3401
Sök

Behövs blyersättning och vilket oktantal?

41 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
#1
Jag funderar lite på vad jag ska köra med i min nyköpta 242:a. Det sitter en B21A motor i den och vad jag har förstått här och på andra forum så borde det gå bra att köra utan blyersättningsmedel. Men nu har den ju alltid gått med det, så skulle det kunna skada motorn på något sätt om man slutade med det helt plötsligt bara?

Sen undrar jag också vilket oktantal jag borde tanka med. I Instruktionsboken står det 96, men det funkar ju bevisligen bra med 95 också (den har alltså gått med det innan). Skulle jag märka någon skillnad om jag tankade 96-oktaningt och i så fall på vilket sätt?
Senast redigerat av Ciryaquen (10 april 2007)


96 Inlägg
10 april 2007
#2
Som regel använder jag alltid blyersättning på motorer som är "byggda" för att, en gång i tiden, gå på blyad bensin.
Orsak: kostnaden för medlet är försumbar. Medlet smörjer ventilsätena på ett sådant sätt som blyet gjorde en gång i tiden.
Har läst (,men tänker inte lyssna på det) att alla -70 & -80 talsmotorer kan köras på blyfri bensin.

Ang. 95/96/98.
För lågt oktantal kan orsaka knackningar i motorn, för högt kan orsaka kolavlagringar.
Vissa hävdar att högre oktantal kan ge längre mil/tank, hur det är med den saken har jag ingen aning om...
Själv kör jag alltid på 98. Skillnaden på pengar är så pass marginell om man inte börjar räkna på totala kostnaden per år.

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

41 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
#3
Tack för snabbt svar!

Okej, men då kanske det e bäst att fortsätta använda blyersättning då, men får se hur jag gör med bensinen. Jag märker ju inga "knackningar"nu (fast jag e inte riktigt säker på vad du menar med det) men ska prova med 96 nästa gång då för att se om jag märker nån skillnad..


Någon mer som har en åsikt?
Senast redigerat av Ciryaquen (10 april 2007)


736 Inlägg
10 april 2007
#4
Det påstås att B21A kan köras utan blyersättning i alla fall B230 och B200, men som tidigare sagts så är det ingen stor kostnad att vara på den säkra sidan. Du kan utan problem köra på 95 oktan, ger ingen skillnad med 96 eller 98 bara kostar mer.


37 Inlägg
10 april 2007
#5
Det går att köra utan blyersättning utan att det ska va några problem,, men det är ju bara å köra me blyersättning om du känner dig osäker:P

88 Inlägg
10 april 2007
#6
om man har glömt bort att köra med blyersättning så behöver man inte köra på det igen då det redan är kört smile säterna tar slut direkt!

mvh jocke


21 761 Inlägg
10 april 2007
#7
Som tex norrloader skriver så tål motorn att köras utan blyersättning, ventilsätena ska hålla för det. Däremot de äldre motorerna, typ B16/18/20/30, har inte härdade ventilsäten vilket gör att de behöver blyersättning för smörjningens skull.

Det är förstås ingen nackdel att ändå sätta i blyersättning på B19/21/23 osv, de mår ju inte sämre av det iaf. När det gäller oktantalet så kan man ibland märka en liten skillnad mellan 95 och 98 oktan, åtminstone på förgasarmotorerna, motorn kan kännas aningen piggare med 98. Viss risk för knackningar med lågt oktantal har ju andra nämnt.

Smålänning
7 883 Inlägg
10 april 2007
#8
ALLA motorer med lättmetalltopp kan köras på blyfri bensin. De topparna har ventilsäten i stål, vilket gör att dom tål det.

Motorer med gjutjärnstopp har oftast inte stålsäten.

Men kör du med tillsats om du känner dig osäker. Det är inte sämre för motorn på något sätt. Men du behöver inte vara orolig ifall du skulle glömma eller tillsatsen ta slut.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

emil1986
8 januari 2008
#9
Jag tankar 96 ibland och 98 ibland så det blir typ 97 oktan som det står i instruktionsboken. Enbart 95 är nog bra att undvika, bilen går kanske inte lika bra då. Och de pengar man tjänar in på att tanka 95 oktan förlorar man eftersom en bil som tankas med för svagt oktantal tar mer bensin. Men för högt oktantal kanske inte heller är det bästa, mitt råd blir nog att du ska tanka 96 oktan.

Använd blyersättningsmedel i B20 och äldre. Ska enligt Volvo m fl inte behövas i B21 och senare. Inte heller i 300-serien.

Enligt en mindre pålitlig källa ska det gå att köra blyfritt även i motorer som kräver blyad bensin om man kör lungt med motorn.

I t ex Saab 2 takt ska blyersättningsmedlel undvikas, oljan blandas bättre med bränslet utan.
Senast redigerat av emil1986 (8 januari 2008)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök