgång utan choke vilket landade på ca 900 rpm. Ja, det funkade och kan alltid justera tomgång längre fram och särskilt när motorn blivit lite varm. Nu stod den inne på kontoret och brölade frenetiskt, men det ekade minsann riktigt gött, men ville inte rökfylla kontoret alltför mycket. Är ju arbetsdag imorrn med, host host!

Idag ska jag rita en ny röd stripe som ska monteras på motorhuven, men ritar den något böjd för att slippa stretcha folien denna gång. Jag lär lägga ett större pappersark på huven och kalkera av den blåa tapettejp som vi så noga rättat in i linje med övriga delar med hjälp av laser. Sen ritas kurvaturen av i mina grafiska programvaror och så får Jimmy på Klisterlappen skära ut en ny perfekt stripe.
Medan han gör detta inväntar jag fint väder så att jag kan göra bromsprov och se så att de tar hyfsat jämnt, och eventuellt lufta bromssystemet lite ytterligare. Sen så...
- - - TRANSLATION - - -It's about time to bring out spring by pushing forward with my car build! My hands are itching to get things done, and my "to-do" list is getting shorter by the day. That's why I had my dad over so we could knock a few more things off the list.
The paint job done by AutoKlinik in Malmö was spot on, which was a huge relief. It turned out perfect! Now I just need to make sure I save the paint code and panel number somewhere safe in case I ever need it again.
A couple of days ago, I designed a new sun strip for the top of the windshield and had it cut in vinyl. This time, I adjusted the curvature slightly and made it a bit wider to get the perfect fit. Once that was in place, we moved on to applying the red stripe on the bonnet and the scuttle panel. This had to be done before installing the new windshield. The stripe on the bonnet didn't go well at all since the bonnet has so many curves. When we tried stretching the vinyl slightly, it shrank back and messed everything up. But at least the two small pieces by the scuttle turned out great.
With that done, we quickly moved on to fitting the rubber seal, applying some dish soap in the groove, and then smacking the windshield into place. Oh no! Damn it, the glass cracked! Again! ...just kidding. It looked like a massive crack, but luckily, it was just a streak of dish soap on the glass.
I had to pause for a few work meetings over Meet, but Dad kept going, checking off more things from the list. One of them was mounting a new safety latch, as the previous one had failed. This time, we mounted it on the other side of the bonnet. Dad had unfolded the previous mount to mirror it because of how wavy the bonnet is. Sometimes, I wish I had chosen to restore a Volvo instead - nice and boxy! But when we went to mount it, he had unfortunately bent the metal bracket in exactly the same way as the new one, so it didn't help us at all. Still, we didn't give up, and after some tweaking, we got it right. Now, the bonnet is securely latched to the front panel in case the main latch fails again (which is exactly what happened last time, delaying the build by nine months due to the damage).
I've also been thinking about adding a bonnet strap - a sort of safety belt - on the opposite side of the red stripe. The last thing I want is for the bonnet to fly open at high speed again. We'll mount one soon, but the question is: should the strap tab face up or down? What do you guys think? The mockup I made shows the tab pointing downward.
To make sure the coolant temperature readings are accurate, we also installed an extra temp sensor that allows us to adjust the fan activation point. The new sensor is mounted in the return hose to the radiator, while the original sensor is in the engine block (which I'll be replacing soon).
Things were moving along nicely. Next on the list was wiring the tachometer. Getting the wiring right was a bit of a nightmare, and it didn't help that we were looking at the wrong manual and wiring diagram. Once we found the correct one, everything fell into place. The lighting and gauge needle came to life when we started the Mini. At idle with the choke, it showed 2300 RPM, and after giving it some throttle, the needle finally jumped up as it should. Without the choke, the idle settled at around 900 RPM. It's working perfectly, and I can always fine-tune the idle later, especially when the engine warms up.
The Mini was roaring loudly inside the office, and the echo was glorious. But I didn't want to smoke out my workspace completely - gotta keep it breathable, at least until the workday is over, cough cough!
Today, I'm designing a new red stripe for the bonnet, but this time, I'll draw it slightly curved to avoid stretching the vinyl. I'll lay a large sheet of paper over the bonnet and trace the blue masking tape we carefully aligned with the rest of the car using a laser. Then, I'll refine the curvature in my graphic software and have Jimmy at Klisterlappen cut out a new, perfectly shaped stripe.
While he does that, I'll be waiting for some good weather so I can test the brakes and see if they're biting evenly. I might need to bleed the system again, but after that - well, we're getting
really close now.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4011a52669a776c31e12d300694af576.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1fdcbe0f2474f6033984094e2a20345e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9fe8b6788184871bf025e20514cceb2d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22ed8308ba7565a25c9d928f440bb8ca.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d81cc43d91322cc7c28cc4c608e34f01.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e5d0c168c486d110e59ff368173c80c7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed611f908371d5dd2be853eec8b249c7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1fcc5b2f8d09ad374a7a0216823bbdd1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2de7e2ccffea3f675f7f7fd6833c5955.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e74e115f2c0dc76becf97ddeae266dfa.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a1444a3ac27c76c142aef1ee1910c9b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f0c5fefdc21ebb3169e3caf5ebb8fffe.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aed989678bee3c03a8668f26647db8af.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-96abff3029f92332b7b427ead96e015c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f21a6a715d30f31da14f3e001a428fc5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7fdecbe2b070900a3a92a994c9adf299.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e3cb3b34bbe20073e6c0cefbba4de47f.jpg]()