2669
Sök

Bilen drar ej på kopplingen ( Opel Calibra)

4 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#1
Har ett problem gällande min Opel Calibra.
Var ute och körde idag och fick stanna i en korsning. Men när jag ska köra vidare drar bilen inte på kopplingen.

Motorn går på bilen, kopplingen fjädrar som den ska, växlarna går att lägga i som vanligt. Men finns inget drag i kopplingen då jag släpper upp den. Motorn slår inte heller av då en växel är i och kopplingen helt uppe.

Skulle verkligen behöva hjälp med detta
tack på förhand!

90 Inlägg
13 september 2008
#2
Din koppling är slut.

Bara att byta

4 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#3
Är du helt säker? Det kan inte vara drivaxeln eller växellådan då?

maskinförare
125 Inlägg
13 september 2008
#4
ja de är kopplingen eller lamellen rättare sakt som är slut.

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)

4 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#5
Den driver inte de minsta på kopplingen då jag släpper upp den snabbt.
Så farsan ( jag är inte så bra på att repa bilar ännu:P) får ta och kolla drivaxlarna först, var det han misstänkte också.
Det är typsikt att allt ska gå sönder.
Bilen har blivit helt omlackad å uppfixad, klarade även besiktningen i fredags smile så jag trodde jag skulle få köra bilen nu, men iikket :S

90 Inlägg
14 september 2008
#6
Hade en drivaxel gått av så hade du hört det.

Det är väl inte så svårt att böja ser ner under bilen och slita tag i drivaxlarna för att känna om dessa är hela?

7 275 Inlägg
14 september 2008
#7
Låter inte riktigt som att lamellen skulle vara slut om den inte har slirat tidigare.
Verkar sjukt om den skulle fungera helt perfekt innan för att sedan inte ta ett dugg.

Går det att växla med motorn igång utan koppling?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
14 september 2008
#8
låter halvtråkigt under bilen om en drivaxel går av... den kanske har glidit ur växelådan....

2slow

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
14 september 2008
#9
Om drivaxeln är sönder så hörs det ett malande/skrapande ljud underifrån när man försöker köra. Så var det i alla fall när den gick sönder på Mercan min.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
15 september 2008
#10
kan ju vara så oxå att kopplingen har fastnat i sitt öppna läge.. kanske har oljan i slavcylindern kokat och gjort att den fastnat i öppet läge.. alltså driver inte bilen framåt och det går att lägga i växlarna...... Byt olja i slavcylindern och funkar inte det så byt eventuellt slavsylindern.... på dem flesta bilar går det att demontera en del av sprängkåpan för att se om slavcylindern jobbar som den ska! du kan ju höra med din farsa om han vet något om saken!smile

Mvh Malm3n

Team Insane Racing

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 september 2008
#11
Malm3ns teori verkar stämma om den "helt plötsligt" gick sönder. Hände några gånger med grannens merca. Nånting hakade upp sig så det var urkopplat oavsett pedalens läge.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 Inlägg
8 oktober 2009
#12
vad e felet om man kan växla utan att trycka ner kopplingen när motorn är igång?

C20LET
1 041 Inlägg
8 oktober 2009
#13
kan säga med all säkerhet att din koppling är slut.

var för två år sen då jag fick uppleva samma med min ena calibra, va ute o åkte allt funkade fint, sen stannade jag till av nån anledning sen skulle jag åka iväg igen, men bilen gick inget vidare kopplingen slirrade o ville inte va med på typ en minut en sa den upp sig.

ju mer jag gasade ju sämmre blev det i 1 minuts tid sen stannade bilen.

motorn va igång, trampade ner kopplingen o växlade 1, 2, 3, backen o lyfter foten från kopplingen men bilen står still, sen gick det att lägga växel medans kopplingen va uppe o bilen igång.

då förstod man att kopplingen va slut, demonterade ner det hela o ja kopplingen va helt slut.

du kan alltid kolla dina driv axlar men säger så att en drivaxel lägger inte av bara så helt plötsligt, den låter o skramlar ett långt tag innan den går helt sönder.

men som sagt jag säger att kopplingen är slut o det är nåt jag är säker på.

MVH/Rawad

Vi tycker olika vet jag, that's it

6 Inlägg
8 oktober 2009
#14
vet nån hur mycket det kostar att byta en koppling på en mazda 323f årmodell 92

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
8 oktober 2009
#15
Om Calibran, har du 8v motorn är det rejält simpelt att byta koppling iaf. Har för mig att 16V'n är lika.

Dra av vänster framhjul, ta ur innerskärmen, öppna kåpan på sidan av växellådan och kåpan under, mellan motorn och växellådan.
Plocka bort C-clipset vid utgående axeln i hjulhuset där den kåpan satt och dra ut axeln, då trillar den gamla kopplingen ut, bara att trycka i en ny och dit med axeln igen. smile

Görs på 20 minuter om man inte har tummen mitt i handen. :o)

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

#2573
1 489 Inlägg
8 oktober 2009
#16
haxxonii skrev:
vet nån hur mycket det kostar att byta en koppling på en mazda 323f årmodell 92

Detta handlar inte om Mazda, det handlar om hans/hennes Calibra. Har du egna frågor så ställ dom i en egen tråd? roll
Senast redigerat av MarcusL (8 oktober 2009)

• Även den starka måste ta i när han skiter

Herr Klåfinger
214 Inlägg
8 oktober 2009
#17
Hade exakt samma fenomen på min calibra jag hade... Bytte koppling och lameller, gick perfekt sedan igen

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."

806 Inlägg
8 oktober 2009
#18
Irmscher Vectra skrev:
Om Calibran, har du 8v motorn är det rejält simpelt att byta koppling iaf. Har för mig att 16V'n är lika.

Dra av vänster framhjul, ta ur innerskärmen, öppna kåpan på sidan av växellådan och kåpan under, mellan motorn och växellådan.
Plocka bort C-clipset vid utgående axeln i hjulhuset där den kåpan satt och dra ut axeln, då trillar den gamla kopplingen ut, bara att trycka i en ny och dit med axeln igen. smile

Görs på 20 minuter om man inte har tummen mitt i handen. :o)

MVH T.

Jäklar va simpelt det lät då:D


6 Inlägg
8 oktober 2009
#19
MarcusL skrev:
haxxonii skrev:
vet nån hur mycket det kostar att byta en koppling på en mazda 323f årmodell 92

Detta handlar inte om Mazda, det handlar om hans/hennes Calibra. Har du egna frågor så ställ dom i en egen tråd? roll

sry, men jag e ny här vet inte hur man gör sad

#2573
1 489 Inlägg
8 oktober 2009
#20
haxxonii skrev:
MarcusL skrev:
haxxonii skrev:
vet nån hur mycket det kostar att byta en koppling på en mazda 323f årmodell 92

Detta handlar inte om Mazda, det handlar om hans/hennes Calibra. Har du egna frågor så ställ dom i en egen tråd? roll

sry, men jag e ny här vet inte hur man gör sad

Skrev i din gästbok hur du gör..

Sorry för OT

• Även den starka måste ta i när han skiter


Sök