3087
Sök

Det svenska betygssytemet...

Norrlänning
1 453 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
Nu känner ja att ja måste få dela med mig av mina mycket negativa tankar om de svenska betygssytemet..

ja går nu sista året på naturvetenskap, har läst kurser som, Matte A,B,C och D svenska A,B och C Engelska A och B och Spanska steg 3. 

betygen är inte de bästa, har ett snit på runt 12-13 kanske..

Nu hade ja då tänkt söka sjöbefäl i kalmar på 4 år.. Då kraven där är Matte A och B och engelska A.
Nu så känner jag mig ganska överklassificerad eftersom ja läst så mycket helt i onödan. Men de roliga är att ja inte kommer komma in, för snittet där är 14.7 hmm

De ja blir less på är att de sitter nån annan person där ute som läst vad som krävs för att komma in, men också Alla "lätta" kursen som Bollspel, Dans... listan kan göras lång..

De ja blir less på är att alla lätta kurser är lika mycket värd när dom räknar ut snittet, så på nått sätt tycker ja att ja borde ha förtur på nått konstigt sätt som läst sjukt mycket matte och språk emot någon som läst en massa  "lätta" kursen som dom fick bra betyg på... Så en kurs i Dans är lika mycket värd som en mattekurs. känns fel.

Nån som håller med ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 februari 2008
håller me till en viss del.
Men grejjen e den att alla människor är lika mycket värda. I snitt skulle det ju vara mer superpluggisar än halvslappisar. Alla ska ju få chans o kunna bli det dom vill.

C H E V R O L E T <3

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
22 februari 2008
Dom ska ju fixa det där, synd att dom säkert inte hinner fixa det i tid för dig.

Du kan ju fortfarande komma in genom att skriva högskoleprovet, iom att du är bra på språk och matte så kommer du säkert få riktigt hög poäng. Och då behöver man inte vara bra på idrott, religion och annat skit.

Norrlänning
1 453 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
FL3JM skrev:
Dom ska ju fixa det där, synd att dom säkert inte hinner fixa det i tid för dig.

Du kan ju fortfarande komma in genom att skriva högskoleprovet, iom att du är bra på språk och matte så kommer du säkert få riktigt hög poäng. Och då behöver man inte vara bra på idrott, religion och annat skit.

joo ja hade tänkt gjort de smile får hoppas de går lite bättre iaf..

- Har du champagne?

fotointresserad
2 307 Inlägg
23 februari 2008
Kan hålla med om det där också.. har märkt nu att flertalet utbildningar man kikat på har höga poängkrav för att man ska kunna komma in och då inser man ännu mer nackdelen med att ha gått ett program med mycket plugg och svåra kurser än nån av dom lite mer simpla kurserna där man troligtvis hade fått fler poäng..

study
772 Inlägg
23 februari 2008
hur är det med högskolprovet då.
du verkar ju vara äldigt smart i med att du har läst matte a-d och liknade så gör högskoleprovet så kanske du kommer in på det.

jag ångrar att jag inte läste typ fordon eller någon annan linje där det är vg i allt automatiskt eller något.
men jag kom in på min utbildning så jag är ganska nöjd ändå nu.
Senast redigerat av moose46019 (23 februari 2008)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
23 februari 2008
Ellertz jag läser på sjöbefäl i kalmar nu, kan säga de som bara har läst matte a o ev matte b har det betydligt svårare än jag som läste natur i gymnasiet.
du läser nämligen matte A-E på sjöbefäl o sedan läser du en hel del kurser där du BARA räknar... så ju mer kunskaper du har sedan tidigare ju lättare blir det ju för dig...

Norrlänning
1 453 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
sir_daniel skrev:
Ellertz jag läser på sjöbefäl i kalmar nu, kan säga de som bara har läst matte a o ev matte b har det betydligt svårare än jag som läste natur i gymnasiet.
du läser nämligen matte A-E på sjöbefäl o sedan läser du en hel del kurser där du BARA räknar... så ju mer kunskaper du har sedan tidigare ju lättare blir det ju för dig...

Kanon ! trivs du bra där och så elle ? låtsaspappa gick där för 20 år sen, och nu kör han walleniusbåt runt jorden smile Verkar jäkligt spännande iaf.. joo matten är ju bra att kunna, men t.ex. Kemi och fysik ? är de mkt sånt ?

- Har du champagne?

Modo-fan från början till slut
330 Inlägg
24 februari 2008
moose46019 skrev:
du verkar ju vara äldigt smart i med att du har läst matte a-d och liknade så gör högskoleprovet så kanske du kommer in på det.

jag ångrar att jag inte läste typ fordon eller någon annan linje där det är vg i allt automatiskt eller något.

Ursäkta mig men...VA?Påstår du att det är lätt att få bra betyg i Fordon?Vet du ens hur många olika kurser det är som ingår i Fordonsprogrammet?Jag gick Fordonsprogrammet med inriktning till bilmekaniker och jag ljuger inte om jag säger att det var MINST 20 olika kurser att läsa,bara inom Fordon.Då tillkommer det ju såklart även sånt som matte,engelska och annat som andra linjer också har.
Nu är det ju i och för sig ett tag sen jag gick ut gymnasiet (tog studenten 2000) men jag tvivlar väldigt starkt på att det är lättare nu än då med tanke på utvecklingen av bilar.Fick väldigt stora indikationer på att det inte finns någon linje som du måste läsa mer i än just Fordon.
Blir så less på folk som inte vet vad dom pratar om. "Välj Fordon,du kan inte misslyckas" eller "Välj Fordon,gå dit,slappa i tre år sen tar du examen." Fick höra av min dåvarande fordonslärare att han hade hört idioter till SYO-konsulenter rekommendera elever i 9:an att välja Fordon,just av ovanstående orsaker.Dom hade fått en smärre chock när dom kom dit och fick en massa böcker om motorelektronik,växellådor och en massa annat upplagda på bordet.För till motsats till vad många tror så krävs det mycket mer än att kunna dra åt en skruv och lägga in en snus för att kunna klara Fordonsprogrammet.

Ta reda på mer fakta innan du bestämmer dig för hur saker och ting ligger till.

Stolt far till Freddy 18/12-08

69 Inlägg
24 februari 2008
Flash skrev:
moose46019 skrev:

Ursäkta mig men...VA?Påstår du att det är lätt att få bra betyg i Fordon?Vet du ens hur många olika kurser det är som ingår i Fordonsprogrammet?Jag gick Fordonsprogrammet med inriktning till bilmekaniker och jag ljuger inte om jag säger att det var MINST 20 olika kurser att läsa,bara inom Fordon.Då tillkommer det ju såklart även sånt som matte,engelska och annat som andra linjer också har.
Nu är det ju i och för sig ett tag sen jag gick ut gymnasiet (tog studenten 2000) men jag tvivlar väldigt starkt på att det är lättare nu än då med tanke på utvecklingen av bilar.Fick väldigt stora indikationer på att det inte finns någon linje som du måste läsa mer i än just Fordon.
Blir så less på folk som inte vet vad dom pratar om. "Välj Fordon,du kan inte misslyckas" eller "Välj Fordon,gå dit,slappa i tre år sen tar du examen." Fick höra av min dåvarande fordonslärare att han hade hört idioter till SYO-konsulenter rekommendera elever i 9:an att välja Fordon,just av ovanstående orsaker.Dom hade fått en smärre chock när dom kom dit och fick en massa böcker om motorelektronik,växellådor och en massa annat upplagda på bordet.För till motsats till vad många tror så krävs det mycket mer än att kunna dra åt en skruv och lägga in en snus för att kunna klara Fordonsprogrammet.

Hahaha! Dagens skratt!

Jag tvivlar ganska hårt på att det skulle vara svårt att gå fordon. Fast det beror ju också på vad man har för inställning... vill man ha MVG i alla ämnen och e allmänt blåst så kan det kanske vara lite svårt...lol

Själv går jag en teknisk linje och läser bra mycket mer än va resten av alla program i skolan gör (jag läser 3000 poäng och resten runt 2000 poäng. 50% mer!). wink

Så kom inte och säg att foronsprogrammet e svårt! Pröva att läsa matte breddning om du vill ha en utmaning:P

fotointresserad
2 307 Inlägg
24 februari 2008
Själv tror jag också att det är lättare att få bra betyg på de praktiska linjerna än för andra som ex.vis gått samhäll/natur.. iaf om man ser till matte, svenska engelska samhäll osv och inte specifika program för just den linjen utan dom som alla brukar ha

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
24 februari 2008
Ellertz skrev:
Ellertz
Kanon ! trivs du bra där och så elle ? låtsaspappa gick där för 20 år sen, och nu kör han walleniusbåt runt jorden smile Verkar jäkligt spännande iaf.. joo matten är ju bra att kunna, men t.ex. Kemi och fysik ? är de mkt sånt ?

klart man har nytta av det.

man räknar på materials hållfasthet, teknologi, hydrodynamik, hydromecanik, termodynamik, oljors egenskaper, hur länge motorerna håller osv osv.... samt massa annat.

41 Inlägg
24 februari 2008
Mobis skrev:
Flash skrev:
moose46019 skrev:

Hahaha! Dagens skratt!

Jag tvivlar ganska hårt på att det skulle vara svårt att gå fordon. Fast det beror ju också på vad man har för inställning... vill man ha MVG i alla ämnen och e allmänt blåst så kan det kanske vara lite svårt...lol

Själv går jag en teknisk linje och läser bra mycket mer än va resten av alla program i skolan gör (jag läser 3000 poäng och resten runt 2000 poäng. 50% mer!). wink

Så kom inte och säg att foronsprogrammet e svårt! Pröva att läsa matte breddning om du vill ha en utmaning:P

Går du gymnasiet och vet inte att alla SKA läsa minst 2500p. Så var det iaf när jag gick ut (07) och jag tror att det är lika nu. tongue

draminbil.nu
1 382 Inlägg
24 februari 2008
Som ett inlägg till det med svårt/lätt att få etyg på praktiskt/teoretiskt..

Jag läste 1 kurs som var för el programmet (okej el och fordon är inte samma men ni fattar grejen..)
Jag var på alla lektioner men öppade aldrig böckerna hemma, hade på de 3 proven vi hade full pott samt att jag tyckte tempot på lektionerna var helt stöööört segt (gick igenom på 3 lektioner vad "vi" på teknik gick igenom på en halv). Fick "såklart" MVG i den kursen.
En av mina klasskamrater som också gick den kursen snappade på bussen upp följande: "-Alltså den där styr och reglerteknik kursen, jag funderar på om man ska satsa på VG i den. Men då måste man ju läsa MASSOR till provet.."

Need to say more??

3 120 Inlägg
24 februari 2008
Håller med ludde, efter en termin på el var jag helt tokig på det sega tempot och avsaknaden av utmaning. Jag bytte till teoretiskt program...
Senast redigerat av viccoA (24 februari 2008)

Norrlänning
1 453 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
Mobis skrev:
Flash skrev:
moose46019 skrev:

Hahaha! Dagens skratt!

Alla läser 2500 poäng.. annars måste man ansöka om utökat program. och det är inte bara lättare kurser på de praktiska programen, det är lättare att få bra betyg i de vanliga kurserna, som t.ex. Matte och engelska, ett exempel på de.. en kompis till mig som går bygg, han fick vg i matte A och ja fick vg i matte A, ja hade mvg i matte från 9:an.. och han fick göra kompletteringar för att få g i matte i 9:an, tvivlar på att han blivit så mycket b'ttre under sommaren tongue

- Har du champagne?

Meister
6 763 Inlägg
24 februari 2008
Jag tror inte att jag känner någon som fattar de där systemet.. Jag går i 2:an på bygg och vi har fått de beskrivt för oss tusen gånger men ingen som fattar endå.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 februari 2008
olika linjer samt olika lärare ger såklart olika och orättvisa betyg hmm
dock borde vi snabbt som fan införa nytt betygsystem så klyftorna inte blir så stora!

och lärarna måste skärpa sig!! jävla mycket mes lärare idag som ger ut VG/MVG till folk som egentligen inte kan ett skit!! man kunde ju ofta skita i att gå på hela kursen och sedan plugga en timma innan provet så får man G.. har man dessutom vart med på ett par lektioner nångång sådär så får man VG.. och har man vart där lite oftare fast fortfarande inte kan så mkt kan man få MVG...

jag tycker varenda prov skall vara samma för hela sverige, och hårdare skall dom vara!
jäkla slapp-rövs prov som finns i skolorna idag.

tänk om de som gick på gymnasium för 30 år sedan skulle få en inblick i hur det ser ut idag?
dom skulle fan få hjärt-attack roll

719 Inlägg
24 februari 2008
Shit va mkt skit snack, o va folk ser ner på dom praktiska linjerna. Gick själv sam-ekonomi hade mkt hellre gått en mer praktisk linje när ja ser tbx på det.

Gillar ex. i första inlägget tänk om man hade enkla kurser som bollspel o dans? =/ idrott har väl alla? dans jo tjena att alla kan få MVG i en sån kurs?

Sen om du menar typ fotboll, innebandy, handboll som bollspel så är det inget långt ifrån alla får ett MVG i. Du behöver vara riktigt duktig iaf där ja gick. Hade innebandy 200h tror ja själv fick ja G tappa intresset för innebandy i mitten på gymnasiet så, men alla i den klassen som fick MVG lirar idag i div1 eller Elitserien. (Det är inte som idrotten i högstadiet!)

Idag skulle ja ta praktik över teori vilken dag som helst. Väger mkt högst i arbetslivet oxå!

live free, die young.

Norrlänning
1 453 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
Scratch skrev:
Shit va mkt skit snack, o va folk ser ner på dom praktiska linjerna. Gick själv sam-ekonomi hade mkt hellre gått en mer praktisk linje när ja ser tbx på det.

Gillar ex. i första inlägget tänk om man hade enkla kurser som bollspel o dans? =/ idrott har väl alla? dans jo tjena att alla kan få MVG i en sån kurs?

Sen om du menar typ fotboll, innebandy, handboll som bollspel så är det inget långt ifrån alla får ett MVG i. Du behöver vara riktigt duktig iaf där ja gick. Hade innebandy 200h tror ja själv fick ja G tappa intresset för innebandy i mitten på gymnasiet så, men alla i den klassen som fick MVG lirar idag i div1 eller Elitserien. (Det är inte som idrotten i högstadiet!)

Idag skulle ja ta praktik över teori vilken dag som helst. Väger mkt högst i arbetslivet oxå!

De var bara ett exempel att välja dans och bollspel... ja valde kurser ja ville lära mig nått i, ist för at ta kurser ja redan kunde. Vet inte hur ni har de på er skola, men för oss så behöver man inte vara nått underbarn för att fixa mvg i bollspel och sånt, Sportar du sen innan och har skapligt bollsinne så äre inga problem att få ett klart MVG, men men, fotboll 200 P är tydligen lika mycket värt när du söker som matte C och D.. sjukt !

- Har du champagne?

Sök