2435
Sök

Dämpa plåtytor

62 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Hej Hej igen!
Då det gäller att dämpa dörrsidan, vad rekomenderas, har förstått att det finns "asfaltsmatta" och "dämpmatta".
Vad är skillnaden och vad rekomenderas att använda?

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
2 oktober 2007
asfaltsmatta väger bara onödigt mycket tycker jag.. då man egentligen använder det till att lägga tak på hus

Ta du Dämpmatta istället.... finns att köpa på Mekonomen!

Team Insane Racing

62 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Okej det behöver inte vara mycket mer än en cm egentligen alltså. Bara onödigt om det inte är sju högtalare i varje dörr. Rätt uppfattat?

210 Inlägg
2 oktober 2007
Asfaltsmatta o dämpmatta   är 2 skilda saker !

Asfalts matta dämpar mera resonanser !  om det är det du vill så skulle jag rekomendera
Dynamat !  Kolla på  www.dynamat.com !
Det finns att köpa på Bilstereobutiken i Motala !

MVH  B  i  M

Team Autohifi!
865 Inlägg
2 oktober 2007
Asfallts matta du har på tak & i bil är INTE samma sak!.

De asfallts matter som säljs är anpassade för fordonsbruk oftast, det som händer när du lägger på en bit asfalts matta är den att du tilför vikt, Och det är den vikten som tar bort svängningarna i plåten.
En dämp matta är oftast i skum och tar bort ljudbrus inte vibrationer.

Asfalts matta lägger man på mellan 2-4mm beroende på plats och områdes typ.
Dämp matta ligger på 6-40mm och finns i olika former och typer.

Good luck!

16 197 Inlägg
2 oktober 2007
BRL har en "dämpmatta" som heter M-1.. dämpar så sjukt bra me tanke på att de väger mycke mindre än asfaltsmatta.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

62 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
t ex http://www.mds.se/?artnr=480007 gämfört med BRLs variant för 500 spänn, vilket känns lite mäktigt. !?!?!?
Handlar gärna av MDS då jag varit supernöjd tidigare. Kanske jag ska välja någon av de varianter de har som är beställningsvara ifall de är bättre. Vad säger ni?

16 197 Inlägg
2 oktober 2007
Datagjord skrev:
t ex http://www.mds.se/?artnr=480007 gämfört med BRLs variant för 500 spänn, vilket känns lite mäktigt. !?!?!?
Handlar gärna av MDS då jag varit supernöjd tidigare. Kanske jag ska välja någon av de varianter de har som är beställningsvara ifall de är bättre. Vad säger ni?

men de e ju skumgummi som mds säljer, brls e ju en ny typ av "dämpgummi" elle hur man ska förklara de..

62 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Okej så faktumet som konstaterats är att BRL´s dämpmatta är värd den där saftiga femhundralappen!?

Team Autohifi!
865 Inlägg
2 oktober 2007
tycker ca 615kr/m2 (499kr 0.81m2) för det är ganska dyrt!
Det som skiljer är att du med traditionell asfalltsmatta är att du behöver värma up dem något för att kuna forma den till 100% men det är samtigigt en 2-300kr  billigare per M2.

Den skum MDS matta är inte resonans dämpande i den form som vissa tror.
Resonansen är vibrationer och den skum är mer för att ta bort vägbrus inte vibrationer.

50 Inlägg
2 oktober 2007
ska du ha något bra ska du ha dynomat. det är iaf det bästa jag har varit med om. kostar runt 450-500 kr arket. ett ark räcker till två dörrsidor. (om man kör med rämser)

16 197 Inlägg
2 oktober 2007
MrCalle skrev:
tycker ca 615kr/m2 (499kr 0.81m2) för det är ganska dyrt!
Det som skiljer är att du med traditionell asfalltsmatta är att du behöver värma up dem något för att kuna forma den till 100% men det är samtigigt en 2-300kr  billigare per M2.

Den skum MDS matta är inte resonans dämpande i den form som vissa tror.
Resonansen är vibrationer och den skum är mer för att ta bort vägbrus inte vibrationer.

fast å andra sidan e M1 mattan mycke lättare big_smile  fast skiter man i vikten så e de ju billigast/bästa me asfaltsmatt smile

82 Inlägg
2 oktober 2007
M1 mattan tål kyla bättre än en asfaltsmatta och är väldigt mycket lättare att jobba med då man slipper värma den mm

Sök