Jag citerar en OSC-tråd:
"Efter att suttit i telefon med både Bilprovning och Vägverket så har Vi tolkat kungörelsen rätt.
Från och med måndag går det inte att regga bil med bur
Orsaken är tydligen att dom inte kan kombinera inre och yttre säkerhet i bilar som går huvudsakligen gata.
Bilar som har bur anses vara tävlingsbilar i myndighetens ögon, dock berörs inte bilar som redan har T17E.
En orsak till är att besiktningsmännen hos SBP tydligen inte gjort samma bedömninar av T17E och på vissa ställen har det gått att få burar med det som klassas som fullbur (toyotastag, hjälmkrossarstag) medans på andra ställen har man inte kunnat få igenom en enkel burbåge.
Nu kan inte besiktningsmännen släppa igenom en registrering gällande bur övehuvudtaget.
Ska man ha bur så är det rallybil eller liknande som gäller.
Surt sa räven, men jag gav mig tusan på att få det verifierat och efter att blivit vidarekopplat 6-7ggr så kom jag till en som suttit med kungörelsen.
Frågade också varför detta inte kommit ut tidigare så man kunnat ge en syn på det hela, enligt honom så har inte ens SBF varit tillfrågade.
Han kunde inte ge ett entydigt svar och på min kommentar om att man förstör för dom som inte har resurser att köpa sig in eller skapa sig egna tävlingsteam hade han "ingen kommentar"
det ska alltså till att buren är bärande del, samt att bilen är så ombygd att den går som "amatörbygt fordon" för att få igenom det??
Jag ta tillfället i akt och citerar mig själv, "det är faan vansinne"