3459
Sök

Hur mycket tål original kolvar

351 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#1
Jag och sambon undrar hur mycket effekt original kolvarna i en volvo 740 turbo klarar. Det är en ET-motor. _86,a. Tacksam för svar

Våga Köra Sänkt

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2008
#2
Hela hemligheten är att inte spika!  alternativt om man kör på E85 inte gå över effekttoppen.  En kamrat bomsade 563hk med original kolvar...  man kan rasa kolvar på 250hk med om motorn spikar eller om etanolspöker kommer och gör hål i dem pga elmappning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 september 2008
#3
är inte så säker på kolvarna men det är stakarna som är svaga i dom motorerna å är inte att rekomendera att köra med mer än 220hk
men har du redan bytt stakar så byt ut kolvarna åsså:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

118 Inlägg
11 september 2008
#4
enlit kgtrimning så är inte kolvarna problemet  dom håller ungefär till 400 obs inga spikningar stakarna är värdelösa orginal  över 1 bar då är man i farosonen


153 Inlägg
11 september 2008
#5
fimpen-t60 skrev:
enlit kgtrimning så är inte kolvarna problemet  dom håller ungefär till 400 obs inga spikningar stakarna är värdelösa orginal  över 1 bar då är man i farosonen

Precis korrekt !! , kolvar - inga problem. Stakar - ajaj...

Tuned By Nenne !!

118 Inlägg
11 september 2008
#6
mmmm har ett par hemma ur en gammal motor  dom är inte snygga   dom har formen av en bergådal bana=)


351 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#7
Tack för svar, då ska ja diskutera me killen, se om vi kan hitta lämpliga kolvar och stakar. smile Finns det nått mer man bör tänka på. Tex kammen, med mer.

Våga Köra Sänkt

118 Inlägg
11 september 2008
#8
beror å ved du ska göra!  h kamen passar bra med turbo    sen ä det de med grenrör å då måste du veta hur mycke hk du ska ha!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 september 2008
#9
h kam å turbo nja inget jag skulle föredra, då har man ju inge bottenvrid alls:( skulle satsa på vx kam istället:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2008
#10
740tjejen skrev:
se om vi kan hitta lämpliga kolvar och stakar. smile

Du skall alltså över 563hk! tufft!!   Då är det massor att tänka på.  H-kam säger nån.... är det så smart att köra 8-v motor med 600hk?  hade hellre siktat på en 16V topp.

vevstakar har LG-speed till bra pris.  Kolvar vet i tusan faktiskt, men hade det inte varit läckert medegna kolvar efter egen spec? CP-pistons tar $599 för 4st custom smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

351 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#11
Nja men 350-400hk vore kul. Vill ju ändå byta ut stakarna och kolvarna, så jag kan känna mig lite säkrare. Sen om bottendelen är god för 5-600hk är ju bara positivt.

Våga Köra Sänkt

153 Inlägg
19 september 2008
#12
Du behöver inte byta kolvar, om du inte ska över 500hk , dom tål mer än vad folk tror!! satsa på H-stakar, för org stakar håller inte för nått !!

Tuned By Nenne !!

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#13
Tic skrev:
Du behöver inte byta kolvar, om du inte ska över 500hk , dom tål mer än vad folk tror!! satsa på H-stakar, för org stakar håller inte för nått !!

Precis! smile
Har för mig att det t.o.m är smidda kolvar i ETn, vet dock ej om det stämmer?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

118 Inlägg
19 september 2008
#14
i B23ET ska det väll vara det men inte 230n va jag vet iafall

Volvo-Beroende
289 Inlägg
19 september 2008
#15
Sällan man hör kolvarna pajja. Tycker jämt det är stackarna smile.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

4 001 Inlägg
19 september 2008
#16
kolvarna tål en avgastemp på 900 grader, går du över det får du problem, oavsett om du har 90hk eller 1025 hk

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Svetsare
3 150 Inlägg
20 september 2008
#17
Lånar lite här?

Nån som vet hur mycket mina kolvar och stakar mm håller för?   Saab 9000 2.0T -88

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök