3832
Sök

[Köpråd] VW GOLF IV R32 vs Audi S3

4 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag går i tankarna att köpa en rolig liten bil för runt 165 000 kr.

Jag är grymt sugen på en R32:a, men har nyligen börjat spana lite på S3:an också.

Jag kommer att chippa / byta avgassystem etc.

Vad jag har förstått så får R32:an pisk av S3:an. Stämmer detta eller är jag helt fel ute? ^^
Hur är R32:an jämnfört med andra bilar (saab aero, volvo 2,5T etc). Tror jag såg en film där en Saab org. piska en R32:a.


Snälla hjälp mig! =P
Dela med er av era erfarenheter.

Eller ska man rent av satsa på en Golf GTI och trimma den?

Mvh
Oscar

296 Inlägg
19 september 2007
#2
Ska du trimma för en "lagom" peng så köp en S3. Original går båda likvärdigt.

Vet inte vad det för en Saab som du såg spöa en R32 , möjligtvis en viggen big_smile

208 Inlägg
19 september 2007
#3
R32an helt klart.

Wrum!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
19 september 2007
#4
huvvet säger S3, men den gamla r32 är det något speciellt med är väldigt kluven

man lever bara en gång så lev väl!

677 Inlägg
19 september 2007
#5
R32 är ju först och främst snyggare och sen så har den ju lite mer hk än S3:an. Men de e klart, trimmar du en S3 så går ju den värre.

Men jag hade valt R32, karaktären på en sån är ju inte att förakta.
Och som sagt, ljudet!

Älskar VR motorerna, förutom V(R)5:an då som blev en flopp.

4 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#6
URC skrev:
tror inte det skilljer mycket i prestanda orginal på S3 å R32.
Men är du ute efter att trimma, börja chippa osv. då ska du ju köra på S3.
Men hade tagit R32an alla gång, riktigt skön sång i dom sexorna!
Tycker S3ans fyra låter så sketanstråkigt wink

Håller med dig URC, grymt gött ljud i R32:an...

Jag är inte ute efter att trimma precis, dvs jag vill inte köpa en bil bara för att trimma den =P

Med chip och sportssystem så får man väl en ca 270+ häst med R32:an, och det kanske räckar. Den borde ju iaf röra på sig tongue

Tycker också helt klart att R32:an är grymt mycket finare...

OEM <3
6 957 Inlägg
19 september 2007
#7
Horizon skrev:
Ska du trimma för en "lagom" peng så köp en S3. Original går båda likvärdigt.

Vet inte vad det för en Saab som du såg spöa en R32 , möjligtvis en viggen big_smile

De va ja....NOT lol
Skulle tagit S3:an, lite snällare för plånboken, å grymt snygga, R32:an
e fin men de e ju inte fel med turbo smile

OEM <3

Bobo
20 september 2007
#8
R32:an alt nya S3:an men den lär väl kosta mer än 160k

4 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#9
Lutar mer åt R32:an tbh big_smile

Någon som vet vad det finns för trim till dom?

Har frågat BSR och autotech, men de hade ej sportavgassystem eller chip yikes

Mvh: Oscar

low profile
253 Inlägg
20 september 2007
#10
R32an e fet som fan måste jag säga men jag gillar turbo, hade blivit S3an för mig smile

1 488 Inlägg
20 september 2007
#11
Jag hade valt Golf IV R32 före gamla s3an, dels för att dem motorerna håller bättre och dels för att du har en go allroundmotor, dvs du har effekt över hela registret och ett grymt bottenvrid. S3an är riktigt rolig den med, och går som ett skott om du chippar den och uppgraderar avgas. Men Ljudet, Känslan, Chassit är helt klart goare på r32 enligt mig.

Vil du chippa r32an har itsfun en moddad mjukvara för 2500kr, ska ge +15hk och +20 mer i vrid (troligtvis lite överdrivet, men något ger det alltid).
Vill du gå snäppet längre har vf-engineering både vortex färdiga bolt-on kit för 37.000kr som ger runt 320-330hk.

Som jag tycks se det så har r32an hållt mycket bättre andrahandsvärde än s3an också.

Hoppas det hjälpte dig något på traven.
Senast redigerat av itouch (20 september 2007)

677 Inlägg
20 september 2007
#12
Jürg på powerchip har nog chip till dom där också, han har ju till min V6.
På min gjorde de en hel del!

4 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#13
itouch skrev:
Jag hade valt Golf IV R32 före gamla s3an, dels för att dem motorerna håller bättre och dels för att du har en go allroundmotor, dvs du har effekt över hela registret och ett grymt bottenvrid. S3an är riktigt rolig den med, och går som ett skott om du chippar den och uppgraderar avgas. Men Ljudet, Känslan, Chassit är helt klart goare på r32 enligt mig.

