dArgonkiler skrev:
Tja, kan börja med att säga att jag är en ganska ny 18åring som strax ska börja med körkortet. Har nyss köpt en fräsh Volvo 240 -89 med b230insprut(tror den heter så). Problemet
för mig är att jag i hela mitt liv avgudat skotrar, kört skoter osv osv och nu när bil har kommit inom räckhåll inser jag att jag fan inte kan nånting om bilar, eller jo jag kan men inte direkt så mycket så jag kan skryta med det.
Jag har beställt lite små styling grejjor till volvon från Blueride.se som tex nya mattor, växelknopp och sånt smått som kan göra bilen lite fräshare i interiören för det är ju trotts allt där man sitter och kör hehe. Jag skulle villja ha lite hjälp av er kunniga inom området om hur jag kan få bilen ännu fräshare, förra ägaren har pedant skött bilen eller vad det heter så den är i bra skick men jag vill få den mer personifierad.
1.
Jag har tänk köpa ny ratt istället för den stora klumpiga original ratten men jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på och vilken/vilka som passar, vet ni så länka gärna nån sida med billiga rattar för jag har ingen aning om sånt eller skryt om eran egen... Vill dock inte lägga ut mer än 1200kr MAX för jag är som sagt bara 18 år så jag har inte alla pengar i världen.
2.
Jag tycker bilen ser lite för gammalmodig med den kromade grillen och stora volvo märket på så jag undrar om det inte finns nån guide eller nått som hjälper mig göra en ny typ av nät eller nått, skulle gärna vilja få den "renare" med nått kanske lite mordernare som typ helsvart eller nått. Finns det nått sånt sätt att göra eget? Annars hjälp mig gärna hitta nått ställe där dom tillverkar stilrena grillar, hellst inte krom utan svart eller nått sånt och billigt vore bra.
3.
I bilen har jag 2 6"9or som just nu är kopplade till stereon för jag har inget slutsteg(har kablar dragna till bagaget) och om jag inte kan så mycket om bilar kan jag säga att jag kan 0 om billjud så jag skulle gärna villa att ni som kan sånt hjälper mig med ett billigt slutsteg som orkar med 6"9orna och kanske en 10" bas eller nått om jag orkar skaffa i framtiden. Jag är ingen ljud freak men vill gärna ha ett skönt ljud då jag älskar musik.
4.
Älskar somsagt skoter och på den har jag en hääärlig speedtech burk som låter såå jävla skönt. Vet om att det går köpa typ japsdämpare men det vill jag inte ha då jag tycker det ser lite konstigt ut så jag har kollat lite på öppna filter som tydligen ska hjälpa med lite skönare ljud men som vanligt kan jag ingenting så jag ber er om hjälp om det går ha det på min volvo eller om det inte är värt det.
Hoppas nån av er som kan mycket om bilar kan svara iallafall på nån/några frågor så vore jag väldigt tacksam.
Välkommen till Volvo 240-skaran, kanske man ska börja med
För det första. Ratten.
Jag har en Luisiratt plus nav till salu om du är intresserad. Den är väldigt
liten så styrservo är nästan ett måste.
Jag själv har en lite större Luisiratt men det är vad man tycker om själv det
handlar om.
För det andra. Undrar om du kanske har grillen med urtagbart "nät"? Går
att montera lös själva plastnätet. Går kanske på alla, vad vet jag. Antingen
om du går den billiga vägen och bara river lös emblemet lite försiktigt eller
om du skaffar riktigt finmaskigt nät? Kanske funkar.
Funderade själv på det ett tag..funderar fortfarande
För det tredje. Slutsteg. Jag har mitt monterat på plåten under hatthyllan.
Kan inte köpa dig ett eller ge till skänkes men kolla på blocket eller hör med
bekanta så får du säkert ett billigt. För bara ett par 6-9:or och en bas krävs
det väl inte så himla kraftfullt..eller har jag fel, övriga?
För det fjärde. Den billiga lösningen är kanske att montera på en simonsdämpare
i stället för den sista. Tror att avgassystemet orginal är redan på 2.5 tums så
det räcker nog gott. Byt ut sista dämparen och ett lite större utblås så låter det
fint...nästan lite för fint kanske..det är hur man tycker
Hoppas jag sa nåt vettigt.
Nån annan som har några fler råd?