2684
Sök

Framsystem

77 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Då jag kommer ha kraftiga basar, vet ej exat vad ännu men de är mindre intressant eftersom detta handlar om framsystemt.

Va på skroten idag och köpte ett par dörrsidor då ja tänkte bygga in högtalarlådor så ja slipper plastpottan.
hade tänkt ha 2st högtalare i varje dörr för att väga upp basarna, i märket Kicker (annat är inte intressant,tror ja:P)
då till frågan, rekommenders 2st 5,25 i varje dörr? eller 2st 6.5" i varje dörr? eller en av varje kanske? dessa kommer drivas med passande steg beroende på vad det blir för val.

tacksam för svar smile

735 Inlägg
6 oktober 2007
ja skulle ta en av varje i dörrarna för högtalare i olika storlekar spelar frekvenserna annorlunda...me de menar ja att de kommer inte likadant ljud ur en 5,25" som ur en 6,5", skillnaden är inte så stor men den finns...men om det är styrka du vill ha så satsar du på två 6,5" i varje dörr...de e min åsikt men de finns folk med andra.

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
6 oktober 2007
blomisen skrev:
ja skulle ta en av varje i dörrarna för högtalare i olika storlekar spelar frekvenserna annorlunda...me de menar ja att de kommer inte likadant ljud ur en 5,25" som ur en 6,5", skillnaden är inte så stor men den finns...men om det är styrka du vill ha så satsar du på två 6,5" i varje dörr...de e min åsikt men de finns folk med andra.

satsa på 6,5 klart bäst!

fast de kan vara svårare att få in dem, hmm

296 Inlägg
6 oktober 2007
6,5" men det blir tungt å göra lådor till dessa så det är lika bra att isolera dörren och göra en bra,stadig baffel.  detta kommer nog att låta bäst för dig.

77 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan och tack för svaren.

då detta blir mitt första bygge så får de inte vara allt för svårt, har 19mm mdf som jag tänkt använda iaf.
hade tänkt göra nått liknande detta (bilden är från en tidigare tråd här, minns inte va användren heter då ja haft dom sparade ett tag)

http://i126.photobucket.com/albums/p117/terrariehobby/Golf/sida.jpg

skulle detta enkla sätt även funka bra till 6,5? kanske göra de hela lite djupare bara?. sen blir de att spänna tyg över å plasta in de. om inte någon har nått annat förslag?

Mvh

10 287 Inlägg
6 oktober 2007
Som skall spela i samma register?
Gud förbjude....

Det går att få till men är inget som kan kan lyckas med utan att ha ett ordentligt ljudlabb i ryggen och möjlighet att specialbygga koner mm.

Man torskar på i alla fall två problem:
1: Det lilla elementet bottnar normalt sett alltid före det större.
2: Du har i princip alltid olika polär spridning på olika element vilket gör att du kommer att få oönskade toppar och dalar i frekvensgången. (tänk på att frekvensgång även kan överföras till fasgång så här blir det också lattjo för örat).

/Göran

blomisen skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök