2354
Sök

1 ohm fördelar och nackdelar??

Driifter;)
1 630 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
tjena..

ska köpa nya basar nu så funderar på 4 st 10 på vardera 4ohm och så koppla dom paralellet så de blir 1 ohm

och köra med ett monoblock till det

vad finns det några fördelar och nackdelar med att köra i 1 ohm??

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

6 851 Inlägg
28 oktober 2007
Ja du behöver satans massa ström. ofta så har du sämre kontroll på basen/arna när du lastar ner steget. Dock beror detta på vad för kvalité steget har förståss.

Driifter;)
1 630 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
okej.. behövs de mindre ström om man kör t ex 2 ohm?

130 Inlägg
28 oktober 2007
Steget lämnar ut mindre effekt i 2ohm än i 1ohm = Mindre strömåtgång

Jag vill ha en bil med klös i!

2 118 Inlägg
28 oktober 2007
varför 4st ? köp två rediga ist smile som jag big_smile hade 4st i 240in (lät som skit) men nu bara 2st i 740in tongue (låter också skit.. av all plåt som skramlar) ;D

D.i.l.l.i.g.a.f

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 oktober 2007
Men spelar man tex 100db med ett steg lastat i 2ohm, så borde det ju gå åt X watt.
Spelar man sedan 100db med samma steg i 1ohm borde det då inte gå lika mkt watt där med ? bara det att man KAN kräma på mera med steget i 1ohm och DÅ drar det mera ? eller har jag helt fel ! ?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

BilstereoNörd
576 Inlägg
28 oktober 2007
tsdi skrev:
Men spelar man tex 100db med ett steg lastat i 2ohm, så borde det ju gå åt X watt.
Spelar man sedan 100db med samma steg i 1ohm borde det då inte gå lika mkt watt där med ? bara det att man KAN kräma på mera med steget i 1ohm och DÅ drar det mera ? eller har jag helt fel ! ?

Ja det lirar lika högt med samma effekt i 1ohm som 2ohm, men verkningsgraden sjunker på sluteget i 1ohms last så att det kommer att dra mer ström och bli varmare för att ge ut samma effekt som i 2ohm..
Och är steget av dålig konstruktion så låter det oxå betydligt sämre i 1ohm..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Driifter;)
1 630 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
okej då har man lite mer kött på benen iaf. blev 2 st 12"are istället så..

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 oktober 2007
BAE skrev:
tsdi skrev:

Ja det lirar lika högt med samma effekt i 1ohm som 2ohm, men verkningsgraden sjunker på sluteget i 1ohms last så att det kommer att dra mer ström och bli varmare för att ge ut samma effekt som i 2ohm..
// Tommy

Okej ! men hur tycker du att jag ska göra med mitt steg då ? (det kommer på onsdag, kolla skissen på min sida) tacksam för hjälp !

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

82 Inlägg
28 oktober 2007
Du halverar motståndet i kretsen från 2 till 1 ohm och därmed fördubblar effekten. Nackdelen, som några ovan skriver är att du får sämre kontroll på basarna, samt att det går dubbelt så mycket ström igenom kretsen. Har du ett bra steg som klarar lämna tex. 600rms i 2 ohm och basen(basarna) är på totalt 600 rms finns det ingen anledning att köra allt i 1 ohm (tycker jag).

82 Inlägg
28 oktober 2007
tsdi skrev:
BAE skrev:
tsdi skrev:

// Tommy

Okej ! men hur tycker du att jag ska göra med mitt steg då ? (det kommer på onsdag, kolla skissen på min sida) tacksam för hjälp !

jag tycker du ska seriekoppla spolarna på basen.Steget du har orkar driva det lätt.
Fin line-upp eller vad man skriver för övrigt. Rockford och pioneer är fina grejer smile

Sök