4687
Sök

855 T5R Tvångsrenoveringsprojekt

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#161
Jag tror minsann problemet är löst!
Jäkligt bra support av killen jag köpt lådan av!
Ska till Staffanstorp imorgon, sen får vi se om problemet är löst. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 september 2009
#162
Kul när man stöter på folk som tar ansvar och vill hjälpa till smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#163
Rquired skrev:
Kul när man stöter på folk som tar ansvar och vill hjälpa till smile

Ja, en seriös säljare, det får jag säga.
Han har faktiskt renoverat sin Saab automatlåda med delar från en 850 automat... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#164
Update:
Åkte ner till Staffanstorp igår (lördags) och hem igen med packningen bara för att upptäcka att min granne/mekaniker som har garaget där bilen står, hade upptäckt att plasthylsan var sprucken och röret skadat, så nu blir det till att löda om hela röret till slavcylindern med en ny koppling, eller hitta ett nytt.

Jagar silverlod för fullt, om jag nu ska kunna köra imorgon.


Idag:
Röret på slavcylindern byggdes om med han-kopplingen från gamla kopplingsslangen som sen tennades ihop på det gamla viset med gaslåga.

Efter ett helvete med att lufta kopplingen i ett par timmar så rullar bilen igen.
Det måste ha varit mer luft i kopplingen än det är i atmosfären. 

Blev klar vid 3 så det kändes inte lönt att köra ner till cruisingen. 
Körde istället ner och skulle tanka i Tyringe, ca 5km bort.
På vägen hem så försvann nästan kopplingen helt, så jag får lyfta upp pedalen med foten.

FÖRHOPPNINGSVIS är det bara mer luft som flyttat på sig nu när jag kört, och inget konstigare.

Fick skifta kablarna på min ombyggda hastighetsgivare, men det funkar fint nu.

Har inga bilder att presentera, då jag åkte direkt från polaren i morse och ner till garaget.
Senast redigerat av TurbOla (13 september 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

55 Inlägg
15 september 2009
#165
TurbOla skrev:
Update:
Åkte ner till Staffanstorp igår (lördags) och hem igen med packningen bara för att upptäcka att min granne/mekaniker som har garaget där bilen står, hade upptäckt att plasthylsan var sprucken och röret skadat, så nu blir det till att löda om hela röret till slavcylindern med en ny koppling, eller hitta ett nytt.

Jagar silverlod för fullt, om jag nu ska kunna köra imorgon.


Idag:
Röret på slavcylindern byggdes om med han-kopplingen från gamla kopplingsslangen som sen tennades ihop på det gamla viset med gaslåga.

Efter ett helvete med att lufta kopplingen i ett par timmar så rullar bilen igen.
Det måste ha varit mer luft i kopplingen än det är i atmosfären. 

Blev klar vid 3 så det kändes inte lönt att köra ner till cruisingen. 
Körde istället ner och skulle tanka i Tyringe, ca 5km bort.
På vägen hem så försvann nästan kopplingen helt, så jag får lyfta upp pedalen med foten.

FÖRHOPPNINGSVIS är det bara mer luft som flyttat på sig nu när jag kört, och inget konstigare.

Fick skifta kablarna på min ombyggda hastighetsgivare, men det funkar fint nu.

Har inga bilder att presentera, då jag åkte direkt från polaren i morse och ner till garaget.

Får hoppas att det bara är luft som flyttat sig!hmm
seegt! tongue

263 Inlägg
15 september 2009
#166
TurbOla skrev:
Update:


På vägen hem så försvann nästan kopplingen helt, så jag får lyfta upp pedalen med foten.

Jobbigt att tagga bilen på 1.an säkert haha smile

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#167
karlitoo skrev:
Jobbigt att tagga bilen på 1.an säkert haha smile

Kopplingen kom tillbaka igår, men försvann igen totalt när jag kört knappt en mil.
Så jag körde hem helt utan koppling igår.
Tur de här bilarna är lika vridstarka som dieslar. smile

Tror inte ens att jag har tid att kolla på skiten idag... roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#168
Tror ni inte att efter ett par tryck på kopplingspedalen i förmiddags så hade jag fullt tryck, precis som man ska ha?  roll

Det är förbannat märkligt - försökte hela kvällen igår att få tryck, men inte en chans hade jag.
Men i förmiddags gick det perfekt.
Liksom igår förmiddag.
Och förmiddagen i förrgår.

