3992
Sök

Volvo S40 2,0T dör när jag frikopplar

2 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Jag köpte en S40 2,0T -04 för ett tag sedan från en bilhandlare. Efter ett tag kände jag att varvtalet hoppade upp och ner när jag frikopplade och efter ytterligare någon dag hade problemet blivit större. Nu stannar den så fort jag trycker ner kopplingen i låg fart, typ före en rondell eller vid trafikljus. Den behöver också lite gashjälp för att över huvud taget starta. När den väl är i gång går den fint och svarar bra på gas.

Felsökte med iCarSoft och fick upp P0102 och P0237. Bytte luftmassemätaren och turbotrycksensorn, men problemet är kvar. Jag har även rengjort spjällhuset. Fick även upp en 616-kod när jag diagnositerade som säger "Kapselventil". Vad är det, egentligen?

Jag har även gått igenom slangar men inte hittat något läckage.

Någon som har en aning om vad jag ska göra innan jag ger upp och lämnar in skrället?

Diagnostekniker
2 941 Inlägg
för 3 timmar sedan
#2
Du har ett luftläckage.

Har öppen dumpventil?
Om ja - skicka den i soporna och återmontera original.
Om nej - kontrollera membranet i avlastningsventilen. (Triangulära grunkan på turbons kompressorhus).

Annars så är det helt enkelt att leta efter läckage.
Ofta svårt att hitta något genom att bara syna med ögonen, och det görs bäst med rök.
Går att göra en hemmabyggd rökmaskin med cigaretter och en flaska, googla.

Up the RA

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Du har ett luftläckage.

Har öppen dumpventil?
Om ja - skicka den i soporna och återmontera original.
Om nej - kontrollera membranet i avlastningsventilen. (Triangulära grunkan på turbons kompressorhus).

Annars så är det helt enkelt att leta efter läckage.
Ofta svårt att hitta något genom att bara syna med ögonen, och det görs bäst med rök.
Går att göra en hemmabyggd rökmaskin med cigaretter och en flaska, googla.

Stort tack för svar! Får kika i morgon smile


Sök