Nu känner ja att ja måste få dela med mig av mina mycket negativa tankar om de svenska betygssytemet..
ja går nu sista året på naturvetenskap, har läst kurser som, Matte A,B,C och D svenska A,B och C Engelska A och B och Spanska steg 3.
betygen är inte de bästa, har ett snit på runt 12-13 kanske..
Nu hade ja då tänkt söka sjöbefäl i kalmar på 4 år.. Då kraven där är Matte A och B och engelska A.
Nu så känner jag mig ganska överklassificerad eftersom ja läst så mycket helt i onödan. Men de roliga är att ja inte kommer komma in, för snittet där är 14.7
De ja blir less på är att de sitter nån annan person där ute som läst vad som krävs för att komma in, men också Alla "lätta" kursen som Bollspel, Dans... listan kan göras lång..
De ja blir less på är att alla lätta kurser är lika mycket värd när dom räknar ut snittet, så på nått sätt tycker ja att ja borde ha förtur på nått konstigt sätt som läst sjukt mycket matte och språk emot någon som läst en massa "lätta" kursen som dom fick bra betyg på... Så en kurs i Dans är lika mycket värd som en mattekurs. känns fel.
Nån som håller med ?