2523
Sök

Volvo 240 lätt styling hjälp

47 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
Tja, kan börja med att säga att jag är en ganska ny 18åring som strax ska börja med körkortet. Har nyss köpt en fräsh Volvo 240 -89 med b230insprut(tror den heter så). Problemet     
för mig är att jag i hela mitt liv avgudat skotrar, kört skoter osv osv och nu när bil har kommit inom räckhåll inser jag att jag fan inte kan nånting om bilar, eller jo jag kan men inte direkt så mycket så jag kan skryta med det.

Jag har beställt lite små styling grejjor till volvon från Blueride.se som tex nya mattor, växelknopp och sånt smått som kan göra bilen lite fräshare i interiören för det är ju trotts allt där man sitter och kör hehe. Jag skulle villja ha lite hjälp av er kunniga inom området om hur jag kan få bilen ännu fräshare, förra ägaren har pedant skött bilen eller vad det heter så den är i bra skick men jag vill få den mer personifierad.

1.
Jag har tänk köpa ny ratt istället för den stora klumpiga original ratten men jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på och vilken/vilka som passar, vet ni så länka gärna nån sida med billiga rattar för jag har ingen aning om sånt eller skryt om eran egen... Vill dock inte lägga ut mer än 1200kr MAX för jag är som sagt bara 18 år så jag har inte alla pengar i världen.

2.
Jag tycker bilen ser lite för gammalmodig med den kromade grillen och stora volvo märket på så jag undrar om det inte finns nån guide eller nått som hjälper mig göra en ny typ av nät eller nått, skulle gärna vilja få den "renare" med nått kanske lite mordernare som typ helsvart eller nått. Finns det nått sånt sätt att göra eget? Annars hjälp mig gärna hitta nått ställe där dom tillverkar stilrena grillar, hellst inte krom utan svart eller nått sånt och billigt vore bra.

3.
I bilen har jag 2 6"9or som just nu är kopplade till stereon för jag har inget slutsteg(har kablar dragna till bagaget) och om jag inte kan så mycket om bilar kan jag säga att jag kan 0 om billjud så jag skulle gärna villa att ni som kan sånt hjälper mig med ett billigt slutsteg som orkar med 6"9orna och kanske en 10" bas eller nått om jag orkar skaffa i framtiden. Jag är ingen ljud freak men vill gärna ha ett skönt ljud då jag älskar musik.

4.
Älskar somsagt skoter och på den har jag en hääärlig speedtech burk som låter såå jävla skönt. Vet om att det går köpa typ japsdämpare men det vill jag inte ha då jag tycker det ser lite konstigt ut så jag har kollat lite på öppna filter som tydligen ska hjälpa med lite skönare ljud men som vanligt kan jag ingenting så jag ber er om hjälp om det går ha det på min volvo eller om det inte är värt det.

Hoppas nån av er som kan mycket om bilar kan svara iallafall på nån/några frågor så vore jag väldigt tacksam.

Forummoderator
26 325 Inlägg
19 augusti 2007
dArgonkiler skrev:
Tja, kan börja med att säga att jag är en ganska ny 18åring som strax ska börja med körkortet. Har nyss köpt en fräsh Volvo 240 -89 med b230insprut(tror den heter så). Problemet     
för mig är att jag i hela mitt liv avgudat skotrar, kört skoter osv osv och nu när bil har kommit inom räckhåll inser jag att jag fan inte kan nånting om bilar, eller jo jag kan men inte direkt så mycket så jag kan skryta med det.

Jag har beställt lite små styling grejjor till volvon från Blueride.se som tex nya mattor, växelknopp och sånt smått som kan göra bilen lite fräshare i interiören för det är ju trotts allt där man sitter och kör hehe. Jag skulle villja ha lite hjälp av er kunniga inom området om hur jag kan få bilen ännu fräshare, förra ägaren har pedant skött bilen eller vad det heter så den är i bra skick men jag vill få den mer personifierad.

1.
Jag har tänk köpa ny ratt istället för den stora klumpiga original ratten men jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på och vilken/vilka som passar, vet ni så länka gärna nån sida med billiga rattar för jag har ingen aning om sånt eller skryt om eran egen... Vill dock inte lägga ut mer än 1200kr MAX för jag är som sagt bara 18 år så jag har inte alla pengar i världen.

2.
Jag tycker bilen ser lite för gammalmodig med den kromade grillen och stora volvo märket på så jag undrar om det inte finns nån guide eller nått som hjälper mig göra en ny typ av nät eller nått, skulle gärna vilja få den "renare" med nått kanske lite mordernare som typ helsvart eller nått. Finns det nått sånt sätt att göra eget? Annars hjälp mig gärna hitta nått ställe där dom tillverkar stilrena grillar, hellst inte krom utan svart eller nått sånt och billigt vore bra.

3.
I bilen har jag 2 6"9or som just nu är kopplade till stereon för jag har inget slutsteg(har kablar dragna till bagaget) och om jag inte kan så mycket om bilar kan jag säga att jag kan 0 om billjud så jag skulle gärna villa att ni som kan sånt hjälper mig med ett billigt slutsteg som orkar med 6"9orna och kanske en 10" bas eller nått om jag orkar skaffa i framtiden. Jag är ingen ljud freak men vill gärna ha ett skönt ljud då jag älskar musik.

4.
Älskar somsagt skoter och på den har jag en hääärlig speedtech burk som låter såå jävla skönt. Vet om att det går köpa typ japsdämpare men det vill jag inte ha då jag tycker det ser lite konstigt ut så jag har kollat lite på öppna filter som tydligen ska hjälpa med lite skönare ljud men som vanligt kan jag ingenting så jag ber er om hjälp om det går ha det på min volvo eller om det inte är värt det.

Hoppas nån av er som kan mycket om bilar kan svara iallafall på nån/några frågor så vore jag väldigt tacksam.

Välkommen till Volvo 240-skaran, kanske man ska börja med smile
För det första. Ratten.

Jag har en Luisiratt plus nav till salu om du är intresserad. Den är väldigt
liten så styrservo är nästan ett måste.
Jag själv har en lite större Luisiratt men det är vad man tycker om själv det
handlar om.

För det andra. Undrar om du kanske har grillen med urtagbart "nät"? Går
att montera lös själva plastnätet. Går kanske på alla, vad vet jag. Antingen
om du går den billiga vägen och bara river lös emblemet lite försiktigt eller
om du skaffar riktigt finmaskigt nät? Kanske funkar.
Funderade själv på det ett tag..funderar fortfarande smile

För det tredje. Slutsteg. Jag har mitt monterat på plåten under hatthyllan.
Kan inte köpa dig ett eller ge till skänkes men kolla på blocket eller hör med
bekanta så får du säkert ett billigt. För bara ett par 6-9:or och en bas krävs
det väl inte så himla kraftfullt..eller har jag fel, övriga?

För det fjärde. Den billiga lösningen är kanske att montera på en simonsdämpare
i stället för den sista. Tror att avgassystemet orginal är redan på 2.5 tums så
det räcker nog gott. Byt ut sista dämparen och ett lite större utblås så låter det
fint...nästan lite för fint kanske..det är hur man tycker tongue

Hoppas jag sa nåt vettigt.
Nån annan som har några fler råd?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

101 Inlägg
19 augusti 2007
sök på "styling" på google

699 Inlägg
19 augusti 2007
Kör med endast en simonsdämpare bak.. Katten dämpar lite ljud så räcker med att ha en dämpare.. Sen skulle jag sattsa på vita blinkersglas fram... gör rätt mycket på utseendet smile

Bilgalen elektriker :)

47 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Kör med endast en simonsdämpare bak.. Katten dämpar lite ljud så räcker med att ha en dämpare.. Sen skulle jag sattsa på vita blinkersglas fram... gör rätt mycket på utseendet smile

Jo vita blinkers har jag, va lätt värt det yikes Ser mycket modernare ut

Glömde också nämna att bilen faktist är sänkt hela 4 cm så den är inte längre 2 meter hög som original wink Lätt värt det hehe
Senast redigerat av dArgonkiler (19 augusti 2007)

68 Inlägg
19 augusti 2007
en rökfärgad toning gör en hel del på bilen. en clean look på en 240 (enligt mej själv) är ungefär såsom din ser ut, såg inte så mycket av den då dina bilder va lite mörka, men en toning, schysst sänkning, sköna fälgar, sportratt, amerika blinkers fram, lackade bromsar i en färg som inte skriker alltför mycket, R-vinge bak och ett snyggt polerat slutrör. Men INTE japsdämpare big_smile

I don´t care what people say, I just do it anyway

47 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
Ingen som kan hjälpa mig när det gäller grillen? vill gärna fixa den snabbast möjligt då den gör bilen wink

Driifter;)
1 630 Inlägg
20 augusti 2007
va e de för års modell på den?.. och vad e de som e kromat på grllen? e de hela eller ramen och emlblemet lr?.. emblemet e ju bara dra bort så slipper du juh de.. ananrs så får du väl ta dig en tur till skroten o skaffa en annan finns ju svarta orgnial till de nyare iaf;)

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

97 Inlägg
21 augusti 2007
Tycker också du ska köra med Luisiratten! Den är både billig och snygg. Själv har jag den minsta modellen och har inga planer på att byta smile
Både ratt och nav går på under 1000-lappen.
Hade den även i 240:n jag hade innan jag köpte Golfen.
Senast redigerat av Armada (21 augusti 2007)

LillNaisarn
21 augusti 2007
Amazon_123GT skrev:
va e de för års modell på den?.. och vad e de som e kromat på grllen? e de hela eller ramen och emlblemet lr?.. emblemet e ju bara dra bort så slipper du juh de.. ananrs så får du väl ta dig en tur till skroten o skaffa en annan finns ju svarta orgnial till de nyare iaf;)

Om du läser är det en 89:a dvs helchromade.

Det är till 85 dvs före "nya huven & grillen" dom är svarta
(nu får ngn rätta mig om jag är helt galet ute)

Driifter;)
1 630 Inlägg
21 augusti 2007
se där ja man missar ibland:P.. måste väl gå o ragga fram en glt grill nyare än 86 de är ju svarta..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Team Pro5
313 Inlägg
22 augusti 2007
Vill du ha en helt svart grill med nya s60 emblemet så prånglar jag ut sånna wink

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk

Forummoderator
26 325 Inlägg
22 augusti 2007
Syncr0 skrev:
Vill du ha en helt svart grill med nya s60 emblemet så prånglar jag ut sånna wink

Prånglar ut såna..hur menar du?
Jag vill ha! smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
22 augusti 2007
Tag bort grillen! Slipa sargen,lacka Antracitgrå eller behåll kromet och lacka sedan ribborna om det är sådana svarta sätt dit ett nytt emblem! En liten grej du kan göra för att få en snyggare look fram är att tag bort glasen fram,tag bort reflektorn,lacka plasten svart eller i bilens färg och sätt ihop allt igen! Lovar att du inte kommer att ångra dig!

-Mike-

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
23 augusti 2007
Annat tips! Byt ut lampan i dimljuset bak! Så att det blir tre 5 wattare på varje sida! Kommer inte ihåg om du är tvungen att dra en extra kabel till höger sidan ev. eller om det bara är att sätta dit en lampa! Kommer nog på mer då kommer det med!

-Mike-

8 Inlägg
25 augusti 2007
Min 244 var me pedant sköt.

Ja slängde på 850 turbo fälgar,vitablinkers,volvo bård och lackade bromsoken röda. Blev rätt nöjd me de, inte mycket jobb men gör mycket!

Lycka till!

Le o va gla de kunde vara värre!
Allt går att laga, annars skrota:)

Bessewisser
556 Inlägg
25 augusti 2007
För att svara på din fråga angående billjudet.. Kan starkt rekommendera dig Panasonic CY-PA2003N
Som är ett tvåkanaligt steg.. Alltså du kan driva två högtalare på steget men sammtidigt kan du brygga steget till en kanal om du vill använda bas i framtiden! Steget kostar ca 1 799 kr.. Kanske låter mycket men jag är själv i samma sitts som du.. 18 år och inga pengar! Men det steget spelar mycket mycket bra för dom pengarna och kan lungt driva ganska tung utrustning så det är bara flytta över den till nästa bil och nästa ändå så du kommer inte bli missnöjd!

//SkyNard

How low

Sök