Och det är alltid på eftermiddagen som kopplingen ger upp, alternativt om man har kört mer än 10km.
Tidsinställda bomber har jag hört talas om, men inte tidsinställda kopplingar. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Elektriker
21 Inlägg
16 september 2009
#169
Låter konstigt det där med kopplingen.. kan det vara fukt/värme relaterat? Vet inte hur det ser ut men kan det vara taskiga kolvtätningar? Konstigt dock att det kommer tillbaka efter att varit helt borta...

Saablar vilken tjusig Volvo! =)
Flytta på er cyklistjävlar, hallontårta smakar bäst efter bilkörning!

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#170
Exs skrev:
Låter konstigt det där med kopplingen.. kan det vara fukt/värme relaterat? Vet inte hur det ser ut men kan det vara taskiga kolvtätningar? Konstigt dock att det kommer tillbaka efter att varit helt borta...

Yes, hade trycket i kopplingen försvunnit, och sen inte kommit tillbaka hade jag kunnat misstänka tätningar eller packningar.

Men det nollställs ju varje förmiddag? roll

Fick ett tips på NordicR jag ska prova imorgon bitti:
Jag tror på att du har luft i systemet som samlas på ett ställe när den får vila och sen blandas den med oljan när du kopplar. Så prova att lufta på morgonen med FULL behållare.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Elektriker
21 Inlägg
21 september 2009
#171
Hur har det gått med kopplingen? smile

Saablar vilken tjusig Volvo! =)
Flytta på er cyklistjävlar, hallontårta smakar bäst efter bilkörning!

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#172
Fortfarande samma grej.
Fick hjälp av farsan att pumpa koppling så jag kunde leta läckor.
Tror inte riktigt att den ombyggda hankopplingen på röränden till slavcylindern håller riktigt 100% tätt.
När man kopplar utsätter man grejerna för ett tryck, där packningen släpper igenom bromsvätska, och när man släpper upp pedalen kommer luft in.

Ringde till killen jag köpte lådan av, och han skickade lite andra grejer, som jag förhoppningsvis får imorgon.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 024 Inlägg
21 september 2009
#173
gött att allt börjar bli klart nu då : )


Reservdansk
6 271 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#174
Rand skrev:
gött att allt börjar bli klart nu då : )

Kan ju bara hoppas att det bara är att byta röret, på med packbox och adapter och lufta.
Annars vete fan vad jag gör. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 024 Inlägg
21 september 2009
#175
TurbOla skrev:
Rand skrev:
gött att allt börjar bli klart nu då : )

Kan ju bara hoppas att det bara är att byta röret, på med packbox och adapter och lufta.
Annars vete fan vad jag gör. tongue

hehe jo man får hoppas, när jag bytte koppling så fick jag lufta över 30 min innan kopplingen började ta! min tjej va trött i benet efter big_smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#176
Jag har fått lära mig lufta på ett lättare sätt. wink
Sätt en genomskinlig plastslang över luftnippeln, häng den rakt upp, i huven i ett snöre t.ex.

Färdigt. smile
Bara pumpa på pedalen, så kommer det att stiga bromsvätska i slangen... och fungera som backventil samtidigt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 024 Inlägg
21 september 2009
#177
TurbOla skrev:
Jag har fått lära mig lufta på ett lättare sätt. wink
Sätt en genomskinlig plastslang över luftnippeln, häng den rakt upp, i huven i ett snöre t.ex.

Färdigt. smile
Bara pumpa på pedalen, så kommer det att stiga bromsvätska i slangen... och fungera som backventil samtidigt. smile

så där ja, varge dag lär man sig något nytt


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#178
Fick ett paket med posten idag, på min födelsedag som jag gått och väntat på. tongue
Från Stefan som jag handlade växellådan av.
Ska se i eftermiddag eller ikväll om jag kan skifta den här rörbiten mot den som sitter på slavcylindern. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/769360_z8fue2.jpg
Rörstump till slavcylindern.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/769361_h9m61z.jpg
Rörstumpen mellan slavcylinder och adapter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 024 Inlägg
23 september 2009
#179
roligt med paket!


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#180
Och den rullar igen, bilen alltså!
Perfekt födelsedagspresent! tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök