3258
Sök

Köra upp via körskola

3 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Kuggade andra gången idag på uppkörningen o insett att det blir körlektioner. Undrar dock ni som har koll . Hur funkar det mellan körskola som bokar o vägverket, menar hur lång tid tar det ungefär från att dem säger "OK, du kan köra upp nu." till att man får uppkörningstiden via körskolan, längre än som privatist?

tack på förhand för svar!
Senast redigerat av Micke0 (27 augusti 2007)

22 Inlägg
27 augusti 2007
ja dom är slappare folk kör upp via körskola än privtister  .. men ska ring varje dag å prensenterar dig   så tröttnar dom på vv och ger dig en tid fortare!

174 Inlägg
27 augusti 2007
Micke0 skrev:
Kuggade andra gången idag på uppkörningen o insett att det blir körlektioner. Undrar dock ni som har koll . Hur funkar det mellan körskola som bokar o vägverket, menar hur lång tid tar det ungefär från att dem säger "OK, du kan köra upp nu." till att man får uppkörningstiden via körskolan, längre än som privatist?

tack på förhand för svar!

tråkigt... sad
det är lika långa köer för dom som de är för privatister, tror jag iaf. dom är ju lite luriga körskolelärarna, de var min iaf, han bokade så jag skulle hinna med x antal lektioner då vi skulle hinna gå igen de o de o sen var de bara å köra upp....

1 174 Inlägg
27 augusti 2007
hin_ken skrev:
ja dom är slappare folk kör upp via körskola än privtister  .. men ska ring varje dag å prensenterar dig   så tröttnar dom på vv och ger dig en tid fortare!

Om du ska köra med körskolan så fixar dom tid (tror ja en poalre sa som gjorde så)

men för att få köra upp för körskolan "med deras namn" måste du ha gjort massa tester typ omkörning med någon annan bil bla bla så blir kanske några lektioner innan du får köra upp!

3 627 Inlägg
27 augusti 2007
Körskolan har reserverade tider 1 gång varannan vecka ungefär vill jag minnas, precis som med halkbana!

Så det kan gå snabbare igenom bilskolan.. men det är inte mer än en veckas skillnad max!

Lite OT.. misslyckas du en gång till med körkortet borde du skita i det! Då är det bara att inse att du inte borde sitta bakom ratten i en bil roll

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

226 Inlägg
27 augusti 2007
ToXtreme skrev:
Körskolan har reserverade tider 1 gång varannan vecka ungefär vill jag minnas, precis som med halkbana!

Så det kan gå snabbare igenom bilskolan.. men det är inte mer än en veckas skillnad max!

Lite OT.. misslyckas du en gång till med körkortet borde du skita i det! Då är det bara att inse att du inte borde sitta bakom ratten i en bil roll

Jaha, du tror inte att man kan bli riktigt nervös eller dylikt då? bara för det skiter sig på uppkörningen är man är dålig förare? =/

3 627 Inlägg
27 augusti 2007
fishn skrev:
ToXtreme skrev:

Jaha, du tror inte att man kan bli riktigt nervös eller dylikt då? bara för det skiter sig på uppkörningen är man är dålig förare? =/

Jo det är klart.. men samtidigt så anser jag att de som inte klarar de efter 3de gången borde vara tvungna att vänta i ett halvår innan de får köra upp igen, för man ska inte misslyckas så många gånger på så kort tid, då är man inte mogen för körkort!

Sen det med nervositet? Om man är nervös när man kör upp, då vill jag inte ens veta hur den personen skulle vara när han/hon kört själv wink

Har själv ett praktexempel på min kusins syster.. 6de gången klarade hon uppkörningen.. hon har nu haft körkort i 2 år.. krockat 2ggr, knäckt 2 dörrar etc.

Borde hon ha körkort? I helvete heller! Men så tog det ju henne 6 uppkörningar och klara det också!

För varje uppkörning man misslyckas med så visar man att man inte är mogen för att köra bil!

3 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
ToXtreme skrev:

Ja, det var väl d jag hade för mig också att dem har reserverade tider.

Mobbning o generalisering är dumt.... Så illa är det inte , körskoleläraren sa vid kontrollen(enda lektionen innan jag gjorde 1:a) att det var på god väg men inte riktigt fullt så man skulle klara uppkörningen i Uppsala. Körde inte upp i Uppsala då men gjorde d nu 2:a gången, chansa o det var dumt....tror inte föräldrarna kan lära ut mer så vill ha proffs.
Senast redigerat av Micke0 (27 augusti 2007)

3 627 Inlägg
27 augusti 2007
Micke0 skrev:
ToXtreme skrev:

Mobbning o generalisering är dumt.... Så illa är det inte , körskoleläraren sa vid kontrollen(enda lektionen innan jag gjorde) att det var på god väg men inte riktigt fullt så man skulle klara uppkörningen i Uppsala. Körde inte upp i Uppsala då men gjorde d nu 2:a gången, chansa o det var dumt....tror inte föräldrarna kan lära ut mer så vill ha proffs.

Det handlar inte om mobbing, för det är inte tanken! Det jag menar är att lyckas du inte en 3de gång så kanske du borde överväga att vänta på nästa uppkörning och ta körlektioner och gå igenom allt igen! För om du inte klarat den efter 3 gånger så är man inte mogen för körkort.. Det är bara att inse hmm

Det är mitt tips, misslyckas du igen ta ett par lektioner då! Börja med en repetitionslektion där körskoleläraren kan se vad du inte är så bra på smile

3 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
ToXtreme skrev:
Micke0 skrev:
ToXtreme skrev:

Mobbning o generalisering är dumt.... Så illa är det inte , körskoleläraren sa vid kontrollen(enda lektionen innan jag gjorde) att det var på god väg men inte riktigt fullt så man skulle klara uppkörningen i Uppsala. Körde inte upp i Uppsala då men gjorde d nu 2:a gången, chansa o det var dumt....tror inte föräldrarna kan lära ut mer så vill ha proffs.

Det handlar inte om mobbing, för det är inte tanken! Det jag menar är att lyckas du inte en 3de gång så kanske du borde överväga att vänta på nästa uppkörning och ta körlektioner och gå igenom allt igen! För om du inte klarat den efter 3 gånger så är man inte mogen för körkort.. Det är bara att inse hmm

Det är mitt tips, misslyckas du igen ta ett par lektioner då! Börja med en repetitionslektion där körskoleläraren kan se vad du inte är så bra på smile

Det var det jag menade om att köra tills körskolan tycker man är redo o köra upp o boka via dem. tongue

IndustriElektriker
12 Inlägg
27 augusti 2007
ToXtreme skrev:
fishn skrev:
ToXtreme skrev:

Jo det är klart.. men samtidigt så anser jag att de som inte klarar de efter 3de gången borde vara tvungna att vänta i ett halvår innan de får köra upp igen, för man ska inte misslyckas så många gånger på så kort tid, då är man inte mogen för körkort!

Sen det med nervositet? Om man är nervös när man kör upp, då vill jag inte ens veta hur den personen skulle vara när han/hon kört själv wink

Har själv ett praktexempel på min kusins syster.. 6de gången klarade hon uppkörningen.. hon har nu haft körkort i 2 år.. krockat 2ggr, knäckt 2 dörrar etc.

Borde hon ha körkort? I helvete heller! Men så tog det ju henne 6 uppkörningar och klara det också!

För varje uppkörning man misslyckas med så visar man att man inte är mogen för att köra bil!

Jäkligt bra sagt!  Själv klarade man allting på första:) klart man var nervös ,men man får ta och göra sitt bästa om man vill göra det man mest vill, Köra bil!

Hej , Robert här!;)

226 Inlägg
27 augusti 2007
Bra formulerat i ditt senaste inlägg ToXtreme smile
Blev inte så klar på det första hehe...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 augusti 2007
det är också att VV är mycket hårdare vid uppkörning med dom som lärde sig privat. enligt V.V. 70% får köra upp ingen på grund att de saknar kunskap i trafiken och att de representerar en fara för sig själv och andra trafikanter. ny uppkörnig kan ibland har en väntetid upp till 6 veckor. varför?, därför att det finns så många som misslyckar att dom beställer ny tid gång på gång och de bildar långa köer.
att lära sig privat är delvis bra men det skulle vara obligatorisk att går delvis genom skola för att lära sig det man inte lär sig vid privat. många skulle få körkort direk efter 1a uppkörning och naturligvis förkorta köer.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Övningskör
51 Inlägg
29 augusti 2007
Jag vet inte hur up-to-date ni är, men nuförtiden är det tvunget att gå en handledarkurs för vara handledare för en elev när man övningskör. Min mamma har redan ett handledartillstånd från den "gamla" tiden, då man inte behövde gå en kurs. Men nu vill pappa också vara handledare så vi fick gå på en sådan här handledarkurs som tar tre timmar. Som handledare så lär man sig sjukt mycket om hur man ska uppföra sig i trafiken - ungefär som en 3h teorilektion för en elev. Man lär sig hur man ska uppföra sig i rondeller, man fick reda på några kluriga trafikfrågor osv. Man fick med sig hem en jäkla massa körmaterial (teoriböcker osv) för handledare, och enligt mig så är detta skitbra om man ska övningsköra privat, för allt står princip i de böckerna om hur man ska uppföra sig i trafiken... Men man vet ju inte om man kan jämföra det med körskola.

Nu blev i alla fall privatövningskörning mycket mer seriösare och ordentligare, tycker jag.

Smålänning
7 883 Inlägg
29 augusti 2007
Eller kör i körskola till du känner dig säker, då bokar du en uppkörning och kör fram till den.
Så gjorde jag, funka skitbra. Klarade det få 1:a trots att läraren hela tiden uppmuntrade mig med orden "Du komer inte klara det om du kör upp nu."

Privat uppkörning ska tilläggas... Körskolan vägrade boka innan dom tyckte det var dags...

Tror inte att Privatister och körskoleelever blir bedömda olika. Skulle aldrig fått fortsätta så i så fall.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök