2318
Sök

Dämpmatta i Basreflexlåda?

21 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Jag håller på med ett baslådebygge och undrar nu hur jag ska dämpa lådan, Det är en basreflexlåda. Jag har nämligen en bit dämpmatta hemma, den är ca 1cm tjock. Räcker detta som dämpning ?
Senast redigerat av mink3n (7 januari 2008)

21 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Brlelvis skrev:
mink3n skrev:
Jag håller på med ett baslådebygge och undrar nu hur jag ska dämpa lådan, Det är en basreflexlåda. Jag har nämligen en bit dämpmatta hemma, den är ca 1m tjock. Räcker detta som dämpning ?

1meter kan bli trångt.....  he he....  Dämpa alla väggar utom baffel där bas o port sitter, häfta fast dämp mattan/ ullen på väggarna! vet inte riktigt vad det är för dämpmatta du har? Behöver lite mer info om den för ett bra svar!

MVH Elvis

Oj, det skulle stå 1cm tjock tongue. Den känns ungefär som ett sittunderlag, om du förstår?

21 761 Inlägg
7 januari 2008
Då är det fel sorts dämpmatta. Den dämpmatta som används till högtalarlådor ska vara luftig, ungefär som innerfoder i kläder. Långfibrig ull har jag för mig att det är.

Använder man typ sittunderlag så dämpar den iof vibrationer, men den är så pass tät i materialet så att den tar upp en del plats och det vill man ju inte. Med "riktig" dämpmatta så tar egentligen inte materialet upp någon plats, istället luras basen att tro att lådans innervolym blir aaaningen större.

Naturligtvis så dämpas eventuella vibrationer och oönskade resonanser också.

Sök