2976
Sök

Hjälp en mek-handfallen kvinna - Peugeot 206 vägrar starta sporadiskt :(

2 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
Köpte en släktings välskötta lilla Peugeot 206 (årsmodell 2006,  1,4 5D som har gått strax över 9000 mil) för lite mer än ett år sedan som liten enkel bruksbil då jag oftast cyklar till jobbet. Den har varit kanon men haft ett litet men ack så besvärligt problem. Tre ggr med ca 6 månaders mellanrum har bilen plötsligt inte startat. Ingen förvarning utan plötsligt händer absolut ingenting när jag vrider om nyckeln. Alla dessa gånger jag jag pillrat runt kring kontakterna (området kring insprutningen tror jag) och efter ett tag verkar jag ha kommit åt nåt för då startar bilen utan problem. Men de senaste två veckorna har det börjat hända var och varannan gång jag kört bilen. Jag startar och kan köra i väg men om jag stannar och stänger av den så händer det ingenting när jag ska starta igen.  Det klickar bara till. Radion och lysen  startar men inget mer. Nu sist lyckades jag knuffa bilen till närmaste backe och kunde testa att starta den med rullfart och då hoppade den i gång direkt. Har en hyfsat mekkunning snäll pappa som kan hjälpa till men han kan inte heller riktigt förstå vad som strular. Nåt glapp kring tändningen eftersom den inte ens försöker starta för att sen plötsligt hoppa i gång utan problem?
Ni hör nivån på mina förkunskaper så kom gärna med kloka råd smile
Senast redigerat av Tess206 (för 8 timmar sedan)

2 852 Inlägg
för 7 timmar sedan
Så startmotorn är helt död då du försöker starta. Kolla vid batteriet så det är riktig kontakt vid polerna. Pröva och knacka på startmotorn nästa gång och se om den hoppar igång då. Låter mest som slitna kol i startmotorn.

3 508 Inlägg
för 5 timmar sedan
Skulle börja med att säkerställa att det är god kontakt på anslutningen från tändlåset på startmotorn.  En betydligt mindre anslutning än från batteriet.

Dålig kontakt där, skulle ge exakt dom fenomenen. Vanligt fel på Volvo, så varför inte Peugout också..
Samma princip på alla startmotorer.

Är det dåliga kol i startmotorn klickar den bara, och kan då gå efter att ha knackats på.  Några gånger bara. Utslitna kolen får då kontakt med kollektorn igen, tillfälligt.
Om så, rekomenseras startmotorbyte.
Byta kol GÅR men kräver kunskap och ofta bra lödgrejor utöver att ha fått tag i nya.  Ska en verkstad göra detta kostar det nog mer än en ny startmotor.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 295 Inlägg
för 5 timmar sedan
Det är väl väldigt bra att den inte startar sporadiskt eller hur!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 348 Inlägg
för 4 timmar sedan
Först ska du kolla batterispänningen med en multimeter (kostar några hundra på ex Biltema) . Spänningen på batteriet ska ligga på ca 12,6V eller mer om batteriet är nyladdat. Har du inte en laddare så skaffa en! Naturligtvis går det att starta en bil med lägre batterispänning.
Eftersom du kan rulla igång bilen så låter det på mig som att tändningslåset är trasigt. Så var det för mig för ett antal år sedan  på min bil.
Naturligtvis kan det också vara fel på startmotorn eller solenoiden på startmotorn.

311 Inlägg
för 3 timmar sedan
Tess206 skrev:
Köpte en släktings välskötta lilla Peugeot 206 (årsmodell 2006,  1,4 5D som har gått strax över 9000 mil) för lite mer än ett år sedan som liten enkel bruksbil då jag oftast cyklar till jobbet. Den har varit kanon men haft ett litet men ack så besvärligt problem. Tre ggr med ca 6 månaders mellanrum har bilen plötsligt inte startat. Ingen förvarning utan plötsligt händer absolut ingenting när jag vrider om nyckeln. Alla dessa gånger jag jag pillrat runt kring kontakterna (området kring insprutningen tror jag) och efter ett tag verkar jag ha kommit åt nåt för då startar bilen utan problem. Men de senaste två veckorna har det börjat hända var och varannan gång jag kört bilen. Jag startar och kan köra i väg men om jag stannar och stänger av den så händer det ingenting när jag ska starta igen.  Det klickar bara till. Radion och lysen  startar men inget mer. Nu sist lyckades jag knuffa bilen till närmaste backe och kunde testa att starta den med rullfart och då hoppade den i gång direkt. Har en hyfsat mekkunning snäll pappa som kan hjälpa till men han kan inte heller riktigt förstå vad som strular. Nåt glapp kring tändningen eftersom den inte ens försöker starta för att sen plötsligt hoppa i gång utan problem?
Ni hör nivån på mina förkunskaper så kom gärna med kloka råd smile

Bytte startmotor på en PG 106 1.4 jag fick i inbyte för några år sedan, riktigt lätt och gott om plats så måste vara samma på din. Den uppträdde på exakt samma sätt den månad jag hade den, gick dock att rulla igång så det kan du testa för att utesluta andra fel. Startmotorn kostade typ 4-500 ny på nätet, under bilen, tre skruvar och ett par sladdar så var det bytt på under en halvtimma.

Fri fart för ett fritt folk!
14 527 Inlägg
för 3 timmar sedan
kan ju faktist vara väldigt mycket enklare än så...   

dålig kontakt på kabelskorna till batteriet..  det du kan göra nästa gång det händer är att dra lite i kablarna som går till batteriet..    varit med om det på en gammal volvo 240 en gång  körde bilen allt gick perfekt.  stänger av bilen för skiten frös pga dåligt med glykol så väntade lite på att det skulle tina och när jag sen skulle starta bilen var den helt död.   ryckte lite i kabelskorna och bilen startade perfekt.  så drog fast ena batteripolen och den strulade aldrig mer efter det

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Nån gång har startmotorn åtminstonde försökt hoppa i gång men nu de här senaste gångerna så har det bara klickat till. Ska testa knacka på startmotorn. Tack !!

Sök