3557
Sök

dubbel effekt och konarea, vad ger det i dB?

275 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
säg att jag har en 12:a som spelar 130 dB tex...
om jag skulle sätta in en till med lika mycket effekt på den som den första?
började bara fundera...
det finns väl som vanligt ingen absolut sanning, beror ju alltid på tusen olika saker, men...
borde ju absolut finnas någon som testat det i praktiken?
vad gav det i just den bilen, med de grejerna?

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

719 Inlägg
5 november 2007
OM jag inte är helt ute o cyklar så ska det öka med ca 3db varje gång man dubblar effekten.

Sen beror det säkert på massa andra faktorer som bilen osv.

Sen har ja oxå för mig att varje 10db uppfattas ungefär dubbelt så högt för "örat".

Välkommna o rätta mig om ja har fel.

live free, die young.

2 123 Inlägg
5 november 2007
Här finns lite bra läsning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

1 171 Inlägg
5 november 2007
Det gäller att inse att effekten här inte är med i ekvationen utan det blir 6dB mer eftersom basarna får samma inspänning och spelar i fas.

Har du däremot en högtalaruppsättning med en viss känslighet så ger det 3dB extra utnivå när du enbart dubblar totala ineffekten till systemet (om systemet klarar av effekten utan att komprimera eller gå sönder).

Noiseprojekt
5 november 2007
zoopåse skrev:
Det gäller att inse att effekten här inte är med i ekvationen utan det blir 6dB mer eftersom basarna får samma inspänning och spelar i fas.

Har du däremot en högtalaruppsättning med en viss känslighet så ger det 3dB extra utnivå när du enbart dubblar totala ineffekten till systemet (om systemet klarar av effekten utan att komprimera eller gå sönder).

Jag citerar: " För varje dubblering av antalet högtalare ökar ljudnivån med 3 dB om högtalarna täcker samma område. Har man en (1) högtalare som maximalt kan ge t.ex. 120 dB i ljudtryck, kommer två (2) likadana högtalare att ge maximalt 123 dB.
Detta innebär att, för att ljudtrycket i ett PA system med 3 dB, måste antalet högtalare (även slutsteg) fördubblas för varje gång."

så vad jag får ut är att ökningen enbart blir 3 dB på 2st basar och 2st slutsteg emot 1st bas och 1st slutsteg

1 171 Inlägg
5 november 2007
Nej, det stämmer inte. Det stämmer bara när fasförhållandet mellan högtalarna är okänt, tex om du har en massa högtalare utspritt längs en vägg i ett rum eller något.

För en bilbas så kan man betrakta en extra bas bredvid som att den spelar helt i fas med den andra pga det lilla avståndet och de långa våglängderna så därför blir det 6dB extra ljudtryck.

1 058 Inlägg
5 november 2007
enbart dubbel konarea med samma effekt ger väl ca 3dB?? kanske inte helt samma sak men jag ökade 6.1dB när jag bytte från en sonic 10 till en sonic 15..

PoLoud =D

Sök