3382
Sök

Ställbart laddtryck till S40 2.0t fas2

25 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#1
Någon som vet hur man exakt kopplar ställbart laddtryck till s40 2.0t fas2? Med tankte på kontakten som sitter vid luftmassemätaren där slangarna från turbo, wastegate, och återcirkulationen. Kan man genom att ta bort kontakten få bort en eventuell laddtrycksspärr?  Tacksam för svar.


4 822 Inlägg
22 januari 2008
#2
Om du tar bort kontakten på TCV:n (magnetventilen) så kommer bilen gå på grundladdtryck samt att motorelektoniklampan kommer börja lysa.

Om du vill höja laddet så är det bättre att du chippar den sen efter det kan man sätta på en pysventil för att ställa laddtrycket mekaniskt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

5 710 Inlägg
22 januari 2008
#3
Christian S skrev:
Om du vill höja laddet så är det bättre att du chippar den sen efter det kan man sätta på en pysventil för att ställa laddtrycket mekaniskt.

Varför skall man då chippa?
För att höjja laddtryck 2 ggr ?roll

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 januari 2008
#4
2.0t fas2 har klena kolvar... mixtra inte på egen hand med dem!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

25 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
#5
okej, men hur fungerar laddtrycksspärren? höjs den i och med en chippning? kan man då höja laddtrycket ytterligare? pratade med en kille på bsr, ordinal ligger laddtrycket på 0,4-0,6bar. Efter en chippning ligger laddtrycket på 0,6-0,9bar. Detta beroende på olika förhållanden. Borde man inte kunna ställa upp laddtrycket till 0,8-0,85 isåfall? Var gällande kolvar och stakar har jag hört att dom pallar upp till 230 hp utan problem. Kan det stämma?


4 822 Inlägg
22 januari 2008
#6
jonTe skrev:
Christian S skrev:
Om du vill höja laddet så är det bättre att du chippar den sen efter det kan man sätta på en pysventil för att ställa laddtrycket mekaniskt.

Varför skall man då chippa?
För att höjja laddtryck 2 ggr ?roll

För att man ska få en hållbar motor kanske? för med pysventil höjer man ju bara laddtrycket utan att följa med den bränsle och tändning.
Man kan sätta det för att få ett stabilare laddtryck.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 januari 2008
#7
Mr_jazzon skrev:
okej, men hur fungerar laddtrycksspärren? höjs den i och med en chippning? kan man då höja laddtrycket ytterligare? pratade med en kille på bsr, ordinal ligger laddtrycket på 0,4-0,6bar. Efter en chippning ligger laddtrycket på 0,6-0,9bar. Detta beroende på olika förhållanden. Borde man inte kunna ställa upp laddtrycket till 0,8-0,85 isåfall? Var gällande kolvar och stakar har jag hört att dom pallar upp till 230 hp utan problem. Kan det stämma?

Det finns ingen laddtryckspärr.  Chippar du bilen hos ett seriöst företag så provkör de bilen och kontrollerar att den går som den skall.  börjar du sen ändra variabler så sätter du mappen ur spel och riskerar att motorn rasar för dig, i synnerhet fas2 2.0t då.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

25 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
#8
Får tacka för hjälpen smile


244 Inlägg
22 januari 2008
#9
fick min v40 2.0T -02 igår så jag lånar tråden för en liten snabb fråga...

Hur ändras förbrukningen vid steg1? Jag tror egentligen inte att jag behöver det men om den blir lägre kan det ju vara värt att överväga. Det blir mycket landsväg med en hastighet på runt 110 knopar... För tillfället ligger jag på 0,76 blandad (enligt färddatorn)...
Senast redigerat av jao_joo (22 januari 2008)

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 januari 2008
#10
jao_joo skrev:
fick min v40 2.0T -02 igår så jag lånar tråden för en liten snabb fråga...

Hur ändras förbrukningen vid steg1? Jag tror egentligen inte att jag behöver det men om den blir lägre kan det ju vara värt att överväga. Det blir mycket landsväg med en hastighet på runt 110 knopar... För tillfället ligger jag på 0,76 blandad (enligt färddatorn)...

Det ändras knappast neråt, Volvo har lagt väldiga pengar på att få mjukvaran att lira så bra som möjligt. Mer effekt betyder i princip alltid mer soppaförbrukning.

(Testa att tanka 98oktan om du inte redan gör det så komemr den dra mindre.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

244 Inlägg
23 januari 2008
#11
torpis skrev:
jao_joo skrev:
fick min v40 2.0T -02 igår så jag lånar tråden för en liten snabb fråga...

Hur ändras förbrukningen vid steg1? Jag tror egentligen inte att jag behöver det men om den blir lägre kan det ju vara värt att överväga. Det blir mycket landsväg med en hastighet på runt 110 knopar... För tillfället ligger jag på 0,76 blandad (enligt färddatorn)...

Det ändras knappast neråt, Volvo har lagt väldiga pengar på att få mjukvaran att lira så bra som möjligt. Mer effekt betyder i princip alltid mer soppaförbrukning.

(Testa att tanka 98oktan om du inte redan gör det så komemr den dra mindre.)

Okej... kanske ska testa 98 oktan och se om han går ner på 0,73 för då lönar det sig smile

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 januari 2008
#12
jao_joo skrev:
torpis skrev:
jao_joo skrev:
fick min v40 2.0T -02 igår så jag lånar tråden för en liten snabb fråga...

Hur ändras förbrukningen vid steg1? Jag tror egentligen inte att jag behöver det men om den blir lägre kan det ju vara värt att överväga. Det blir mycket landsväg med en hastighet på runt 110 knopar... För tillfället ligger jag på 0,76 blandad (enligt färddatorn)...

Det ändras knappast neråt, Volvo har lagt väldiga pengar på att få mjukvaran att lira så bra som möjligt. Mer effekt betyder i princip alltid mer soppaförbrukning.

(Testa att tanka 98oktan om du inte redan gör det så komemr den dra mindre.)

Okej... kanske ska testa 98 oktan och se om han går ner på 0,73 för då lönar det sig smile

Min gick ner så pass mycket att det gick att räkna hem. (Sen bör man köra dessa bilar på 98 då motorn går bättre på det.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök