3481
Sök

VW / Stellantis / Renault fem eller sjusitsig " minibuss" ?

Forummoderator
18 003 Inlägg
Igår 11:44
#21
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:
Min har det och på tal om Proace: Vi har en 2020 på jobbet. Adblue-systemet kostade strax över 30K i reparationer i somras.

Ok.
Du skulle väl inte, vad jag förstår, köra omkring med en dålig lösning på motor?
Men är det, som "Jesper328" skrev , förmodligen beroende på att man fyllt på för lite AdBlue, som det krånglar?

Nåja, vet inte maskin i min bil är bra eller dålig men fransmännen brukar ju kunna sina dieselmotorer.
När det gäller Proace så vet jag ju vem som kör denna bil och det är en riktig slarver. Kan mycket väl kört slut på´t!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 710 Inlägg
Igår 11:45
#22
De allra flesta har det, framförallt skåpbilar.
Vår Megane 2017 har inte det just p.g.a att den har en liten 1.5L motor och klarar NOx-gränsen.

Edit: motorerna i Proace är faktist inte dåliga.
De har sina problem precis som alla andra, men det är sällan större problem.
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 11:47)

Up the RA

1 575 Inlägg
Igår 13:18
Trådstartare
#23
Kan man köra Stellantis/Renault/ VW dieselmotorer på HVO eller avråder  ni från det?

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
för 3 timmar sedan
#24
KenthIJ skrev:
MrHyde skrev:
Om du ska köpa VW så se till att den har den starkare DSG-lådan, den svagare är dålig och opålitlig medans den starkare är pålitlig.
DSG7 DQ200 eller DQ250 är de svagare, DSG7 DQ381 och DQ500 är de starkare som håller bättre. Speciellt om man vill optimera.

Har googlat runt en hel del och det verkar väl vad jag förstår dessvärre som att de flesta Caddy Life 1.5 TSI har de svagare DSG7 lådorna.

Har mailat några återförsäljare och frågat. Får se om jag får svar

tror inte dom nyare lådorna har dom problemen dom gamla hade..   
dom mesta problemen verkar vara fixade efter 2014-2015. 

sen måste man kunna köra en dsg låda.  för det är ingen automatlåda utan en automatisk manuell låda.  smile

med andra ord ligg inte och puttra i lågfart för då står man där ganska snart och får byta koppling..  där är ju dq200 absolut känsligast då det är en torr koppling.

dq250 är en ganska bra låda..  finns ganska studdiga uppgraderingar till dom så man kan ha långt över 1000nm på en sån låda smile

klart en dq500 låda är bäst men inte jättekonstigt heller..  alla lådor har mekatronic problem

KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:
Min har det och på tal om Proace: Vi har en 2020 på jobbet. Adblue-systemet kostade strax över 30K i reparationer i somras.

Ok.
Du skulle väl inte, vad jag förstår, köra omkring med en dålig lösning på motor?
Men är det, som "Jesper328" skrev , förmodligen beroende på att man fyllt på för lite AdBlue, som det krånglar?

väldigt viktigt att inte fylla på ofta.. utan att man kör slut på det nära på.    vi har några skräpbussar på jobbet (temsa man) som man inte får fylla innan det är under halv tank. 
gör man det så kommer felkoder från helvetet på köpet..   

just nu varnar våran Man för dålig kvalite på adblue..  men så fort man kört bussen varm och startar om det är felkoden borta..  riktigt jävla skräp.   tur vi får en merceders att ersätta den mot i januari smile 

våra Turismo bussar fungerar förjävla bra.   vi byter bussar vid 50k  och det enda felet jag varit med om har varit i samband med service när dom byter filter i adblue systemet.  en buss som nu är såld fick jag göra rent filtret i spridaren några gånger  men det är 10min jobb väldigt smidigt att göra.  ibland har vi bytt filtret i spridaren ibland har jag bar sköljt rent filtret..   inget skoj jobb luktar fan och så men väldigt lätt men dom är ju gjorda för att lagas tillskillnad mot skiten som sitter i personbilar. 

vi har en 2019 sprinter som istort sätt har något fel varje år. 

våra mb bussar är förövrigt riktiga kämpar det är istort sätt inga fel.  rent underhåll bara  förutom abs givare som går åt vart annat vart 3e år.  men vi har alltid givare ligger då vi har 4st mb bussar med samma givare  smile  sen är det bromsbelägg inget i övrigt    vid 50k sitter orignal skivorna kvar och ser istort sätt nya ut smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök