3425
Sök

Blaupunkt bas + amp?

7 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
Tjena,

Har bestämt mig att förbättra ljudet i min BMW e46, men erfarenheten i denna kategori är mkt liten.

Eftersom det blir min första baspaket, så vill jag börja med en snålare budget -- runt 2500 SEK för sub + amp + kabelkit.

Jag har stötat på några Blaupunkt alternativ, såsom:

AMP -- Blaupunkt GTA 275 (1000 SEK):

Blaupunkt.com: http://www.blaupunkt.com/de/7607792114_main.asp

Max. Total Power @ 4 Ohms 425 Watts
Max. Power at 4 Ohms 2 x 160 / 1 x 425 Watts
Max. Power at 2 Ohms 2 x 210 Watts
RMS Power at 4 Ohms 2 x 75 / 1 x 210 Watts
RMS Power at 2 Ohms 2 x 105 Watts
Number of channels 2/1
Frequency response 10 - 35,000 Hz
Signal to noise ratio > 95 dBA
Distortion factor (@ full RMS Power) < 0,03 %
Input impedance > 10 kOhm
Attenuation factor (@ 4 Ohms) > 100
Input sensitivity 0,3 - 8 V
Input sensitivity Direct Aux Input 300 mV
Stability 2 Ohms (4 Ohms bridged)
Lowpass 50 - 250 Hz (12dB/Octave)
Highpass 50 - 250 Hz (12dB/Octave)
Bass Boost 0 - 12dB @ 45 Hz
Inputs 2 x Cinch/RCA gold plated, 2 x HighLevel, 1 x Direct Aux-Input via 3.5 mm phone jack
Outputs 2 x loud speakers
Dimensions (w x h x d) 262,5 x 53 x 268,5 mm

---------------------

SUB -- Blaupunkt GTB 300 (1000 SEK):

Blaupunkt.com: http://www.blaupunkt.com/uk/7606450000_main.asp

Diameter 300 mm
Max. Power 750 Watts
RMS Power 250 Watts
High sound pressure level 91 dB (2.83 V/m)
Frequency response 35 - 500 Hz
Impedance 4 Ohm
Membrane material SPC
Dimensions (WxHxD in mm) 482 x 387 x 378

!!!!! FRÅGOR:

1) Slutsteget är bryggkopplad till 210 WRMS och baslådan är 250 WRMS -- är det okej med lägre effekt på slutsteget?

2) Finns också en Blaupunkt VA 2100 för 1300 SEK (@ 4ohm:  2x100 W RMS / 1x300 W RMS) -- blir det bättre att ha 300 WRMS på slutsteget och 250 i basen (jmf. fråga 1)? Blir det inte farligt att "bränna" basen?

3) Tycket ni att Blaupunkt ska ge ett bra ljud med nämnda sub + amp?

En fråga till:

4) Finns Blaupunkt "GTb 300" för 1000:- och så finns det en Blaupunkt "GTb 300 High Power" för 1400:-. Enligt Blaupunkt.com har dem EXAKT likadana specs -- vad är skillnaden?

TACKAR för alla svar!
Senast redigerat av extemp (26 augusti 2007)

Diagnosis -- E46 Fanatic!.. BMW is not a car, BMW is the Lifestyle!

2 600 Inlägg
26 augusti 2007
ha du kolla på www.netonet.se där säljer dom blaupunkt me smile ett tips bara.

gör som jag kör gubba racer=)

7 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
Tack för tipset!

Jag har kollat överallt.. Har spanat 3 dagar snart, och om det blir Blaupunkt, så hämtar jag dem från NetOnNet..

Men fortfarande är det olika åsikter och svar på mina frågor, så jag kom till GARAGET letande efter hjälp:

1) Slutsteget är bryggat till 210 WRMS och basen är 250 WRMS -- är det okej med lägre effekt på slutsteget?

2) Finns också en Blaupunkt VA 2100 för 1300 SEK (@ 4ohm:  2x100 W RMS / 1x300 W RMS) -- blir det bättre att ha 300 WRMS på slutsteget och 250 WRMS i basen (jmf. fråga 1)? Blir det inte farligt att "bränna" basen?

En fråga till:

4) Finns Blaupunkt "GTb 300" för 1000:- och så finns det en Blaupunkt "GTb 300 High Power" för 1400:-. Enligt Blaupunkt.com har dem EXAKT likadana specs -- vad är skillnaden?

2 600 Inlägg
26 augusti 2007
man ska inte ha mera watt i slusteget än på basen för då är risken att du bränner basen. bara ett tips till ha ingen efranehet av blaupunkt men det är nog bra tro jag dom ha ju hållt på ett tag så smile lycka till och hoppas nån annan kan ge dig bättre svar på dinna andra frågor smile

7 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
På en DLS-forum, så har jag läst tvärtom: att man SKA ha mer Watt i slutsteget, koppla det på nåt special sätt så att den inte bränner basen (undrar -- vilket sätt?), så har man den fullständiga "feedback'en" från sitt audiosystem. Där har jag också läst att om man kopplar slutsteget med lägre effekt än basen, så "får man inget bra av det".

Jag har åkt på ett baksäte i Accent med 270-300 WRMS steget, som drev 400 WRMS basen (bägge var Polk Audio), och man hoppade av bastrycket.. nästan som Benny & Bunny gjorde: http://www.youtube.com/watch?v=aSaayEn61EI wink

The truth is out-there.. ))

2 600 Inlägg
26 augusti 2007
tycker man inte ska ha större steg än bas. tex så kan du ha ett steg på 100watt och ha en på bas kankse på 200watt. som jag ha  80 watt slusteg som jag ha bryggat till 120 watt tro jag det ska vara och kör me en baslåda på200 watt rms  det fungera bra och det fungerade även bra om man kör på 80. men som sagt det är vad jag tycker så sen finns det både ja och nej på den frågan tongue

Biltokig
870 Inlägg
26 augusti 2007
Vet inget om slutsteget men basen låter bra på rätt steg smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

21 761 Inlägg
26 augusti 2007
extemp skrev:
1) Slutsteget är bryggat till 210 WRMS och basen är 250 WRMS -- är det okej med lägre effekt på slutsteget?

2) Finns också en Blaupunkt VA 2100 för 1300 SEK (@ 4ohm:  2x100 W RMS / 1x300 W RMS) -- blir det bättre att ha 300 WRMS på slutsteget och 250 WRMS i basen (jmf. fråga 1)? Blir det inte farligt att "bränna" basen?

Jag har inte lyssnat på Blaupunkt så ljudkvaliteten kan jag inte uttala mig om.

Att ha ett slutsteg som kan ge lite mer effekt än vad basen tål är inga problem så länge som man har ställt in allting rätt. För att kunna driva en modern bas fullt ut så behövs ofta minst lika mycket effekt som basens RMS-effekt eftersom basarna ofta är relativt trögdrivna och har någorlunda stort X-max, de kan göra stora konrörelser utan att det låter dåligt alltså.

Har man ett slutsteg som ger ut mindre effekt än vad basen tål så finns risken att man vrider upp volymkontrollen lite för mycket, då kan steget börja distordera. Det är ju inte säkert att det där händer, tex Klimpan tycker att det fungerar bra för honom med lägre effekt, men det är ändå ingen nackdel att ha ett slutsteg som ger ut lite mer.

Skillnaden mellan GTb 300 och GTb High power vet jag inget om.

7 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Tack för alla svar!

"Att ha ett slutsteg som kan ge lite mer effekt än vad basen tål är inga problem så länge som man har ställt in allting rätt."

Att "ställa in allting rätt" -- vad avser det och hur man gör ungefär? Så att jag vet i vilken riktning ska jag gräva upp vidare..

Tack!

22 Inlägg
27 augusti 2007
Alltid när jag ska kika på basar och steg så kollar jag upp hur mycket basen tål låt oss säga 500w rms och 1000w peak, ja då letar man ju upp ett steg som lämnar MINST 500w men gärna ett par hundra watt rms till. Allså då har du full kontroll att kunna kräma ur dina basar med gott samvete. Sen ska du kolla du kolla hur mycket du kan lasta ner steget i förhållande till bas.

Visst det funkar säkert att köra köra 200w till en bas som egentligen vill ha 500w oftast, men då ska man vara försiktig så inte steget distar som någon nämnde och när ett steg eller element distar så hör man det ganska bra. Distorsion är nå grejjorna låter jävligt dåligt så man  vill sänka volymen.

21 761 Inlägg
27 augusti 2007
extemp skrev:
Att "ställa in allting rätt" -- vad avser det och hur man gör ungefär? Så att jag vet i vilken riktning ska jag gräva upp vidare..

I instruktionsböckerna till slutsteget brukar det stå hur man ska ställa in stegets gainkontroll. Man ser först till att slutstegets gainkontroll är nervridet till min, sedan spelar man tex en cd skiva och vrider upp stereons volymkontroll till ca 75-80%.

Därefter vrider man upp stegets gainkontroll tills det precis börjar låta illa, då vrider man ner gainkontrollen litegrann igen så att det låter bra. På det sättet har man ställt in systemet så att slutsteget normalt sett inte ska kunna spela sönder bashögtalaren fastän man vrider upp stereons volym till nästan max.

Även om slutsteget egentligen kan ge ut mer effekt än vad basen tål så har man ju anpassat stegets signal så att det inte kan ge ut för mycket effekt.
Senast redigerat av Drönirettab (27 augusti 2007)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
27 augusti 2007
vad ja läs angående  att sälla in steg så ska man sänka all bas på stereon och  höja till vol 3-4 på stereon sen spela musik och ställa in steget så man vill ha vid de läget sen så ska man bara behöva dra på bas på stereon då man vill ha ut mer bas iaf hur jag  gjort

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök