oki jag håller på just nu med att sätta in lite nya högtalare i bilen. men jag måste bygga ut de som ska sitta i dörren lite, antingen det eller såga uppålet lite mer och det vill jag inte.
Kanten på högtalarens baksida tar emot lite så jag tänkte jag ska bygga ut med distansringa som är lite större än hålet, eftersom högtalarens baksida är konad så klarar allt sig.
Oki till saken. Kan man bygga högtalar ringarna av form plyfa eller blir det skit av ljudet då ?
Förstår inte 100% hur du menar, men om du ska "göra ringar" så är MDF mkt ättre att använda än formplyfa! Använd då hellre vanlig plyfa som är mkt mjkare än den stenhårda formplyfan!
Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
saken är den satt jag vill göra detta nu och jag har massa formplyfa skivor liggandes.
ja det är ringar som håller högtalaren. men funkar form plyfa då ?
blir ju ingen låda utan det är bara ringar som ska hålla högtalaren på plats i dörren.
förklaring. om man tar bort klädslen på dörren så har du ett "skelett" det som stabiliserar yttre plåten på dörren. i detta skellet finns ett hål för högtalaren. alltså högtalarna ogrinal sitter monterade i skelettet. detta hål var 3 mm för litet och då tänkte jag att jag skruvar på en ring utanpå skelettet så jag får ut högtalaren från den kanten som är för liten.
alltså precis som när man bygger baslåda i glasfiber så fäster man basarna i RINGAR som man sen spänner tyg över.
det är sådana ringar jag ska göra till mina högtalare. ingen låda eller liknande bara ringar.
så funkar form plyfan jag har hemma då eller måste jag köpa mdf till detta.