3136
Sök

Mätning/beräkning av riktiga watt på ett slutsteg..

Adder
972 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Finns de någon hyffsat enkelt sätt/enkel metod för att mäta och/eller räkna ut ett riktgt watt värde dvs WRMS för ett slutsteg i mitt fall ett mono steg?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

590 Inlägg
20 november 2007
Hmm. Hur mycket steget är avsäkrat till borde vara på ett ungefär? mycket Ampere mycket effekt o tvärtom. eller? smile

Adder
972 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
eriksson87 skrev:
Hmm. Hur mycket steget är avsäkrat till borde vara på ett ungefär? mycket Ampere mycket effekt o tvärtom. eller? smile

20A eller 25A vill jag minnas.. Men de har ju med andra saker och göra också.. Men säg att de är 20A hur mång watt RMS är de på då ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

45 Inlägg
20 november 2007
Ohms lag säger att:

P = U * I.
P = 12 (volt)  * 25 (ampere)
P = 300 (watt)

Däremot har jag ingen aning om hur man räknar ut exakta RMS osv. Det jag räknade ut är väl bara hur många watt slutsteget använder som mest. (eller använder tills säkringen går)

Eller, gör jag något fel?

719 Inlägg
20 november 2007
Watt rms kan du inte få ut genom avsäkringen utan ändast max effekten! Ampere*volt=watt ex. 20A = 240 watt max! sen är juh inte verkningsgraden 100% på ett klass D steg ska det liga runt 90%.  så 240*0,9=216 watt

Borde juh gå att mäta steget med en ampere-meter när du pressar på fullt om den nu pallar trycket. Har dock inte testat så vet inte riktigt...
Senast redigerat av Scratch (20 november 2007)

live free, die young.

Adder
972 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Hmm.. Men tror man måste ta med några andra storheter. Ska se om jag kan låna hem en fluke värsting som skolan har så får vi se om man får ut nått av den..

Tar man kicker som ex så står de i manualen för Model ZX1000.1 som har en säkring på 100A. Vilket ger en effekt på med bilen igång: 14,4 * 100 = 1440W
Enligt hemsidan ger steget 1000W vid 2 ohm de nämns inget om att de är rms..

Ett annat ex är detta JL Audio A1400 har en säkring på 40A vilket ger en effekt på 576W

Rated Power 12.5 V: 240 W RMS x 1 @ 4 ohm
400 W RMS x 1 @ 2 ohm 
Rated Power 14.5 V: 320 W RMS x 1 @ 4 ohm
500 W RMS x 1 @ 2 ohm 

De kan nog inte vara så lätt att räkna så eller ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

BilstereoNörd
576 Inlägg
21 november 2007
Exaktaste sättet är att lasta steget med effektmotstånd!
Har du inte tillgång till det så går det använda en lång kabel, som du mäter impedansen på!
Sen lastar du steget med kabeln och mäter rms-spänningen, sen räkna enligt ohms lag.
(spänning / ohm = Ampere) * spänning = wrms...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

340 Inlägg
21 november 2007
Precis osm Bae skriver. Kan även underlätta om du har en cd skiva med sinuston på 50hz som ger ett bättre mätresultat. Visst, du hamnar aldrig helt rätt med dessa mätningar men de duger nog

10 287 Inlägg
21 november 2007
Man bör ha ett oscilloskop kopplat till utgången också eftersom man inte har en aning annars om man kör helt fyrkantigt i effektmotståndet eftersom det inte hörs.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

110 Inlägg
21 november 2007
detta var lite intressant då jag har "ungefär" samma fråga, jag har ett steg med 2x 30amp säkringar 2 kanals, som jag sen kör basarna i 2Ohm och bryggat vilket skulle ge vilken effekt om man räknar som ni?  och även om jag kör dem på varsin kanal i 2ohm?

10 287 Inlägg
21 november 2007
Det går inte att utgå från säkringsstorleken för att veta vad steget ger, bara vad steget kan ge teoretiskt max med den säkringsdimensioneringen.
Så här: Steget kan vara säkrat så att sökringarna håller för - låt oss säga - 1000W. Men steget kan ju vara så byggt att det inte kan ge mer än 300W.

/Göran

P.S Formellt när man skall reda ut frågor så skiljer man på nödvändighet och tillräcklighet när det gäller information och det är nödvändigt att veta säkringsdimensioneringen men inte tillräckligt för att säga vilken effekt man har.

GoTaLL skrev:
detta var lite intressant då jag har "ungefär" samma fråga, jag har ett steg med 2x 30amp säkringar 2 kanals, som jag sen kör basarna i 2Ohm och bryggat vilket skulle ge vilken effekt om man räknar som ni?  och även om jag kör dem på varsin kanal i 2ohm?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök