3122
Sök

Bensinpriset borde varit 14.86 redan 2006

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Bensinpriserna debatteras flitigt nu. Vi på bilcert.se har gjort en beräkning på vad bensinpriset borde ligga på i förhållande till löneutvecklingen senaste tolv åren.

1994 var medelinkomsten för ”tjänstemän inom industri” 19546. År 2006 tjänade samma kategori 33100. Det är en löneutveckling på 69% över tolv år.

1994 var genomsnittpriset på bensin 8.79. År 2006 kostade bensinen 11,65. Det är en utveckling på 34% under samma tolvårsperiod.

Om bensinpriset hade följt löneutvecklingen så skulle den 2006 ha kostat 14.86. Om man skulle låta den falla tillbaka på sin egen utveckling mellan 2006 och idag så skulle bensinen idag kosta 16,85.

http://www.bilcert.se/index.php/page/show/78/bilkalkyl kan du räkna ut hur mycket en höjning eller sänkningen egentligen påverkar din totala bilägandekostnad.

Källor:
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____28195.asp
http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 maj 2008
finns befintliga bensinpristrådar!!!!

SQ
1 343 Inlägg
20 maj 2008
sen har dom jämfört endast en grupp som haft en stadig ökning... och därmed har dom lurat svenska folket....  igen!

Ljudnörd!

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Lardi skrev:
sen har dom jämfört endast en grupp som haft en stadig ökning... och därmed har dom lurat svenska folket....  igen!

landstingsanställda har haft en löneökning på 65%, så vad menar du?

edit: Kika på denna: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____103539.asp
Senast redigerat av dstr (20 maj 2008)

Blivande servicetekniker
117 Inlägg
20 maj 2008
Studenter har fått några hundralappar de senaste fem åren. Kom inte med 4% då allt annat har höjt med 50%

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Husssar skrev:
Studenter har fått några hundralappar de senaste fem åren. Kom inte med 4% då allt annat har höjt med 50%

För samma period har maxbeloppet du kan få av CSN i form av bidrag+lån ökat med 20%.

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
Har du räknat med att transporterna blir dyrare åxo? För de påverkar precis allting.

Vad har transportkostnader att göra i en jämförelse av lön och bensinpris?

Vill du spinna vidare på det så borde ju transportkostnaderna ha ökat mindre än vad löneökningen har gjort. Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.

Meister
6 763 Inlägg
20 maj 2008
dstr skrev:
camaro67 skrev:
Har du räknat med att transporterna blir dyrare åxo? För de påverkar precis allting.

Vill du spinna vidare på det så borde ju transportkostnaderna ha ökat mindre än vad löneökningen har gjort. Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.

Därför att när de höjer bensinpriset så går givetvis transportkostnader av tex mat m.m upp. Eller hur?

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
dstr skrev:
camaro67 skrev:

Därför att när de höjer bensinpriset så går givetvis transportkostnader av tex mat m.m upp. Eller hur?

Ja, det stämmer.

Vill du jämföra ökningen på matpriser jämfört med bensinpriset så är det bara att googla på. Denna jämförelse är enbart baserad på förhållandet mellan genomsnittslön och bensinpris.

Konsult
1 247 Inlägg
20 maj 2008
Tycker bensinpriserna inte ska öka så förbannat.. Det är ju inte som att man kör mycket mer bara för att lönen ökar.. Det är sjukt att Svenska ledningen tycker vi bilägare är bovar för att vi måste köra till jobbet.. Kom nu inte med argument om lokaltrafik för det blir i många fall t.o.m dyrare i längden..

Sverige borde faktiskt se över vart alla föroreningar kommer ifrån istället för att göra som nu, beskatta dom som kan beskattas för att maskera att man egentligen verkar skita i vilket sålänge pengarna rullar in, i allt större siffror ..
Senast redigerat av Tagg3N (20 maj 2008)

Allfixare
1 475 Inlägg
20 maj 2008
Tycker även att det är ganska sjukt att man jämför med en tjänsteman som har långt över vad "vanliga" arbetare har i lön. Han som tjänar 33000 idag kanske inte bryr sig om bensinpriset lika mycket som den som har 19000-20000 i lön, eller?? Rätta mig gärna om jag har fel.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Oväntat att ingen kommenterar sambandet, utan börjar yra om matpriser istället..

Jag upprepar det jag redan sagt i den andra tråden - jag tror att upprördheten mest beror på att bilentusiaster i allmänhet vill åka bil mycket, och därför vill ha så billig bensin som möjligt, oavsett följderna. Inget fel i det, men jag har inte läst någon som uttryckt sig så ärligt än.

4 001 Inlägg
20 maj 2008
en städare som tjänade 13.000 1994 tjänar 14.500 idag...

man kan inte utgå ifrån en enda grupp utan måste kolla på helheten, och kollar man på den så är vi i Sverige j*vligt duktiga på miljöval & miljömedvetande, sen att vi kanske släpper ut mer än vad något U-land gör är ju naturligt men dom kommer ifatt oss med rasande fart...

Vad är detta s.k "Klimathotet"? Finns det egentligen? För ett tag sedan var det: "Den stora skogsdöden" & den blev det inget med, jag säger inte att man ska gräva ner huvudet men man behöver inte vara domedagsprofet så fort någon gjort någon makalös upptäckt utan ta det hela med lite sans och kolla ifrån andra vinkla och granska alla dessa rapporter.
Är det verkligen bilism som står för miljöförstöringen? säkert till en viss del men kan vi skatta bort problemet? Svar: Nej

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

47 Inlägg
20 maj 2008
Det finns ju så mycket mer än bara bensin priset som har gått upp....mat pris hyror försäkringen skatten på bilen...så det känns som om man slår ut allt som har gått upp i pris jämfört hur mycket mer lön då får så gissar jag på att vi har mindre pengar att röra oss med...

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
fish skrev:
Tycker även att det är ganska sjukt att man jämför med en tjänsteman som har långt över vad "vanliga" arbetare har i lön. Han som tjänar 33000 idag kanske inte bryr sig om bensinpriset lika mycket som den som har 19000-20000 i lön, eller?? Rätta mig gärna om jag har fel.

Gruppen jag valde var den första i tabellen. Sista gruppen är landstingsanställda. Där är ökningen 65%. Se andra länken med diagrammet för att se löneökningen i alla sektorer, statsanställda, kommunalanställda, privat anställda osv. ALLA har liknande ökning under perioden.

553 Inlägg
20 maj 2008
Fantasisiffror !! År 1997 kostade bensinen 7.59, du menar alltså att bensinpriset hade sänkts mellan 94-97 med en krona ? Sen vill jag även påpeka att långt ifrån alla "tjänstemän inom industri" tjänar 33100 kr, självfallet har lönerna ökat men inte så markant som du skrev i ditt första inlägg.

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
en städare som tjänade 13.000 1994 tjänar 14.500 idag...

man kan inte utgå ifrån en enda grupp utan måste kolla på helheten, och kollar man på den så är vi i Sverige j*vligt duktiga på miljöval & miljömedvetande, sen att vi kanske släpper ut mer än vad något U-land gör är ju naturligt men dom kommer ifatt oss med rasande fart...

Har du något underlag för siffrorna på städarna?

Här har du en länk som beskriver helheten: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____103539.asp

Denna tråd har inget med miljöpåverkan att göra. Detta berör enbart jämförelsen mellan löneökningar och bensinprisets ökning.

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Chrill27 skrev:
Fantasisiffror !! År 1997 kostade bensinen 7.59, du menar alltså att bensinpriset hade sänkts mellan 94-97 med en krona ? Sen vill jag även påpeka att långt ifrån alla "tjänstemän inom industri" tjänar 33100 kr, självfallet har lönerna ökat men inte så markant som du skrev i ditt första inlägg.

Så du menar att SCB har fel? http://www.scb.se/templates/tableOrChart____103539.asp

edit: och du tror SPI inte har koll på sin egen statistik heller? http://www.spi.se/statistik.asp?art=56
Senast redigerat av dstr (20 maj 2008)

SQ
1 343 Inlägg
20 maj 2008
Man kan leka så sjukt mkt med siffror så de lurar hur många som helst...

Ljudnörd!

Sök