2995
Sök

troligen trasig bas, någon här som är ricktigt bra på högtalare?

602 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Tja, jag gjorde en chansning och köpte 2st Zachry BX-P12 begangnat för ett bra pris, han som jag köpte dom av sa att han nyss köpte bilen och dom satt i, och det låt bra. men fick hem paketet idag, testade dom var för sej, den första låt bra, sen skulle jag testa den andra, knackade lite på den lr så innan, och då låt det lite konstigt, lite rassel typ, sen kopplande jag in den, o det skorrade typ bara i den, låt inge bas och låt bara konstigt:( är basen spräckt eller? går det inte att göra någon annat än att kasta den om den är spräckt?
Mvh
Senast redigerat av Nyman_ (11 februari 2008)

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

RM-operatör
667 Inlägg
11 februari 2008
Det borde gå att få den renoverad/lagad. Ny spole kanske? Jag skulle inte tro att det rör sig om mer än 4-800:- hos en shysst firma.

602 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
ShyGuy skrev:
Det borde gå att få den renoverad/lagad. Ny spole kanske? Jag skulle inte tro att det rör sig om mer än 4-800:- hos en shysst firma.

Okej, säker? men frågan är isf vart man ska lämna in den..

602 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
farsan har kollat lite på den ena nu, o han kunde inte fatta va som var fel, ohm motståndet i spolen var bra o så. någon som är ricktigt bra på högtalare här kanske?

1 661 Inlägg
11 februari 2008
Kanske smuts/grus/damm som kommit ner i konan? Har haft 4 högtalare som jag haft så på nu... går att fixa med lite pyssel, skruva isär allt och blås, skaka och skaka skaka skaka skaka...

RM-operatör
667 Inlägg
11 februari 2008
Precis. Funkar det inte att göra som iskuben säger så får du slakta den själv;)

Men www.hifikit.se  har iallafall hållt på med omkoningar och grejjer. Får du inte ordning på den så snacka med dom. Håller till i Stockholm.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 februari 2008
Sexyicecube skrev:
Kanske smuts/grus/damm som kommit ner i konan? Har haft 4 högtalare som jag haft så på nu... går att fixa med lite pyssel, skruva isär allt och blås, skaka och skaka skaka skaka skaka...

Eller så har helt enkelt talspoletråden släppt och sitter löst, men den är fortfarande hel. Är tråden hel så kommer DCR mätningen att se schysst ut.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 050 Inlägg
12 februari 2008
Annars kostar ej Zachry BX-P12 speciellt mycket, vill minnas att jag betalade 600:- st på Ljudia för ca 8 år sedan. (Mina 1:a basar) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

590 Inlägg
12 februari 2008
Går det o trycka in konen utan att det skrapar eller går emot.? hade en kompis med samma problem på sin zachry bx-p.!

8 Inlägg
12 februari 2008
Tråden brukar gå av där den går igenom membranet. pilla lite på den med ljud på och se om det rasslar då. Vet inte om det går att fixa i så fall, jag har då inte lyckats. Måste nog till en expert i så fall.

850 2,5 Se -95
S40 T4 -01

183 Inlägg
12 februari 2008
Ungefär samma sak som med mina gamla högtalare antagligen dålig spole.
Skulle kunna vara spräckt men de ser du kolla gärna om "gummit runt basen är slappt.
Är dem det är de troligen slutspelade.

602 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
E-30 skrev:
Annars kostar ej Zachry BX-P12 speciellt mycket, vill minnas att jag betalade 600:- st på Ljudia för ca 8 år sedan. (Mina 1:a basar) big_smile

hehe mm 8år sen ja, dom kostar 1200kr st på ljudia.

Eriksson87: trycker man ner konen så hör man att det skrapar något.

1 050 Inlägg
12 februari 2008

602 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
E-30 skrev:
Var det dessa du köpte: http://www.blocket.se/vi/14700420.htm?c … amp;last=1

nepp var inte dom, och dom där var T12 inte P12. men han jag köpte dom av har redan tagit bort annonsen.

1 050 Inlägg
12 februari 2008
Nyman_ skrev:
E-30 skrev:
Var det dessa du köpte: http://www.blocket.se/vi/14700420.htm?c … amp;last=1

nepp var inte dom, och dom där var T12 inte P12. men han jag köpte dom av har redan tagit bort annonsen.

Fråga säljaren: Varför han kränger trasiga prylar? Kräv tillbaka pengarna för den trasiga basen. Hur mkt fick du betala för allt?
Har du förlorat all info om säljaren, så kan du kontakta Blocket (om det var där du handlade?) så hjälper de dig att plocka fram tel nr och mailadress. Du måste dock veta rubriken på annonsen samt vilket datum det var. big_smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 februari 2008
Bsba skrev:
Tråden brukar gå av där den går igenom membranet. pilla lite på den med ljud på och se om det rasslar då. Vet inte om det går att fixa i så fall, jag har då inte lyckats. Måste nog till en expert i så fall.

Men om "tråden" är av så kommer det inte gå att DC mäta den, vilkat han ju hade gjort....

Så "tråden" kan inte vara av..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 050 Inlägg
13 februari 2008
Det bästa sättet att mäta om talspolen är hel eller ej, är att mäta den med en Multimeter inställd på: Ohm. Sätt sedan mätpinnarna på talspolens + & - kontakt. Om då talspolen tex: är specad till 4 Ohm, så skall då multimetern visa ca: 4 Ohm. (det får ej vara stora skillnader) Mät med basen urkopplad från steget.
Visar multimetern Ohm värden understigande tex: 3 Ohm, så är basen förbrukad. Fortsätter man att spela med basen i detta skicket, så kan slusteget i värsta fall kortslutas. Mät alltid talspolens Ohm värde INNAN du kopplar in grejorna. Var speciellt noga om det handlar om begagnade prylar. big_smile

602 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
E-30 skrev:
Det bästa sättet att mäta om talspolen är hel eller ej, är att mäta den med en Multimeter inställd på: Ohm. Sätt sedan mätpinnarna på talspolens + & - kontakt. Om då talspolen tex: är specad till 4 Ohm, så skall då multimetern visa ca: 4 Ohm. (det får ej vara stora skillnader) Mät med basen urkopplad från steget.
Visar multimetern Ohm värden understigande tex: 3 Ohm, så är basen förbrukad. Fortsätter man att spela med basen i detta skicket, så kan slusteget i värsta fall kortslutas. Mät alltid talspolens Ohm värde INNAN du kopplar in grejorna. Var speciellt noga om det handlar om begagnade prylar. big_smile

japp jag har mätt på både den trasiga basen och den som funkar, och båda visart 3,5 ohm.

1 050 Inlägg
13 februari 2008
Ok, Vad händer då om du fortsätter att mäta och samtidigt trycker konen försiktigt ut och in?
Blir det kraftiga dippar i mätningen då? jämför mätningarna mellan de två olika basarna för att se om något skiljer?

Har du mätt varje talspole för sig? de ska väl normalt vara på 2 Ohm vardera? prova även med att seriekoppla samt parallellkoppla spolarna, så de även visar rätt värden då. big_smile

400 Inlägg
13 februari 2008
Är det Tungt att dra in konan? Fastnar konan? Motorn kan vara sne...

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Sök