3133
Sök

Högtalare på instrumentbräda 855 -95

8 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Nån som vet vad man kan stoppa in i de färdiga uttagen på instrumentbrädan om man inte vill köpa nåt orginal. Inbillar mig att det borde gå in en 3,5" eller 4" som är slimmad. Hålet är ca 85 mm och max ytterdiameter på ovankant är ca 96 mm, blir ju inte riktigt 4" förstås....
Blir det nån skillnad tro? Givetvis måste resten av orginalhålet pluggas då så det blir tätt. Kanske nöja sig med diskanter? Obs det måste vara billigt, max 500 kr.
Jag har ju alltid trott att det satt en högtalare där, men när jag lyfte på gallret var det tomt, men kablar finns ju framdragna och är anslutna. Likaså finns det ju i D-stolpen, kanske vore idé att sätta nåt där också? Förslag?
Bytte precis orginalstereon (snik med bara bandare som inte längre funkade) till JVC KD-G431 och det blev ett jättelyft, så nu vill jag ha lite mer, men det får inte bli dyrt. Tänker byta bil så snart min ekonomi stabiliserat sig.

850 2,5 Se -95
S40 T4 -01

2 911 Inlägg
9 februari 2008
4" får inte plats, tar i kanterna.

Men 3.5" går fint, alternativt gör du en platta och sätter diskanterna i.

Im Awesome!!
281 Inlägg
10 februari 2008
Det finns 3,5" högtalare på netonnet för under 500kr. Blaupuntk 349:- och Boston Acoustics 499:-
Har dock ingen erfarenhet av dessa men om du inte har för hög bas inställd på dom, eller delar av dom högre på nått vis så ska det nog låta fint smile

Åk på rätt sätt, åk brett :D

8 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
Tack för era svar. Billigaste lösningen är nog att köpa diskanter på BRL, GAS
TW125 för 148 kr just nu, om det nu går att få dit dom. Eller är det kanske bara skit? Får nog inte ut så mycket mer än diskant av ett par 3,5" . Blev lite sur på BRL när jag var där (Barkarby) häromdan för att leta diskanter till bakstolpen och de inte upplyste mig om extrapriset, upptäckte det när jag kom hem.
Annars får det nog bli netonet, köpte stereon där, ligger bra till för mig dessutom.
Vad sitter det orginal fram på brädan? Bara diskant?
Senast redigerat av Bsba (11 februari 2008)

850 2,5 Se -95
S40 T4 -01

8 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Jag köpte diskanterna på Brl. Skrev ett surt mail där jag påpekade deras misstag, efter några dar så ringde de upp och erbjöd mig dom för halva reapriset som kompensation, då kunde jag ju inte tacka nej.
Sen böjde jag till ett par vinkeljärn som jag satte dom i. Var enklare än att leta material till en platta, det behöver ju inte vara tätt när det är diskanter. Dessutom fick jag in dom under det befintliga gallret utan att göra åverkan på det, på det viset. Skruvhål fanns redan. Fick dock pilla bort skumplasten i gallret för att släppa fram ljudet ordentligt.
Blev ett litet lyft för ljudet i diskanten för en billig penning. Nåja inget höjdarljud, men nu klarar man sig ett tag igen. Nästa projekt blir att försöka få till nåt i D-stolpen, verkar vara svårt att fästa nåt där.
Kanske nån annan som har nytta av den här infon.

850 2,5 Se -95
S40 T4 -01

Sök