1989
Sök

Bensinpriset borde varit 14.86 redan 2006

5 198 Inlägg
22 maj 2008
Ska alla lägga in den där texten....

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Thymbra skrev:
"Det kunde varit värre" är dock en ganska klen tröst för både jordbävningsdrabbade, cyklonoffer och gorgare som knappt har råd att fylla tanken längre..

Precis, för de kategorierna är det ju ungefär nästan lika synd om.

Stylish
22 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
Thymbra skrev:
"Det kunde varit värre" är dock en ganska klen tröst för både jordbävningsdrabbade, cyklonoffer och gorgare som knappt har råd att fylla tanken längre..

Precis, för de kategorierna är det ju ungefär nästan lika synd om.

Jaa.. man måste sätta allting i perspektiv.

Driver
195 Inlägg
22 maj 2008
dstr skrev:
740Drifting skrev:
Hellfire skrev:
änns också väldigt märkligt att dom flesta tjänar under 20,000 i månaden men ändå visar statistiken annat. Alla dom jag känner som tjänar strax under 20,000 jobbar dessutom en del helger och har OB, men vi på garaget kanske bor i någon form av twilight zone eller så är det SCB som kommer från twilight zone.

Ärligt talat, statistiska data ska man vara väldigt försiktig med att ta på fullt allvar. Vem driver och står bakom SCB?

Istället för att sitta här och framföra en statistik som säkerligen är designad av SCB på order av politiker för att få fram eleganta siffror som kan nyttjas som valfläsk i valtider och som visuell benzodiasepin för att ge massan ett sken av överflådig ekonomisk välfärd, gå istället ut och fråga folk vad dom tjänar, välj bara ut vanliga arbetare och fasa bort vattenkammade tjänstemän. Se också till att intervjua folk från olika städer och inte bara i Stockholm. Se också till att räkna ut summan i netto då bruttoinkomsten är irrelevant, det är nettopengarna som man lever på.

Du vill så påstå att dem jag känner ljuger för mig å klagar på att dem aldrig har pengar å att deras lön ligger på 17- 19 i brutto så dem ljuger för mig då??

Ni har uppenbart inte förstått vad tråden handlar om, eftersom ni fortfarande pratar lönenivåer. Be någon vuxen i er närhet förklara.

Ang SCB är deras siffror ett rixgenomsnitt. Tydligen stämmer inte rixgenomsnittet med er egna, välidgt lilla, inskränkta värld. Sverige är dock mer än just er by och era kompisar. Någon vuxen kanske kan förklara den biten också?

Passa i samma veva på att fråga vem som driver och står bakom SCB!

Jag förstår vad tråden handlar om  och det vi diskuterade va att några har jämfört lönehöningen och bensinhöjningen, och visst att den stämmer genomsnitsligt kanske men man kan ju inte gå på en genomsnitslig statistik när det är många som tjänar under.
jag har med en fråga privata sektorn är dem privatanställda va?

of Dalen <Drifting fore live>

146 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
740Drifting skrev:
Jag förstår vad tråden handlar om  och det vi diskuterade va att några har jämfört lönehöningen och bensinhöjningen, och visst att den stämmer genomsnitsligt kanske men man kan ju inte gå på en genomsnitslig statistik när det är många som tjänar under.

Att det är ett genomsnitt betyder ju att det finns lika många över som under, så jag tycker ett snitt duger att resonera kring.

Ja, privat sektor är de som får lön av ett företag.

FreddeK
22 maj 2008
Hojta till när ni kommer fram med någon vettigt. Under tiden ska jag jobba så jag har råd att tanka bmwn till helgen! Norsk Hydro är grejjer det=)

mvh Fredde

160 Inlägg
23 maj 2008
Freddeponken skrev:
Hojta till när ni kommer fram med någon vettigt. Under tiden ska jag jobba så jag har råd att tanka bmwn till helgen! Norsk Hydro är grejjer det=)

mvh Fredde

Ja vi får väl helt enkelt göra som kinesiska fabriksarbetare, ta med en madrass och sova på samma ställe som man jobbar. På så sätt så behöver man bara åka hem till familjen till helgen och sparar då in en massa bensinpengar på att slippa pendla under arbetsveckan.wink

120 Inlägg
23 maj 2008
TCG skrev:
v4_backram skrev:
supravolvo skrev:
raderat //admin

Vi är för delade i våra åsikter jämfört med fransmän, kanske! Dessutom är det inte endast staten som höjer priserna, det är oljehöjdarna också! (om ingen fattat de) Jag ska minsan äta korv på statoil den 23 Maj bara för att vara emot dessa barnsliga protester! Gör som jag om ni inte har råd att tanka, etanolkonvertera! Jag har räknat ut att när jag konverterar kommer jag kunna åka 10 mil längre när jag tankar med 200 kr etanol än när jag tankar med 200 kr bensin. Dessutom är det lite bättre för miljön wink Ha en trevlig 23 Maj

Dagen staten kommer på hur Etanol framställs(och hur arbetskraften där behandlas) i andra länder och sedan fraktas hit så kommer de nog häva subventionerna.
Då är Etanol inte intressant längre.
Att en etanolbil(även moderna bilar såsom V40) släpper ut jämförbara mängder koldioxid som en bensinbil gör det ju inte mer lockande.

