B20-motorn är en rak 4-cylindrig stötstångsmotor med två ventiler per cylinder. Den är baserad på 1,8-litersmotorn B18 men har större borrning - 88,9 mm - vilket tillsammans med den bibehållna slaglängden 80 mm ger motorn en slagvolym om 2,0 liter (1986cc). B20 gjorde entré 1969 i modellerna Amazon, Volvo P1800 och Volvo 140 och tillverkades fram till och med 1975 (1976 års modell) i Volvo 240-serien. B20 är känd för sin höga kvalité och sin driftsäkerhet. Efterföljaren heter B19 och den monterades i Volvo 240 på den finska och italienska marknaden, samt som B200 även på årsmodell 1985 på svenska marknaden. B19- och B200 motorn var standardmonterad i Volvo 360 under hela dess tillverkning, samt på sportmodellerna av Volvo 340 mellan 1980-1982. Dessa motorer har till skillnad från B20 överliggande kamaxel.
Olika modeller av B20
B20A - förgasarmotor med enkel Stromberg-förgasare, 82 hk
B20B - förgasarmotor med dubbla SU-förgasare, 100 hk
B20D - förgasarmotor med dubbla SU-förgasare, 95 hk
B20E - Elektronisk bränsleinsprutning från Bosch, (1971-73), Mekanisk insprutning från Bosch (1974), 124 hk