3406
Sök

öppet filter

46 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#1
om man sätter i ett öppet filter, är man tvungen o ha en avskärmingsplåt då? eller kan motorn gå bra utan en sån ändå? tänkte att den kanske suger in varm luft som motorn avger utan en sån...

140 Inlägg
14 juli 2007
#2
Funkar utmärkt utan en sån plåt, men man måste ju inte placera luftfiltret precis vid grenröret, blir inte så mycket svalare med plåten, o de är väl mest på turbobilar som det är lite extra viktigt. Varför inte placera luftfiltret så långt fram o fronten som möjligt eller mot nån innerskärm där det redan finns lufttillförsel o är svalt.

Gasar till det rasar

46 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#3
jo, men ja har en turbo bil så:P kanske får köpa plåt då

14 juli 2007
#4
Lurifilur skrev:
jo, men ja har en turbo bil så:P kanske får köpa plåt då

Beror på vart luftfiltret är placerat, är det "välplacerat" behöver du nog ingen plåt. Men som sagt sitter den vid turbon kan det vara en bra idé att köpa en avskärmingsplåt.

Om du ska köpa en plåt titta på lite olika ställen för att vissa ställen (bla BSR) tar 800:- Spänn (!) för en avskärmingsplåt.

46 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
#5
joakim_cliffordsson skrev:
Lurifilur skrev:
jo, men ja har en turbo bil så:P kanske får köpa plåt då

Beror på vart luftfiltret är placerat, är det "välplacerat" behöver du nog ingen plåt. Men som sagt sitter den vid turbon kan det vara en bra idé att köpa en avskärmingsplåt.

Om du ska köpa en plåt titta på lite olika ställen för att vissa ställen (bla BSR) tar 800:- Spänn (!) för en avskärmingsplåt.

har du något tips där man kan köpa billiga o bra plåtar för en relativ billig peng ?

*GULAN*
647 Inlägg
15 juli 2007
#6
Vad är det för bil du hade tänkt har sportfiltret till?

För på vissa bilar så brukar Lmm ta stryck när man byter till just sportfilter.

Sen beror det på märke och kvalite på filtret samt hur du skall avskärma den för det måste du göra ifall det är turbo motor för bästa effekt.
Senast redigerat av mr_persiano (15 juli 2007)


15 juli 2007
#7
Lurifilur skrev:
har du något tips där man kan köpa billiga o bra plåtar för en relativ billig peng ?

Vad du för bil? Vet att det finns "billiga" till Volvo, men har inga sidor i huvudet men jag kan ta reda på det.
Senast redigerat av joakim_cliffordsson (15 juli 2007)

46 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
#8
mr_persiano skrev:
Vad är det för bil du hade tänkt har sportfiltret till?

För på vissa bilar så brukar Lmm ta stryck när man byter till just sportfilter.

Sen beror det på märke och kvalite på filtret samt hur du skall avskärma den för det måste du göra ifall det är turbo motor för bästa effekt.

det är en volvo 940 Turbo som jag har...men, att LMM tar stryk är väl om man oljar in filtret , så det fastnar på värmetrådarna i LMM ?

House/Trance diggare
287 Inlägg
15 juli 2007
#9
Lite nyttig info.

"text från gti Klubben (Det här är en jämförande test av två "insats" luftfilter i orginalboxen.

Skälet till att det blev insatsfilter är att på vägtesten som gjordes innan denna bromsning visade att "openair" filtren tappade markant effekt när det blev varmt i motorrummet. Många köper openair filter mm utan att jämföra sugytan mot orginal pappfilter som 9/10 är större än tex de flesta sportfilter.

Nu skriker säkert många att mitt xxx filter är mycket större än orginal. Men då säger jag ..har du mätt storleken på cellerna tex orginal

Orginal pappfilter kan ha 70 celler 40mm höga x 2 (för en cell har två sugväggar).

Sportfiltret har ofta ca 20-25 celler som är ca 15mm x2 höga.
Cellstorlek x antal x bredd = sugyta

Så om man jämför det med ett xxx sportfilter till orginalboxen så ser man direkt att sportfiltret har
mycket mindre yta.

Något som är sant med flera sportfilter är att det flödar "lättare" än orginalfiltret MEN DET GÄLLER BARA OM YTORNA ÄR LIKA STORA. Så orginalfiltret lever på att det har en stor sugyta medans sportfiltret klarar sig med mindre yta pga lättare genom flöde. Sen finns det komponenter i Vw MK4 som inte gillar smeten man ska ha på sportfiltret vid den årliga ttvätten.
Om inte Luftmasse mätaren dör av smuts som sportfilter i regel brukar släppa igenom lättare så brukar den dö av oljan som man ska ha på filtret efter tvätt.

Filter ska ej rengöras dom ska bytas om man inte vill byta L-M a´ 3000:-

Här är några accelerations mätningar gjorda av P.E Ståhl och en motorbromsning som är gjord av MTE med ROTO-TEST utrustning som mäter på drivaxlarna.

TEST 1 80-120kmh på högsta växeln med 2 personer i bilen och fulltank.

Orginal snitt 11.65sek
Populärt sportfilter snitt 11.82sek

40-90kmh på 2an

Orginal snitt 5,105sek
Populärt sportfilter snitt 5,357

Bromsningen är gjord mellan 4000-6000varv där tillverkaren hävdar att det skall ge 5-8HK mer än orginal insatsfilter.
Resultatet blev ~ 1.5HK och 2,2NM MINDRE vid 5500v i motorn än orginalfiltret
räknat med xxxkw x 1.36 + 10% transmissions förlust.

Bromsningen är gjord på hjulaxeln med nya filter.

mer info finns på bromsdata bladet."

4 767 Inlägg
15 juli 2007
#10
Intressant inlägg det sista här! smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök