2698
Sök

Lite funderingar ang steg osv

77 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
Hejsan!
sitter en JVC enhet med mp3, modell billig. skall bytas mot en pioneer modell bättre inom snart.

jag har GAS 5,25 i dörrarna, GAS 6x9or i hatthyllan, dubbla GAS 10" baslåda.
har ett MDS 2x120W steg och ett 4x100W GAS steg, bryggbart till 2x200W

nu har ja kopplat så att MDS steget driver basarna, och GAS steget driver 6x9orna och 5,25orna.
bör jag koppla på annat sätt för att få bättre ljud etc?
tex driva 6x9ora på sterion och brygga GAS steget å driva basarna på det och 5,25orna på 2x120w?

tänkte även på kabelstorlekar, nu sitter de skabbiga standard i vilket jag vill byta ut.
räcker det med  2,5 mm² kabel till alla högtalare ink bas? eller bör jag har tjockare?
även strömkabeln samt jord, funkar det med ~21mm² eller tjockare/smalare?

hoppas jag fått med det mesta nu och att ni förstår!
tack på förhand!

kan tillägga att det sitter i en Golf 2

21 761 Inlägg
4 augusti 2007
Vad heter de båda stegen mer exakt?

Jag skulle nog ha drivit 6x9" på stereon och bryggat GAS steget till basarna, precis som du skriver. Men då gäller det att ställa in stegets gainkontroller så att båda basarna får lika mycket effekt från steget.

782 Inlägg
4 augusti 2007
du kan prova att köra baslådan på gas steget och sen koppla både 6*9 orna och 5 tummarna på mds steget om det pallar med 2ohm i stereo (det gör nästan alla steg) och dela bort basen (allt under 60-80 hz), sätt stegets delningsfilter på hp om det går annars kan det va ide att skaffa en stereo med inbyggda delningsfilter om du ändå ska köpa ny.
kopplar du så kan du tyvärr inte ställa balansen mellan 6*9orna och 5 tummarna men det kan va värt att prova.

angående kablarna så borde det inte va några problem med originalkablar till 5or, 6*9or men vill du byta så räcker 2,5mm. till basarna så borde det räcka med 2,5mm fast det ser lite smått ut. ström och jord räcker med 21mm men det är lite beroende på hur lång kabeln. tror det finns någon tabel på nardik.se.

77 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
Hej! tack för svaren jag fått!
här kommer en liten uppdatering.
steget är ett MDS12002 samt ett GAS 900alphax4 hitta inget namn på de men fick reda på att de skulle vara ett sådant.

kanske även skall säga att ja har 2st GAS diskanter med tillhörande delningsfilter.
skall jag sätt dom på en egen kanal på stereon? eller ska dom sammankopplas med tex 6x9orna om jag nu väljer att driva på dom stereon?

han som haft bilen innan har lött å skarvat massa med kablerna så vill dra nya frächa så man vet vart dom går å inte korsas osv.
Senast redigerat av emel (4 augusti 2007)

21 761 Inlägg
4 augusti 2007
Visst ja, har ju svarat i en annan tråd om stegen, hade glömt bort det.

21mm2 strömkabel och 2,5mm2 högtalarkabel ska räcka, håller med patrik79 där. Till baslådan kan du köra 4mm2 också, även om 2,5mm2 borde räcka eftersom det inte rör sig om jättemycket effekt.

De där diskanterna, hör de till 5,25" eller är 5,25" koaxialer?

77 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
perfekt!
köpte ett kit på BRL med 5,25" och diskanter, GAS Alpha 52x heter de på brls hemsida
så kopplar ja dom på en egen kanal på stereon eller ska dom kopplas ihop med några andra på samma kanal?

tack osv för tips å hjälp ^^

21 761 Inlägg
5 augusti 2007
Eftersom 5,25" och diskanterna hör ihop så bör de drivas från samma kanaler också, dvs om du driver 5,25" med MDS steget så bör även diskanterna drivas från samma steg. De är ju anpassade att spela ihop med 5,25" och därför ska de ha effekt från samma kanaler som 5,25".

77 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
okej! gr8!
tackar så mycke, köpte en 1F RIFA kondning idag oxå.
har ju en fördelardosa så strömkabeln delas i två, ska kondningen sätter innan den delas upp till två eller på en av dom två till vilket steg jag nu vill ha de till?.
tack!

21 761 Inlägg
5 augusti 2007
Kondingen ska alltid sättas så nära steget som möjligt, eftersom du har två steg så är det bassteget som kondingen bör kopplas till. Det steget kommer ju att dra mest ström.
Senast redigerat av Drönirettab (5 augusti 2007)

77 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
tackar för hjälpen! nu har jag fått ordning på allt, låter helt ok.

mvh Micke

Sök