2988
Sök

"Problem" med slutsteget (Nybörjare in trouble)

Newbie
15 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
Jo, grejen är så här: Mitt beställda slutsteg kom idag och jag har dragit kablar och haft mig hela dagen. Men ju mer jag grejade, ju mer känns det som jag inte riktigt vet vad jag håller på med smile Är som sagt, så mkt nybörjare man kan bli nästan.
Då lyder frågorna så här: Jag har kopplat in den fete strömkabeln (och den dära säkringen vid batteriet) på pluspolen och kopplat in en annan fet strömkabel på ett jod (eller heter det jord?)-ställe. Sen kommer man då till "Remote", läste instruktionerna och förstod att den kabeln "sätter på slutsteget när man vrider om nyckeln".

Fungerar den som en minuskabel till slutsteget, för att liksom sluta strömkretsen?

Och var kopplar jag in den?
tror inte att stereon har en sådan remote grej på sig..

Jättetacksam för svar, då jag ska försöka fortsätta imon. Om det är till någon hjälp äger jag en Golf 3 -94 ...

Over and out

a.k.a aLan.
281 Inlägg
2 november 2007
remotekabeln är oftast blå, så leta efter en blå kabel som kommer ut från baksidan av stereon.. (blåvit i vissa fall)  å koppla ihop den med remoten som kommer med lågnivåkablarna..

mvh

905 Inlägg
2 november 2007
jupp som tidigare sa koppla på den fina blåkabeln bak på steget. remoten är en +12volt signal.

det heter jord och är alltså -, så jord och minus är samma sak.

Newbie
15 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Tack gubbar!
Jag fick med en blå kabel, men den är ju typ en fjärdedel så tjock som pluskabeln, så jag blev väldigt tveksam.. Blir den inte väldigt varm..? kanske inte? smile

(Tänkte nämligen först att det var högtalarkabeln)

Och om minus=jord, ska det i teorin inte räcka med att koppla in pluspol på batteriet och jorda den sen? Gjorde så först nämligen men då vart den stendöd hmm

hursomhelst tack för visad hänysn etc etc!
Senast redigerat av Lobsta (2 november 2007)

Over and out

16 197 Inlägg
2 november 2007
Remoten e bara en styring.. går typ 0,5 amp i den om ens de så den blir inte varm..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Newbie
15 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Lobsta skrev:
Och om minus=jord, ska det i teorin inte räcka med att koppla in pluspol på batteriet och jorda den sen? Gjorde så först nämligen men då vart den stendöd hmm

Over and out

956 Inlägg
2 november 2007
nej det måste vara ström in i remoten på steget med. annars skulle ju steget vara igång jämt, men med remoten kopplad till stereon så är det bara igång när stereon är det. men man kan ju koppla remoten till + och då ska steget gå igång.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

128 Inlägg
2 november 2007
Så här är det: PLUS+ Från batteriet, Minus från steget(jord) till chassit på bilen(Kabeln ska vara så kort som möjligt). Lågnivå kablarna + remotekabeln mellan steget och stereon(2+1). Remote kabeln är en signal kabel från stereon till steget vilket gör att stereon måste vara på för att steget ska vara på.

---2Fast 2Furious---
Clio V6

Newbie
15 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
clio_blue skrev:
Så här är det: PLUS+ Från batteriet, Minus från steget(jord) till chassit på bilen(Kabeln ska vara så kort som möjligt). Lågnivå kablarna + remotekabeln mellan steget och stereon(2+1). Remote kabeln är en signal kabel från stereon till steget vilket gör att stereon måste vara på för att steget ska vara på.

Jo, men det svåra är att veta exakt var jag kopplar in remotekabeln, men som några andra sa innan att kabeln skulle vara blå/blåvit. Hoppas dte inte finns flera blå kablar bara smile och dessutom hur jag ska koppla in den..? Men jag antar att jag får försöka mig fram.
thx!!

luunggan skrev:
nej det måste vara ström in i remoten på steget med. annars skulle ju steget vara igång jämt, men med remoten kopplad till stereon så är det bara igång när stereon är det. men man kan ju koppla remoten till + och då ska steget gå igång.

Okey jag prövade med remote till minus och då hände inget. Men då förstår jag! thx!

Over and out

41 Inlägg
2 november 2007
Som jag har fattat det så är remote en kabel för att skicka signalen från stereon (lågnivå?) till steget som senare förstärker den och det blir mycket kräm till basarna.

Newbie
15 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Jag har verkligen försökt allt nu.. steget vill bara inte gå igång, ens reagera. visst när jag stänger av stereon lös röd lampa, vilket indikerar att något är fel.
Fick låna ett annat slutsteg av en bekant och kopplade på exakt samma sätt. Det funkar som det ska och lampan lyser Grönt.
Okej, let's koppla in högtalarna då! Men vad händer? jo, ingenting! aja tänkte jag då, nu när min kompis steg funkar borde ju allt vara som det skulle, men icke!
Kan det vara fel på högtalarna också? Jo jag tog + & - (högtalar) kablarna från "hatthylle-högtalarna" o kopplade in i mina nya högtalare, och gissa vad som hände? Rätt gissat.. Nada!! Man blir ju deprimerad, ska det vara så jäkla krångligt för en nybörjare att få någorlunda bra ljud i bilen?! Eller är jag bara en idiot? (ni får kalla mig idiot).
Chansen att både steg och högtalare inte ska funka måste ju vara en på miljonen, så något grovt fel måste jag ha gjort från hela början.
Eller är det fel på grejerna..?

Paketet är MaxGear Baspaket från Totalljud 1995:-     Ren skit eller..?

Over and out

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 november 2007
Hygglo skrev:
Som jag har fattat det så är remote en kabel för att skicka signalen från stereon (lågnivå?) till steget som senare förstärker den och det blir mycket kräm till basarna.

nä..remote-kabeln startar steget..

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 november 2007
här är en ful jävla bild
http://www.garaget.org/gallery/archive/367/183275_8k67vk.jpg

nu startar steget

49 Inlägg
3 november 2007
Jag postar en bild som jag använde mig av som var till endel hjälp smile
om den hjälper dig något vet jag dock inte: http://www.fuskbugg.se/luftpostc/GgmadhFzF.jpg

3 627 Inlägg
3 november 2007
Jag fattar faktiskt inte varför det gör så Robin.. men vafan.. vi får la ta en titt på det på Måndag eller nåt och se om vi kan få igång skiten? Något är ju galen lixom.. och om det nu skulle vara så att det verkligen inte kommer starta så anser jag att totalljud ska ta på sig fraktkostnaden utav ett nytt steg till dig! För du måste la ha garanti? Om inte annat så kan man ju reklamera det smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Newbie
15 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
problem löst! Fick hjälp av någon som visste lite mer än jag & vi experimenterade lite, Efter några öl löste sig problemet och den fete damen sjöng. Thx alla..!

Over and out

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 november 2007
Va problemet att det va dåligt jordat big_smile? Det känner jag igen från en polares bil ;D

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Newbie
15 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
kwansa skrev:
Va problemet att det va dåligt jordat big_smile? Det känner jag igen från en polares bil ;D

How did you know that ! roll Lite pinsamt att erkänna men så var det faktiskt! hehe...

Over and out

Sök