Efter detta var det dags att lämna in blocket på kontroll och borrning, här hade jag ingen aning om hur dåligt blocket var...
Det visade sig att alla cylindrar utom 3an var så pass snea att borrningen gick utanför fodret... Helt sjukt!
Så det blocket gick sedan till smältugnen och jag fick 370kr för dess vikt i aluminium. xD
Här började då en rejäl resa att inte ge upp så jagade ifatt ett motorblock via blocket så pep iväg till Norrköping för att hämta upp det, blocket såg ut att vara i gott skick men mitten-delen av blocket hade säljaren glömt hemma. Stressad som jag var tänkte jag inte mer på det och han sa att jag bara kunde använda min mittendel från mitt block. Svängde förbi motorrenoveraren och lämpade av blocket där och dagen efter fick jag ett samtal där han frågade efter mitten-delen då han måste ha den som hör till detta block då dom är ihop matchade, utan rätt mitten del är det oanvändbart såklart.
Ringde till killen som sålde till mig och frågade om han hade kvar mitten-delen och de hade han såklart inte, så vi kom överens om att han betalade tillbaka 75% av de jag betalade så strök vi allt...
Så då började jakten igen, hittade tillslut ett block som verkade vara i gott skick, där lite bearbetning redan var gjord, blocket var nämligen urfräst mellan cylindrarna så vevhusgaser ska kunna röra sig emellan och de var gjort av en erkänd firma med kvitto och allt så de lät riktigt bra. (Och kostade därefter!)
Men med tanke på tidigare erfarenheter så förhandlade jag till mig av säljaren att jag tar den för utsatt pris men om blocket är skevt eller dåligt efter kontroll så det inte går att borra vill jag få göra återköp.
Jag lämnade blocket åter igen till motorrenoveraren och efter ett par dagar så ringde han och sa att den också är skev men enbart i 1ans cylinder samt vändkanterna är för grova för 81.40 borr... Skulle behövas 81.50 för att de ska bli bra, han sa att de troligen funkar för en original motor med lite anpassning men inte för mitt ändamål.
Säljaren var ärlig iaf och jag fick lämna tillbaka blocket till honom och fick pengarna tillbaka...
Nu började de kännas tungt och kändes som de inte fanns några vettiga block kvar på marknaden och hade ingen lust att skrota ner en till bil...
Det fanns däremot ett block som jag egentligen inte ville ha, ett 2.0 liters T5 block, enligt säljaren ska den ha gått bara 15'000mil enligt ägaren innan honom. De vanliga snacket liksom, hur troligt är de att det stämmer när inga bevis överhuvudtaget fanns och inte heller ngt regnr på vilken bil motorn setat i... Samtidigt kände jag att jag inte ville ge upp så jag brännde iväg ett par timmar till karlskoga och lastade in motorn som var ganska strippad men ej öppnad, och såg verkligen ut som den stått länge.
Rev den snabbt som attan, saker hade fått lite ytrost så hade inga stora förhoppningar. För övrigt om ni har dessa 5cyl se över vevhus ventilationen, i alla block jag kollat har de sett ut så här, typ endast hälften av flödet tillgängligt:
Sen är ju biltema riktigt kungligt ibland, avdragare som gjord för att lossa drevet från vevaxeln för ynka 120kr!
När jag väl delat blocket så blev jag förvånad då allt var i riktigt gott skick, inga skador i cylindrar, eller på vevaxeln, alla ram å vevlager i väldigt gott skick.
Så åkte iväg till motorrenoveraren som nu började bli tveksam på alla mina block
men han tog denna också och några dagar senare ringer han å säger det är klart!
Åker dit och han säger att blocket var i bra skick och mycket bättre än så här kan de nog inte bli, dessa cylindrar var spikraka och ytterst ytterst lite vändkant blev kvar i två cylindrar (ni ser de små bruna fläckarna enligt bild nedan, dom syns men känns inte.)
Han shimsade även mellan cylindrarna åt mig, tog inte många kronor för de och skönt att få de bra gjort.
Allt blev riktigt bra gjort hos Krillesmotor i Torshälla!
Så äntligen hade jag ett block som gick att använda. Smidda kolvar, samt stakar och lätta vevaxeln ligger och väntar:
Trots tvätt av blocket så såg den inte så fin ut pga ärg:
Så blev tvungen att slipa hela blocket med roterande stålborste vilket tog tid och blev hyffsat bra, maskade sedan av allt som inte ska ha färg på sig:
Fick tipset att tejpa på lite större bitar och sedan använda en vanlig fil och dra längs konturerna så får man perfekt maskning som ni kan se ovan. Blev riktigt bra faktiskt.
Sen blev det hagmans motorfärg, RÖD! Ska ju bli en rödblockare det här
Första lagret färg:
Färdigt med 2-lager färg, blev nöjd med resultatet. Kanske borde rengjort lite bättre på vissa ställen men sååå svårt att komma åt överallt, blocket är inte direkt slätt som B230
Och bara för att nämna det så är B5234T och B5204T blocket exakt likadana, det som skiljer motorerna åt är slaget på vevaxel 90-slag på 2.3l och 77-slag på 2.0l. Sen är komphöjden på kolvarna i 2liters blocket lite högre, men blocken är alltså samma oavsett.
Så med mina delar kommer detta "2.0l block" bli en 2.3l.