Vil du chippa r32an har itsfun en moddad mjukvara för 2500kr, ska ge +15hk och +20 mer i vrid (troligtvis lite överdrivet, men något ger det alltid).
Vill du gå snäppet längre har vf-engineering både vortex färdiga bolt-on kit för 37.000kr som ger runt 320-330hk.

Som jag tycks se det så har r32an hållt mycket bättre andrahandsvärde än s3an också.

Hoppas det hjälpte dig något på traven.

Låter som att R32:an är ett givet val big_smile Ska kolla på en idag, känna och klämma lite på den.

Har tänkt lite på det med turbo, men då blir ju hela bilen olaglig samt går ej igenom besiktningen ><.

Ingen som har en R32 med sportsystem samt chippat och kan berätta hur den går / eller om ni bänkat den =P


/Oscar

671 Inlägg
21 september 2007
#14
R32an.. p.g.a. att den är snyggare och ovanligare med en 6a i dom bilarna, var och varannan har ju annars trimmade 1.8T motorer. Sen får du fråga dej själv om du gillar 6ans morr eller turbons vinande ljud.

Second is the first loser

212 Inlägg
21 september 2007
#15
lyssna på mig köp en audi s3, sålde min 530 -02 bara för att jag provkörde en audi s3.
Bilen är bättre 10 gånger än en jävla r32 som e hur kass som helst i interiören, bara plast.
Känns inte alls som att du sitter i en bil som kostar över 100.000.
Dessutom om du tänker inte ha bilen mer än 3-4 så är s3:an en given vinnare.
Du får aldrig ut den prestandan i r32 som i en s3.
på en r32 får du lägga ner 30.000 för att komma upp till 330hk
en s3 byt till större turbo lägg ner 10 papp så har du en rs3 istället.
Har kört s3 och r32 skillnaden är det här:

Golf r32 0-100 6,5sek möjligtvs
audi s3 chippad 0-100 5,7 som högst

golf r32 toppfart 260
audi s3 toppfart 260

dessutom turbojäveln e hur skön som helst, dricker inget, kostar lite i försäkring och med 10.000 extra har du en bil som inte många på strippen kan dra.
0-100 blir ca 4 papp


296 Inlägg
21 september 2007
#16
bmw530iA skrev:
lyssna på mig köp en audi s3, sålde min 530 -02 bara för att jag provkörde en audi s3.
Bilen är bättre 10 gånger än en jävla r32 som e hur kass som helst i interiören, bara plast.
Känns inte alls som att du sitter i en bil som kostar över 100.000.
Dessutom om du tänker inte ha bilen mer än 3-4 så är s3:an en given vinnare.
Du får aldrig ut den prestandan i r32 som i en s3.
på en r32 får du lägga ner 30.000 för att komma upp till 330hk
en s3 byt till större turbo lägg ner 10 papp så har du en rs3 istället.
Har kört s3 och r32 skillnaden är det här:

Golf r32 0-100 6,5sek möjligtvs
audi s3 chippad 0-100 5,7 som högst

golf r32 toppfart 260
audi s3 toppfart 260

dessutom turbojäveln e hur skön som helst, dricker inget, kostar lite i försäkring och med 10.000 extra har du en bil som inte många på strippen kan dra.
0-100 blir ca 4 papp

Håller inte alls med där. Visst, är allt du tänker på effekt och 0-100km/h så satsa på en S3 och chippa den.

Vill påstå att inredningen i R32an är trevligare än S3:ans. Alltid helskinn/halvskinn i alla exemplar och den blåa instrumenteringen är snyggare än den röda som S3:an har.

Interiören är det jag fått mest "beröm" för i min Golf så att påstå att den är tråkig och plastig förstår jag inte alls.

Försäkringsmässigt skillde det inte alls mycket mellan Audin och Golfen för min del iaf.

Till sist så är ju R32an väldigt myckett snyggare än S3:an original

low profile
253 Inlägg
21 september 2007
#17
"som inte många på strippen kan dra.", var det ett skämt?

LicensSvetsare
280 Inlägg
21 september 2007
#18
Tror du gör ett bra köp vilket som, jag är helnöjd med min S3 och jag kan tänka mig att r32 är i samma klass. Du kan nog inte läsa dig till detta, provkör båda bilarna istället!

Det enda jag håller med om som folk skrivit till fördel för r32 är motorsången!

Lycka till

Slår man yxan i båten får man ro som fan!


Sök