Politiker hävdar att de höjer bensinpriset för att vi ska köpa miljövänligare bilar. Det finns i dagläget inget miljövänligt alternativ. Om de skulle höja bensinpriset idag till 27.-/l och det skulle komma en bil imorgon som drivs på vätgas eller liknande så har jag bl.a. följande frågor:
När skulle Svensson ha råd att köpa denna nya bil?
När skulle det komma vettiga varianter av dessa bilar så de inte endast är fantastiskt fula 2sitsiga opraktiska i en färg?
När skulle tankningsnätet vara så utbyggt så vi som faktiskt behöver bilen kunde bruka en sådan bil?

*EDIT* stavfel

De finns viss nått VÄLDIGT miljövänligt men ingen är ju intresserad av att köra på Biogas så utvecklingen och utbredningen är väldigt långsam på marknaden.. Men politikerna har planer på att bygga gasstation i säffle ¨å de är åt rätt håll tycker jag! smile De där med etanol har du en poäng i, men eftersom ingen annan verkar vara intresserad i att köra på de så kan de inte göra något om bara jag kör lite billigare..

120 Inlägg
23 maj 2008
dstr skrev:
740Drifting skrev:

Att det är ett genomsnitt betyder ju att det finns lika många över som under, så jag tycker ett snitt duger att resonera kring.

-Jag undrar varför alla tjänar så dåligt!?
Lärarna: -"Ingen ungdom vill lägga ner sig i skolan, Varannan elev går ut med Underkänt i GRUNDÄMNENA.." Folk (framför allt alla knarkande ungdommar) är så "Järnvägars" lata och egoistiska idag och de senaste decenierna. Vi har en Mycket bra elit av ingengörer men de tar snart pension och vilka ska ta äver efter dem? Barfota-Ernst..?

100 Inlägg
23 maj 2008
v4_backram skrev:
dstr skrev:
740Drifting skrev:

Lärarna: -"Ingen ungdom vill lägga ner sig i skolan, Varannan elev går ut med Underkänt i GRUNDÄMNENA.." Folk (framför allt alla knarkande ungdommar) är så "Järnvägars" lata och egoistiska idag och de senaste decenierna. Vi har en Mycket bra elit av ingengörer men de tar snart pension och vilka ska ta äver efter dem? Barfota-Ernst..?

Att fler och fler får sämre betyg har ju säkert inget att göra med att skolan får mindre pengar än den behöver, och det blir fler och fler elever på färre lärare, alltså sämre utblidning.

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer

120 Inlägg
24 maj 2008
g_b skrev:
v4_backram skrev:
dstr skrev:

Att fler och fler får sämre betyg har ju säkert inget att göra med att skolan får mindre pengar än den behöver, och det blir fler och fler elever på färre lärare, alltså sämre utblidning.

Jo det spelar också roll men jämför man med t.ex 70-talet så var ofta ungdomarnas hobby att t.ex greja med elektronik å sånt, de hade inga datorer dom kunde begrava sig i, de var helt enkelt tvugna att "leka konstruktivt" till skillnad från ungdomarna idag som knarkar å "leker destruktivt".

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
24 maj 2008
g_b skrev:
v4_backram skrev:
dstr skrev:

Det finns nog inget mer svenskt än den där inställningen. Presterar en ungdom dåligt i skolan, så är det automatiskt på grund av att skolan saknar resurser. Man diskuterar aldrig vikten av att föräldrar uppfostrar sina barn, engagerar sig i sina barns skolgång, hjälper sina barn, kort och gott lär sina barn vikten av att ta sin utbildning på allvar.

Nej, det är enklare att slänga mer pengar på problemet.. då behöver ingen ta sitt ansvar förutom politikerna.

Edit: hoppsan, nu blev det väldans off-topic här. Tillbaka till bensinprisets utveckling gentemot genomsnittslönen.
Senast redigerat av pUs (24 maj 2008)

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
24 maj 2008
har läst igenom vart enda inlägg och känner en stor lust att dela ut EN dansk skalle till perspektivlöshet och statistiskt rövknullande! se den enskilda människan i stället för riksgenomsnittet, tack!
Senast redigerat av psi (24 maj 2008)

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
24 maj 2008
psi skrev:
har läst igenom vart enda inlägg och känner en stor lust att dela ut EN dansk skalle till perspektivlöshet och statistiskt rövknullande! se den enskilda människan i stället för riksgenomsnittet, tack!

Skriv i en annan tråd då. Den här handlar om just det du inte gillar, och det känns väl dumt att plåga sig själv? smile

Sök