3043
Sök

2st L7 15" 2x2ohm, ska kopplas på ett steg.. hur ?

40 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
hejsan.. har redan haft en sån här tråd uppe.. men nu har jag renoverat min låda och skall stätta i basarna igen, och lägger upp igen för att verkligen få rätt för mig!

om jag kopplar båda mina basar i 4ohm. och sen  2 kablar ut ifrån lådan, in i  varsit uttag på steget..  blir det 2ohm då?

alltså om jag kopplar samman    en  + och en -.  sen drar ifrån de andra  +/- till steget.. om ni förstår?
(coil 1- till coil 2+, sen ifrån Coil 1+ och coil 2- till steget)

alltså 2st 4ohm kopplade basar. in i ett SINUS live sl-a1500,  blir det 2ohm då? (typ automatisk omkoppling i steget?)

det är 2*2ohms spolar på dem.

steget är ett Sinus live SL-a1500

mvh david
Senast redigerat av David_A (1 mars 2008)

2 911 Inlägg
1 mars 2008
http://www.ljudtryck.se/index.php?inc=verktyg

Längst ner där, bara klicka och titta wink

40 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
tack så mkt..  men ena basen ger ifårn sig missljud om man höjer lite...   kan man inte koppla båda  2 i varsin 4ohms koppling, och dra 2 kablar ut ifrån lådan in i steget.. och det blir då 2ohm?

(sinus live 1500 monoblock)

mvh

21 761 Inlägg
1 mars 2008
När du ser på länken som decibel visade, då väljer du "2 basar" och "dubbel 2 Ohm". Sedan kollar du på "wiring option #2", där visas hur man ska koppla dina basar för att få 2 Ohms total impedans på steget.

40 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
aa förstog det.. men när jag kopplade så så gav en bas ifrån sig ett missljud...    jag har  hört andra som sagt att man kan koppla en bas i  4ohm och dra till steget., sen den andra basen i 4ohm och dra till steget.

alltså  2st - och 2st + in i steget    varje i  4ohm.  och det blir 2ohm automatiskt i steget ?

Mvh

2 911 Inlägg
2 mars 2008
David_A skrev:
aa förstog det.. men när jag kopplade så så gav en bas ifrån sig ett missljud...    jag har  hört andra som sagt att man kan koppla en bas i  4ohm och dra till steget., sen den andra basen i 4ohm och dra till steget.

alltså  2st - och 2st + in i steget    varje i  4ohm.  och det blir 2ohm automatiskt i steget ?

Mvh

Det går inte på mono-steg.

40 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
okej.. så den kopplingen jag har gjort. alltså 2st  4ohms basar in i varsin ingång.. så går alltså mina basar i 4ohm? om jag har fattat det hela rätt.

mvh

2 911 Inlägg
2 mars 2008
Följ bilderna på länken jag skickade så blir det rätt, så slipper jag säga nåt här om jag kanske missförstår hur du menar wink

40 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
hehe förstår.. men problemet med den länken.. är att när jag gör så,  så funkar ju allt.. men när jag höjer så blir det missljud i den först kopplade L7an..  typ "krrr"   låter iaf inte bra.

såg att jag skrivit till det ordentligt där uppe.. inte lätt att förstå..

jag har ju 2st basar..  2*2ohm..  båda är kopplade i 4ohm /st  alltså båda basarna är kopplade i varsin  4ohms koppling.. sen går det ut 2st kablar  till steget.

vilken imperdens blir det då?

mvh
Senast redigerat av David_A (2 mars 2008)

2 911 Inlägg
2 mars 2008
Då är det snarare något fel på ena basen, eller så kopplar du fel ändå.

med lem
1 925 Inlägg
2 mars 2008
det blir 4ohm,, dock så har sinus steget dubbla kanaler även fast det är mono..

sätter du dina 4 ohm kopplade basar i varsitt uttag blir det 2 ohms last

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

40 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
okej!. så som du säger, så är alltså mina basar kopplade i 2ohm i slutänden.?

det var det jag menade!

tack!
Senast redigerat av David_A (2 mars 2008)

med lem
1 925 Inlägg
2 mars 2008
David_A skrev:
okej!. så som du säger, så är alltså mina basar kopplade i 2ohm i slutänden.?

precis

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

2 911 Inlägg
2 mars 2008
Det är dubbla uppsättningen av utgångar för att lättare koppla in fler högtalare, men dom är ihopkopplade inuti steget. Så dom går inte "brygga" som man gör med t.ex. 2-kanals steg.

Om du kopplat såhär på varje bas, och kopplar in varje bas på + och - på steget så har du 2ohm last ja.
http://www.s60.se/4.gif

40 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
precis så har jag gjort ja!

tackar så mycket!

kan ta tillfället i akt och fråga dig decibel eller någon annan, vilken inställning jag borde köra på mitt sninus live..   

som "grund" inställning?  har inte pillat så mycket med detta innan,  och eftersom att du/ni verkar kunna det bra så kan jag lika gärna fråga ju!

mvh
Senast redigerat av David_A (3 mars 2008)

Sök