3572
Sök

Startmotor problem

Ragge
32 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Hallå

När jag vrider nyckeln till startläget hörs inte ett ljud, inte ens det där lilla "knäppet" man kan höra..tongue
Allt funkar med tändningen på, lampor, stereo osv.. Startmotorn går igång när man slår på den, men endast 1 gång, sen måste man slå igen osv... Fast nu har jag fått den att funka flera starter i rad, tillfälligt antagligen ^^  I detta fall är det väl själva startmotorn det borde vara fel på, inte anslutningarna till den ?

Gjorde en mätning också, vettefan om jag gjorde rätt, men i alla fall så mätte jag från batteriets pluspol till en kabel på startmotorn och när man vred till startläget och motorn startades visade den på ca 14 V . Så ström borde den få ?

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat

216 Inlägg
27 februari 2008
kan de inte vara glappis mellan tändningslåset å startmotorn?
Senast redigerat av Grantomta (27 februari 2008)

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

Eliminator
1 441 Inlägg
27 februari 2008
Klassiskt startmotorfel, renovera eller byt startmotor, det är solenoiden som inte funkar som den skall, skickar inte ut drevet till startkransen. Brukar funka när man slår till startmotorn med hammare eller dyl.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

2 655 Inlägg
27 februari 2008
Ofast när starten är "död" (inte ens ett klickande) så är det antingen solenoiden eller så att det är dålig kontakt mellan kol och kollektor. Antingen är kolen slut eller kollektorn.
Vad är det för bil?

945 Inlägg
27 februari 2008
solenoiden som kärvar, bara att byta!
Vet inte hur det ser ut på din start, på vissa går det ganska så enkelt att byta bara solenoiden, men på andra kan man tjäna på att köpa en beggad start från skroten, eller en renoverad inbytes start.
Vet inte vad du har för bil, men om det är en cheva van så är det klasiskt när man smäller dit headers, solenooiden blir för varm och sväller, vet många som varma sommar dagar har klippt sönder colaburkar och satt över som värmesköld smile

blinka blått om du vill rejsa!

Ragge
32 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Streckkoden skrev:
Vad är det för bil?

Citroen Xantia -94 Sedan 2.0i 8V

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna