2583
Sök

saab 9-5 bra eller en dålig bil?

2 600 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
hej nu vill jag vet om saab 9-5 istället för 9000. har hittat för 28 tusen till 30 tusen även billigare 9-5 or hur är dom bilarna dom jag har hittat har gått 22 tusen mil och en annan som har gått 24. vågar man köpa en sådan som har gått så långt ?
Senast redigerat av klimpan (6 september 2008)

gör som jag kör gubba racer=)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
4 september 2008
De äldre modellerna är ruskigt rostkänsliga vid skärmkanter och dörrar, samt att lådorna, eller diffen (?) inte håller speciellt bra. Men annars är 9000 rymliga, bekväma, krocksäkra, stadiga på vintervägar och reservdelarna är lätt att få tag i.

Försök hitta en så ny som möjligt smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 september 2008
Akta dig för TCS på turbobilarna bara, mycket strul där. Annars är det en galet skön bil att köra, underprissatta i mina ögon också.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Avstängd
914 Inlägg
4 september 2008
hur bra bil som helst, rymlig, krocksäker och snabb! (Nyare 9000)

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

155 Inlägg
4 september 2008
har en som gått 78k mil, enda felet jag haft med den under de år ja haft den var punka :p (vinterbil/förstabil)
Dock en 88 med mer rost än plåt big_smile
Senast redigerat av Ligaya (4 september 2008)

2 600 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
ok jag ha hört att man ska köpa en ifrån 94 och uppåt gjorde dom några förändringar då ? och jag som inte är så kunning på bilar så speciellt inte saab tongue men vad är tcs?

Stålverksarbetare
372 Inlägg
4 september 2008
Köper du en 9000 från -94 --> så gör du ett bra köp smile (Jag har 2) wink
Cse är enligt mig snyggare... TCS är traction controll system, jag har också hört att det är en massa problem med dom.
Se bara till att köpa en 2.3a, dom är mycke roligare en 2.0orna smile
När du ska köpa bilen så kolla lagerstöden så dom inte är slut... Vanligt men lättlöst fel på saabarna.
Växellådorna är inte heller så känsliga som folk påstår, dock så bör man ju tex. hålla nere kopplingen när man växlar ändå tongue
Det enda tråkiga jag kan komma på en att dom driver i fel ände hmm Men annars är det jävligt fina och trevliga bilar. Lycka till med bilköpet

2 600 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
TCS är traction controll system vad gör det för nytta då ? är lite trög av mig tongue  ok så en 94 och uppått är nått man ska kolla efter=) hur är det me miltal och så? svårt att hitta en som ha gått under 20 tusen mil för 9k tongue

1 327 Inlägg
4 september 2008
Bra motoren, komfort och säkerhet.

Det dåliga är väl att de är en av de bilar som blir mest stulna.

2 600 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
låter ju inte bra om det är dom som mest blir stulna =/

8 883 Inlägg
4 september 2008
En 9000 efter -94 skulle jag valt,men frågan är om man får så mycket bil för 9000kr oavsett märke.

Fotograf på tierpidag.se

Stålverksarbetare
372 Inlägg
4 september 2008
TCS är typ som antispinn fast det är mer elektronik tongue
(LÄS: http://en.wikipedia.org/wiki/Traction_control_system)
Tja... Du hittar GARANTERAT ingen bil för 9000kr under 20k mil. Men det är inte så jävla illa bara den är skött ordentligt med olja och filter osv. Ett tips är ju dock att spara så du har lite mer pengar och köpa en ordentlig bil istället för hoppas att en för 9000kr håller.
En av mina har gått 30500mil och känns som ny, inga problem som helst så milen är inte direkt något att haka upp sig på.
Jo, dom är säkert rätt stöldvänliga (de kan jag förstå, är så sköna att köra wink) men har man bilen larmad så borde den inte vara värre än någon annan bil.
Senast redigerat av MazterX (4 september 2008)

796 Inlägg
4 september 2008
stöldvänliga? här i stan är det mest 900:orna som råkar illa ut.. är nog lite olika vart man bor..

Men tror ni inte att det beror på att det finns så många 9000 i sverige? jag menar detta med statistiken angående stölder?

mvh// hasselstrom

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Stålverksarbetare
372 Inlägg
4 september 2008
Jag tror faktiskt att det är dom äldre 9000 som är mer stöldvänliga. Dom snodde polaren för 3 veckor sedan, men då är larmet ur funktion och det är en 89:a

2 600 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
ok nä blir nog att lägga ut lite mera pengar på en 9000 kollat på blocket och det ha inte varit så många för det priset men för 11 eller 12 k borde man ju hitta en. och verka ju som dom rullar rätt långt dom me smile

Meister
6 763 Inlägg
4 september 2008
Hasselstrom skrev:
stöldvänliga? här i stan är det mest 900:orna som råkar illa ut.. är nog lite olika vart man bor..

Men tror ni inte att det beror på att det finns så många 9000 i sverige? jag menar detta med statistiken angående stölder?

mvh// hasselstrom

Kan de bero på att de duger med en glasspinne som nyckel till 900? Tror inte att de spelar någon större roll om bilen har gått 20k eller 30k bara den går som den ska.

"the real jerk"
301 Inlägg
4 september 2008
saab 9000 cse är riktigt sköna bilar vad gäller komforten, och dom går riktigt bra (2,3T iaf) men rost och elfel kan dra ner dom men hittar du en i bra skick har du en bil som du kommer att gilla.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!

796 Inlägg
4 september 2008
camaro67 skrev:
Hasselstrom skrev:

mvh// hasselstrom

Kan de bero på att de duger med en glasspinne som nyckel till 900? Tror inte att de spelar någon större roll om bilen har gått 20k eller 30k bara den går som den ska.

Syrran köpte en rattkrycka till sin efter inbrottet:lol:tongue

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

2 600 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
sammanfattning  som jag ha sett nu som ni har skrivt så är det en skön bil me bra komfort och så verka vara väldigt bra men hört me el fel och stöld blir man lite rädd tongue  så en efetr år 94 är bättre än dom inna i rost och så.  övrigt så kan man ju aldrig hitta en perfekt bil tongue några mera fördelar och nackdelar ?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 september 2008
Billiga delar om det börjar knasa, hyfsat lättmekade, bra prestanda även utan turbo (nej det är ingen racing maskin, men det är inte heller jobbigt att köra om.)

Men är med eller utan turbo du vill ha?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Sök