3524
Sök

Ang Hc,Co halt och lambda värden!

lala~~
88 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
#1
Hallå!

Var å besiktigade min golf förra veckan, men det gick inte enligt planeringen.. Skrothögen gick inte igenom =/ så nu har jag fått en hel del att göra, och jag skulle behöva lite råd.
Det som dom klankade ner på besiktningen var
1. Co halt förhöjd tomgång, för hög
2.Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig
3.Co-Halten tomgång, för hög
4.Hc-halt tomgång, för hög

Så nu e ju frågan vad man behöver byta?
Katalysatorn? och isåfall undrar jag ifall biltemas universal kat funkar å går igenom bes?
Kanske får byta lambda sonden med?
Något mer som kan behövas bytas eller tips?

Tack på förhand!

// Tommy


2 122 Inlägg
4 november 2006
#2
ser ut som om katten och lambdan är kass

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

143 Inlägg
4 november 2006
#3
hc är ofta olja som läcker in i förbränningen så där kan det hjälpa att byta till ny olja (ev tjockare typ) och se till att luftfiltret är fint. säker på att avgassystemet inte läcker? och att insug eller vakumslangar är hela. minsta läcka kan göra att lambda och co blir höga. Sen ska du se till att bilen är helt varmkörd så katten hinner bli varm (2mils hårdare köring och stå på tomgång när du väntar på att åka in). Ang katten så går biltemas fint annars kan du ta från nån skrotad bil som hade fina värden, satte en saab9000 kat på en audi100 förut. gjort allt det så återstår det att kontollera lambda(biltema duger), lmm, motortempgivare. Fortfarande inte bra är motorn såpass slut att ventiltätningarna/kolvringar läcker så mkt att förbränningen blir kass. Finns säkert mera det kan bero på men det är nog det grundläggande. Ksprit i tanken hjälper mest mot högt co och lite på hc värdet. lycka till


1 Inlägg
4 november 2006
#4
Hej! Slå i 1-2 liter k-sprit på full tank lr ja nästan full tank:D. kör sen till besiktingen och fråga om du får testa avgasvärdena?är värdera ok så är de ju bara att ställa sig i kön:D

12 086 Inlägg
4 november 2006
#5
Du har ju fel på alla värden, gör såhär.. byt kat, byt lambda, se till att avgassystemet är helt tätt, kör i ny olja, typ 5W50, alt 10W50.. häll i 20% etanol i tanken (för säkerhets skull) så ska du se att du får perfekt värden!

Vill du inte lägga ner pengarna på katen som är dyrast kan du hälla i 30-40% etanol beroende på värdet så går den nog igenom.. dock kan dom bli misstänksamma om de ser att katen ej är bytt.

HC och lambda värdena kan du inte fuska bort.

Smålänning
7 887 Inlägg
4 november 2006
#6
min bil hade höga värden av HC och CO enl. förra ägarens besiktningspapper.

Jag bytte olja, tändstift och luftfilrer så blev det 0.0 på båda. ang. lamdan så kolla först om avgaset e tätt och i andra hand sonden. Den mäter du med ohmmätare men jag vet tyvärr inte vart det ska ligga på ett ungefär. tror jag sett det på nån tråd här men kommer inte ihåg var.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
4 november 2006
#7
Jag säger som det flesta andra. Bytt katt, gör en service avser då tändstift och olja.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

lala~~
88 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
#8
Tack för alla tips!

Det blir nog ett byte av katten, och lambda sonden..
Så att biltema hade billiga grejjer big_smile


lala~~
88 Inlägg
6 november 2006
Trådstartare
#9
Tror jag hitta felet på hela skiten!
Kan det vara så enkelt som att sladden till lambda sonden var av och inte motorn kunde läsa avgasvärderna så bilen pumpa ut fel blandning till förbränniingshuset? och att detta resulterade i för höra Hc och Oc värden och ett felaktigt lambda värde?
Kan det va sant eller är jag helt ute å cyklar? tongue


200 Inlägg
6 november 2006
#10
kan nog stämma ! beror lite på hur höga dina värden är .. var ju "bara" fel på min lambdasond när jag köpte min kärra och nu står jag har 5 månader senare med 500 i hc och 3 i co och har arbetat 3 dagar i veckan på den och kollat och bytt det mesta och ingen skillnad tongue och om värdena är på gränsen för dig  tanka i lite k-sprit ..lycka till

12 086 Inlägg
7 november 2006
#11
thetommy skrev:
Tror jag hitta felet på hela skiten!
Kan det vara så enkelt som att sladden till lambda sonden var av och inte motorn kunde läsa avgasvärderna så bilen pumpa ut fel blandning till förbränniingshuset? och att detta resulterade i för höra Hc och Oc värden och ett felaktigt lambda värde?
Kan det va sant eller är jag helt ute å cyklar? tongue

Kan väl stämma, men troligen är katen paj för det.

lala~~
88 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
#12
aha okej, ja nae jag lå ju inte precis över gränserna..
Hc lå på 324 och Co'  på 2,3..å där sket det sig, trode jag hittat felet tongue
Men det får bli en ny katt tror jag big_smile :'(


406 Inlägg
22 maj 2008
#13
thetommy skrev:
Tror jag hitta felet på hela skiten!
Kan det vara så enkelt som att sladden till lambda sonden var av och inte motorn kunde läsa avgasvärderna så bilen pumpa ut fel blandning till förbränniingshuset? och att detta resulterade i för höra Hc och Oc värden och ett felaktigt lambda värde?
Kan det va sant eller är jag helt ute å cyklar? tongue

Det är felet. Med tanken på att den då går på en reservmapp och sprutar då in ca 30% mer bensin. Och har lambdan varit urkopplad som du säger så ska du genast byta katt. Då katten tar påtok för mycket stryk.

MvH Glenn Wiberg


Sök