2370
Sök

Alpine W12 ger upp...

6 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#1
Bil:                Mazda MX-5

Prylarna:
Huvudenhet:   Sony blackpanel... (vet ej mod.beteckningen)
Slutsteg:        Alpine W12 MRV-F540
Framsystem:  Alpine Spx177R
Bas:              Infinity kappa perfect 12

Steget körs i tre kanaler.
Problemet är att slutsteget blir väldigt hett o slår av när man krämat på en stund...
Kan oxå tillägga att basnivån "kommer o går" lite som den vill...
Borde det inte orka driva detta system??
Jag är lur på att det inte är riktigt friskt...
Någon annan som haft liknande problem???

Garantin har förmodligen redan gått ut men felet har ju varit hela tiden... Har haft in steget hos den likgiltiga butiken som då provkört det lite under en dag i butiken o att det då inte var ngt problem... (förmodligen med 4" inkopplade...)

Blev så less på strulet så nu har jag beställt ett DLS CA-23 för att driva basen... Hoppas det blir bättre...
Men problemet med alpinesteget kvarstår ju ändå... Kan man inte kräva mer för 4000:-???

17 Inlägg
12 juli 2007
#2
Nätdelen och steget i övrigt kan bli varmt om det inte får nog med ström. Vad är det för strömkablar du dragit?

4 554 Inlägg
12 juli 2007
#3
japp 540 suger en hel del ström så va för matning till steget har du, vilken impedans har du på elelemten?

6 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#4
Intressant... Så steget kan bli överhettat bara för att det är för vek "matning"???
Strömkabeln är tillräckligt grov ( för att kunna ansluta i steget fick jag knipsa av en del kardeler)... Samma med jordkabeln...

Batteriet, som för övrigt sitter i bagaget 50 cm från slutsteget, är i och för sej VÄLDIGT litet... Vet inte amperetimmarna på det men det är mod. motorcykelbatteri... Men spelar det någon roll när motorn är igång o generatorn laddar???

Impedansen på elementen har jag ingen aning om... Får kolla över så jag inte kopplat fel i framsystemets delningsfilter... Så man inte byglat fel på något sätt...
Tror man ska kunna separera diskant från midbasen o driva dessa separat...
Jag tror fortfarande att det är ngt fel på steget... Just eftersom basnivån kommer och går o försvinner helt ibland... Frustrerande!!!

17 Inlägg
13 juli 2007
#5
Verkar inte vara strömförsörjningen du har problem med då smile Skönt att slippa dra nya kablar.

Som föregående skrev, vilken impedans har du på elementen? Du kanske belastar slutsteget för hårt.

2lateuloose
543 Inlägg
13 juli 2007
#6
Slutsteg som blir varma har en förmåga att stänga av sej!.. det är ett skydd dom har
att din bas svajar & ibland försvinner låter fett skumt.. glappkontakt? felkopplat?

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

6 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
#7
Tack för engagemanget o svaren!!!
Ja alltså, framsystemet är ju Alpines dyraste, med lite påkostade delningsfilter.. Borde väl ligga på fyra ohm???
Infinitybasen ligger på fyra ohm (ingen dubbelspole)... Slutsteget driver i tre kanaler dvs separat för basen... Skulle det kunna vara ngt fel med lågpassfiltret i steget, att det glappar liksom..??? Just eftersom basen kommer o går som den vill...

Eller skulle det kunna vara framsystemet som ligger o "kortsluter" lite... Händer det att det är fel på högtalarna???
Har provat spela utan bas o då slår steget inte av men blir VÄLDIGT varmt när man pressar det...
Kanske borde provspela utan framsystem o bara bas för att se vad resultatet blir...

Måste erkänna att när jag köpte anläggningen så jordade jag steget lite slarvigt... O har hört att steget kan fara lite illa av detta...????
Åtgärdade givetvis detta nästan direkt... Kan ngt ha hänt under den tiden???

Kan man mäta upp framsystemet med en ohmmeter för o se om man får ngt korrekt värde o vad ska det i så fall vara för värde??? Är inte helt värdelös på el... Har gått EL/TELE:lol:
Senast redigerat av malaj (13 juli 2007)

6 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
#8
Sen så undrar jag om det finns någon med erfarenhet av DLS???
Har som jag tidigare skrivit i tråden beställt ett CA-23 som ska driva en Infinity Kappa Perfekt 12" i sluten låda...
Tror ni det kommer o funka bra eller kommer jag att sakna "kräm"??? Vill verkligen driva ut basen ordentligt... Gillar den till max... Fast visst skulle den kunna gå lite lägre... Tycker de riktigt låga tonerna försvinner...
Om jag jämför med en gammal Soundstream spl 160 (15") i sluten låda som jag haft tidigare så är den inte i närheten lika brutal...
Vore optimalt o rymma bägge... Men det är tekniskt omöjligt i ett litet Miatabagage...
Senast redigerat av malaj (13 juli 2007)

172 Inlägg
13 juli 2007
#9
Hade samma problem ett tag som du beskriver, och det kan bero på att du har för dåligt med ström och samtidigt lastat steget med för låg impedans och inte har jordat grejerna ordentligt... Då kan det bli så som du beskriver det...

Problemet med att det slår av och blir hett törs ja nästan garantera att det har med impedansen att göra, mitt GZ steg gjorde lika dant och då koppla vi om på nåt vis så det blev belastat med en annan imepdans, och nu funkar det klockrent å håller en lagom temp. nivå.

Jag satte in ett extra batteri och kopplade om basarna och satte minusen på en rejäl bult i shassit på bilen, i ditt fall vet ja inte riktigt hur man ska göra då det är ett 3 kanals steg men då du beställt ett monoblock så prova driv det på basen, 3 kanalarn på framsystemet och se till så att du har en rejäl jord anslutning och bra med ström...

Och i kabelväg lär du ha åtminstånde 15 eller 20mm2 (vet inte hur man gör en sån där liten 2a i hörnet)

Då ska det nog funka fint sen.

MvH
Senast redigerat av huckstar (13 juli 2007)


4 554 Inlägg
13 juli 2007
#10
koppla ur allt på utgångarna och se om de fortfarande slår ifrån, sen kopplar du in en efter en tills de säger stopp bara att köra på ren uteslutningsmetod

6 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#11
Har grejat några timmar idag... Fick mitt DLS CA23 Performance steg idag...tongue

Har kopplat in DLS:et så det driver basen (Infinity kappa perfect 12, sluten låda, liggandes i bagaget...)  o kopplat om det "gamla" Alpine W12 MRV-F540 så det driver framsystemet (Alpine Spx177R).

Har även gjort om alla kabelanslutningar (area 20mm2...strömförsörjning). Dvs. Jag hade tidigare "bara" trätt in den skalade kabeln i hylsan o sedan knäppt åt med  en polygrip... :/Insåg idag att man inte orkar knäppa åt så mycket som behövs så jag lödde helt enkelt på alla anslutningar...

Gudarna ska veta att det inte är mycket bagage kvar i min lilla bil...cool

Har varit ute en sväng o provspelat... Visst, det blev bra. Inga steg blir varma. Basen dundrar på ordentligt.

Men fyra frågor:

1:
Kan det vara så att när jag tidigare hade Alpinesteget o med strömkablarna i hylsor ihopknäppta med "bara" polygrip så blev det inte tillräcklig kontakt  Dvs- varmt???

2:
Om föregående fråga är "JA". Skulle det då vara lika bra o ta bort DLS:steget o köra Alpinesteget trekanaligt igen??? Eller blir det för tungdrivet???

2:
Nu blinkar det i alla lampor när jag krämar på... Även med motorn igång...
Batteriet är som sagt inte på många amperetimmar. Den fysiska storleken ligger någonstans mellan ett vanligt bilbatteri o ett Mc-batteri...

Är lösningen en kondensator???

Tar aldrig utgifterna slut:rolleyes:.......

3:
Måste vara fler än jag som har problem med pinsamt vibrerande bagagelucka...
Vad gör man åt det??? Låter ju som om det ska gå sönder något... (Tunn plåt i MX-5:an... Spara vikt...) Trä något gummimaterial mellan förstärkningarna o plåten i bakluckan??? Någon som testat olika lösningar???


Någon med erfarenhet av ljudbygge i bil som kan skingra dessa frågeställningar???
     
                                //Roberth


Sök