KenthIJ skrev:
MrHyde skrev:
Om du ska köpa VW så se till att den har den starkare DSG-lådan, den svagare är dålig och opålitlig medans den starkare är pålitlig.
DSG7 DQ200 eller DQ250 är de svagare, DSG7 DQ381 och DQ500 är de starkare som håller bättre. Speciellt om man vill optimera.
Har googlat runt en hel del och det verkar väl vad jag förstår dessvärre som att de flesta Caddy Life 1.5 TSI har de svagare DSG7 lådorna.
Har mailat några återförsäljare och frågat. Får se om jag får svar
tror inte dom nyare lådorna har dom problemen dom gamla hade..
dom mesta problemen verkar vara fixade efter 2014-2015.
sen måste man kunna köra en dsg låda. för det är ingen automatlåda utan en automatisk manuell låda.
med andra ord ligg inte och puttra i lågfart för då står man där ganska snart och får byta koppling.. där är ju dq200 absolut känsligast då det är en torr koppling.
dq250 är en ganska bra låda.. finns ganska studdiga uppgraderingar till dom så man kan ha långt över 1000nm på en sån låda
klart en dq500 låda är bäst men inte jättekonstigt heller.. alla lådor har mekatronic problem
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:
Min har det och på tal om Proace: Vi har en 2020 på jobbet. Adblue-systemet kostade strax över 30K i reparationer i somras.
Ok.
Du skulle väl inte, vad jag förstår, köra omkring med en dålig lösning på motor?
Men är det, som "Jesper328" skrev , förmodligen beroende på att man fyllt på för lite AdBlue, som det krånglar?
väldigt viktigt att inte fylla på ofta.. utan att man kör slut på det nära på. vi har några skräpbussar på jobbet (temsa man) som man inte får fylla innan det är under halv tank.
gör man det så kommer felkoder från helvetet på köpet..
just nu varnar våran Man för dålig kvalite på adblue.. men så fort man kört bussen varm och startar om det är felkoden borta.. riktigt jävla skräp. tur vi får en merceders att ersätta den mot i januari
våra Turismo bussar fungerar förjävla bra. vi byter bussar vid 50k och det enda felet jag varit med om har varit i samband med service när dom byter filter i adblue systemet. en buss som nu är såld fick jag göra rent filtret i spridaren några gånger men det är 10min jobb väldigt smidigt att göra. ibland har vi bytt filtret i spridaren ibland har jag bar sköljt rent filtret.. inget skoj jobb luktar fan och så men väldigt lätt men dom är ju gjorda för att lagas tillskillnad mot skiten som sitter i personbilar.
vi har en 2019 sprinter som istort sätt har något fel varje år.
våra mb bussar är förövrigt riktiga kämpar det är istort sätt inga fel. rent underhåll bara förutom abs givare som går åt vart annat vart 3e år. men vi har alltid givare ligger då vi har 4st mb bussar med samma givare
sen är det bromsbelägg inget i övrigt vid 50k sitter orignal skivorna kvar och ser istort sätt nya ut