Saab 9000 2.3T - Trimma "billigt". Tips och råd.

Turbo_Philip
4 september 2008 · 13 Inlägg

Jag letar efter lite mer ekonomiska alternativ för att trimma saaben min. Är dock inte någon med större koll på bilar så jag vet inte vad man kan byta ut för att höja effekten.

Bilinfo:

SAAB 9000 T16 CD65M

Fordonsår:  1992

Vägmätarställning:  320347


Kollade på maptun men deras grejjer verkar vara gjorda för lite nyare saabar.


Vill börja med att spendera max 4000.

Hoppas på svar.roll

Pa3rlan dBverkstan.se
4 september 2008 · 64 Inlägg

chippa den! speedparts tar 2150:- för steg 1 och då får du 235hk och 404nm. Rätt överkomligt pris tycker jag

Larsson_Power Saabvilde!
4 september 2008 · 1 708 Inlägg

Då undrar jag om det är en 2.0T eller en 2.3T du har?

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Turbo_Philip
4 september 2008 · 13 Inlägg

Oj förlåt. Klart man sitter på en 2.3T!

Larsson_Power Saabvilde!
4 september 2008 · 1 708 Inlägg

Turbo_Philip skrev:
Oj förlåt. Klart man sitter på en 2.3T!

Inte illa wink Som föregående skribent så tar speedparts 2.150:- för steg ett. Det är det absolut värt smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Mangisen
4 september 2008 · 1 035 Inlägg

satsa på ett nordic chip smile

peegee Forummoderator
4 september 2008 · 2 924 Inlägg

Turbo_Philip skrev:
Vägmätarställning:  320347

Trimma inte pga detta!!
Renovera motor och transmission först!
...för trimmar du först riskerar du få ett "dyrt" trim istället för billigt... roll
(känns väldigt ovärt att ens trimma en bil med så mycket mil...det blir knappast billigt i längden... )

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Larsson_Power Saabvilde!
4 september 2008 · 1 708 Inlägg

peegee skrev:

Turbo_Philip skrev:
Vägmätarställning:  320347

Trimma inte pga detta!!
Renovera motor och transmission först!
...för trimmar du först riskerar du få ett "dyrt" trim istället för billigt... roll
(känns väldigt ovärt att ens trimma en bil med så mycket mil...det blir knappast billigt i längden... )

Ja iofs, det är aldrig rekomenderat att trimma en bil som gått för långt.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
sebben tuningservice.se
4 september 2008 · 91 Inlägg

Larsson_Power skrev:

peegee skrev:

Turbo_Philip skrev:
Vägmätarställning:  320347

Trimma inte pga detta!!
Renovera motor och transmission först!
...för trimmar du först riskerar du få ett "dyrt" trim istället för billigt... roll
(känns väldigt ovärt att ens trimma en bil med så mycket mil...det blir knappast billigt i längden... )

Ja iofs, det är aldrig rekomenderat att trimma en bil som gått för långt.

Haha varför ska man inte trimma. antagligen har bilen tappat några hästkrafter som man behöver återuppliva. och 2500 eller vad speedparst tog för ett chipp är lätt värt kronorna.
Jag har kört trimmat med min bil snart 2 000 mil köpte den när den hadde gått 31 000 mil nu har den gått 33 400 mil och jag laddar ungefär 1.4bar. Det som har gått sönder är kopplingen som började slira effter några hundra bil, bytte till aerokoppling. nu är det bara däcken som behöver bytas. ska tillägga att bilen är hemamappad.
Det är bara att trimma och sen byta det som rasar man kan ju inte åka runt original.
Edit: tro alldrig att det är billig att trimma pengarna kan springa iväg.
MVH

Senast redigerat av sebben (4 september 2008)

GripenT16
4 september 2008 · 403 Inlägg

32000 tusen, då är den ju precis inkörd, perfekt tillfälle att chippa!!smile Är motorn i bara i bra skick så skulle jag lägga pengarna på steg 1 på speedparts!

