Jag letar efter lite mer ekonomiska alternativ för att trimma saaben min. Är dock inte någon med större koll på bilar så jag vet inte vad man kan byta ut för att höja effekten.
Bilinfo:
SAAB 9000 T16 CD65M
Fordonsår: 1992
Vägmätarställning: 320347
Kollade på maptun men deras grejjer verkar vara gjorda för lite nyare saabar.
Trimma inte pga detta!! Renovera motor och transmission först! ...för trimmar du först riskerar du få ett "dyrt" trim istället för billigt... (känns väldigt ovärt att ens trimma en bil med så mycket mil...det blir knappast billigt i längden... )
Trimma inte pga detta!! Renovera motor och transmission först! ...för trimmar du först riskerar du få ett "dyrt" trim istället för billigt... (känns väldigt ovärt att ens trimma en bil med så mycket mil...det blir knappast billigt i längden... )
Ja iofs, det är aldrig rekomenderat att trimma en bil som gått för långt.
God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Trimma inte pga detta!! Renovera motor och transmission först! ...för trimmar du först riskerar du få ett "dyrt" trim istället för billigt... (känns väldigt ovärt att ens trimma en bil med så mycket mil...det blir knappast billigt i längden... )
Ja iofs, det är aldrig rekomenderat att trimma en bil som gått för långt.
Haha varför ska man inte trimma. antagligen har bilen tappat några hästkrafter som man behöver återuppliva. och 2500 eller vad speedparst tog för ett chipp är lätt värt kronorna. Jag har kört trimmat med min bil snart 2 000 mil köpte den när den hadde gått 31 000 mil nu har den gått 33 400 mil och jag laddar ungefär 1.4bar. Det som har gått sönder är kopplingen som började slira effter några hundra bil, bytte till aerokoppling. nu är det bara däcken som behöver bytas. ska tillägga att bilen är hemamappad. Det är bara att trimma och sen byta det som rasar man kan ju inte åka runt original. Edit: tro alldrig att det är billig att trimma pengarna kan springa iväg. MVH
32000 tusen, då är den ju precis inkörd, perfekt tillfälle att chippa!! Är motorn i bara i bra skick så skulle jag lägga pengarna på steg 1 på speedparts!
Ja, man ska aldrig stirra sig blind på miltal. Finns inget som säger att en välskött 30.000 milars motor skulle vara sämre än en dåligt skött 15.000 mila.
Ok schysst, ett steg ett chip då. Är det någon direkt skillnad mellan de olika sidornas steg? Förutom pris?
Motorn går bra, men den tickar och rasslar lite, växellådan är det enda som jag hatar i bilen just nu då det kan vara svårt att peta i växel från gång till gång. Koppling tror jag är relativt nybytt men är lite osäker. Att ettan eller tvåan hoppar upp är inte heller en ovanlighet.
Steg 1 Di/apc chip, jr filter och bränslechip 2150 inklu montering 35hk/81nm Steg 2 samma som ovan plus 3" tums sportavgassystem (halvsats) 4800kr plus 500kr mont 46hk/98nm
Jag skulle köpt steg 1 och byggt ett eget 3" från turbon, jag svetsade ett till min från turbon och jag märkte STOR skillnad när jag fick på en 3 tums downpipe! Låter riktigt gött:)!
Har motorn gått så långt skulle jag dra toppen innan jag trimmade. bara o lossa o dra dom igen. brukar kunna sitta så man nästan kan lossa dom för hand.
Har motorn gått så långt skulle jag dra toppen innan jag trimmade. bara o lossa o dra dom igen. brukar kunna sitta så man nästan kan lossa dom för hand.
Steg1: 60 Nm Steg2: 80 Nm Steg3: + 90 grader
Mvh G
Steg 1 ger 81nm Steg 2 ger 98nm Är speedparts vi snackar om.
Har motorn gått så långt skulle jag dra toppen innan jag trimmade. bara o lossa o dra dom igen. brukar kunna sitta så man nästan kan lossa dom för hand.
Steg1: 60 Nm Steg2: 80 Nm Steg3: + 90 grader
Mvh G
Steg 1 ger 81nm Steg 2 ger 98nm Är speedparts vi snackar om.
Har motorn gått så långt skulle jag dra toppen innan jag trimmade. bara o lossa o dra dom igen. brukar kunna sitta så man nästan kan lossa dom för hand.
Steg1: 60 Nm Steg2: 80 Nm Steg3: + 90 grader
Mvh G
Steg 1 ger 81nm Steg 2 ger 98nm Är speedparts vi snackar om.