Markus_MR2
4 september 2008 · 761 Inlägg

Ja, man ska aldrig stirra sig blind på miltal. Finns inget som säger att en välskött 30.000 milars motor skulle vara sämre än en dåligt skött 15.000 mila.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Turbo_Philip
4 september 2008 · 13 Inlägg

Ok schysst, ett steg ett chip då. Är det någon direkt skillnad mellan de olika sidornas steg? Förutom pris?


Motorn går bra, men den tickar och rasslar lite, växellådan är det enda som jag hatar i bilen just nu då det kan vara svårt att peta i växel från gång till gång. Koppling tror jag är relativt nybytt men är lite osäker. Att ettan eller tvåan hoppar upp är inte heller en ovanlighet.


Men vafan, precis inkörd som gripen sa.   lol

GripenT16
4 september 2008 · 403 Inlägg

Steg 1 Di/apc chip, jr filter och bränslechip 2150 inklu montering 35hk/81nm
Steg 2 samma som ovan plus 3" tums sportavgassystem (halvsats) 4800kr plus 500kr mont 46hk/98nm

Jag skulle köpt steg 1 och byggt ett eget 3" från turbon, jag svetsade ett till min från turbon och jag märkte STOR skillnad när jag fick på en 3 tums downpipe! Låter riktigt gött:)!

WolfZap Volvo-Beroende
4 september 2008 · 289 Inlägg

Äh bara att köra slut på skiten och sedan byta motor wink. Dom där motorerna kan väl inte vara så dyra?

Volvo 760 TIC -84 B23ET
E85
4 september 2008 · 58 Inlägg

Har motorn gått så långt skulle jag dra toppen innan jag trimmade. bara o lossa o dra dom igen. brukar kunna sitta så man nästan kan lossa dom för hand.

Steg1: 60 Nm
Steg2: 80 Nm
Steg3: + 90 grader

Mvh G

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
GripenT16
4 september 2008 · 403 Inlägg

E85 skrev:
Har motorn gått så långt skulle jag dra toppen innan jag trimmade. bara o lossa o dra dom igen. brukar kunna sitta så man nästan kan lossa dom för hand.

Steg1: 60 Nm
Steg2: 80 Nm
Steg3: + 90 grader

Mvh G

Steg 1 ger 81nm
Steg 2 ger 98nm
Är speedparts vi snackar om.

azid Det som inte dödar gör ont
4 september 2008 · 2 668 Inlägg

GripenT16 skrev:

E85 skrev:
Har motorn gått så långt skulle jag dra toppen innan jag trimmade. bara o lossa o dra dom igen. brukar kunna sitta så man nästan kan lossa dom för hand.

Steg1: 60 Nm
Steg2: 80 Nm
Steg3: + 90 grader

Mvh G

Steg 1 ger 81nm
Steg 2 ger 98nm
Är speedparts vi snackar om.

han menar nog hur toppbultarna ska dras

2slow
HKS C(^^,)
4 september 2008 · 453 Inlägg

azid skrev:

GripenT16 skrev:

E85 skrev:
Har motorn gått så långt skulle jag dra toppen innan jag trimmade. bara o lossa o dra dom igen. brukar kunna sitta så man nästan kan lossa dom för hand.

Steg1: 60 Nm
Steg2: 80 Nm
Steg3: + 90 grader

Mvh G

Steg 1 ger 81nm
Steg 2 ger 98nm
Är speedparts vi snackar om.

han menar nog hur toppbultarna ska dras

Precis!
Dom skall ju momentdras eller med grader!

E85
4 september 2008 · 58 Inlägg

Jag menar naturligtvis hur toppen skall dras. smile

först drar man bultarna Steg1: 60 Nm
Steg2: 80 Nm
och sen + 90 grader

Senast redigerat av E85 (4 september 2008)

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
KimVsWorld Mästare
4 september 2008 · 2 947 Inlägg

HKS skrev:

azid skrev:

GripenT16 skrev:

Steg 1 ger 81nm
Steg 2 ger 98nm
Är speedparts vi snackar om.

han menar nog hur toppbultarna ska dras

Precis!
Dom skall ju momentdras eller med grader!

Ouch... bakslag sa hästskötaren som fick en känga när han lyfte på hästsvansen...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang