3359
Sök

Vill ha mer tryck i Volvo S60-09 HU-850

"Logistik kille"
20 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Tja!

Har läst lite i forumet ang detta men hittar inte riktigt svaren jag söker.
Köpte till "Premium Sound" för dyra pengar då jag tyckte att ljudet i farsgubben´s
High Performance inte var tillräckligt. Men faan va besviken jag blev!
Visst, det är rent å schysst ljud, men vart är trycket?

Därför får de bli en (lr rent utav två) bas(ar) i skuffen!

Har fattat för att det finns två sätt:
1. Montera dit nån slags adapter i bak på stereon å dra lågnivåkabel genom hela bilen
2. Montera dit en högnivåadapter på högtalarna i hatthyllan å dra till steget.
(batteriet sitter ju smidigt å fint längst bak i skuffen)

Nu till frågan:
Är det någon som har testat något lr båda alternativen och har något att rekomendera?
För/nackdelar? Bra basar/steg, paket?

Ös på me tips smile

MVH

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
Det finns originalsubwoofer till V70 vet jag, men tror tyvärr den inte passar till S60. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
24 september 2008
Då vill jag nog föreslå att du använder adaptern som man sätter bak HU, har provat med högnivå varianten och tog då signal från högtalarna i hatthyllan men det visa sig att när man skruvar upp så "klipper" stereon bort bas och det i sin tur påverkarde adaptorn oxå vidare till steget och den stackars basen som knappt spelade någonting i detta läge....så nu åker HU ut och i med en Pioneer AVIC-1 istället.....

Lycka till

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

576 Inlägg
4 januari 2009
Är ju ett tag sen skrivstunden, men när jag sökte så fick jag upp denna tråd.
Undrar nu vad som kan menas med att stereon klipper ljudet? Hur skulle det vara möjligt? Det nya slutsteget jag tänker montera har inbyggt Low Pass Filter som tar ut frekvenserna basen använder. Men hur kan stereon påverka det??

2 024 Inlägg
4 januari 2009
Traz skrev:
Undrar nu vad som kan menas med att stereon klipper ljudet? Hur skulle det vara möjligt? Det nya slutsteget jag tänker montera har inbyggt Low Pass Filter som tar ut frekvenserna basen använder. Men hur kan stereon påverka det??

Stereon är ju den som spelar upp musiken och bestämmer hur det ska låta, slutsteget kan ju bara förstärka de signaler det får från stereon.
Vissa orginalanläggningar drar ner basen automatiskt på högre volymer för att undvika att högtalarna far illa.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

576 Inlägg
4 januari 2009
Expoze skrev:
Traz skrev:

Stereon är ju den som spelar upp musiken och bestämmer hur det ska låta, slutsteget kan ju bara förstärka de signaler det får från stereon.
Vissa orginalanläggningar drar ner basen automatiskt på högre volymer för att undvika att högtalarna far illa.

På volvos HU-603 stereo kan man själv bestämma bass/tremble förhållandet. Skruvar man den maximalt åt bass så kommer den väl inte att dra ner basen?

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 januari 2009
Traz skrev:
På volvos HU-603 stereo kan man själv bestämma bass/tremble förhållandet. Skruvar man den maximalt åt bass så kommer den väl inte att dra ner basen?

Jo, det är ju just då den vill skydda högtalarna. tongue

576 Inlägg
4 januari 2009
TurbOla skrev:
Traz skrev:

Kan man inte dra ner basen till minimum på stereon, och gaina slutsteget istället? För att undvika att stereon minskar på basen då den "tror" att basen är tillräckligt låg eftersom den är så inställd, medans förstärkaren gainar basen?
Senast redigerat av Traz (4 januari 2009)

2 024 Inlägg
4 januari 2009
Nu vet jag inte specifikt på just den stereon men jo, en modern standardmonterad stereo som är anpassad för vissa förhållanden kan dra ner på basen för att skydda högtalarna oavsett vad du själv har ställt in tonkontrollerna på. En ren säkerhetsfunktion helt enkelt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

1 727 Inlägg
4 januari 2009
Lågnivåadapter är det som ska användas till den HU:n
Och Traz, klipper är inte när det delar, utan när ett slutsteg spelar över sin förmåga, distorsion.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

2 024 Inlägg
4 januari 2009
Traz skrev:
TurbOla skrev:
Traz skrev:

Kan man inte dra ner basen till minimum på stereon, och gaina slutsteget istället? För att undvika att stereon minskar på basen då den "tror" att basen är tillräckligt låg eftersom den är så inställd, medans förstärkaren gainar basen?

Självklart kan man göra det.
Dock blir ljudbilden i framsystemet väldigt tunn och tråkig då. Det gäller att hitta en bra balans.

Samarbetspartners:

576 Inlägg
4 januari 2009
Horsyhorse skrev:
Lågnivåadapter är det som ska användas till den HU:n
Och Traz, klipper är inte när det delar, utan när ett slutsteg spelar över sin förmåga, distorsion.

Pierre

Undviker helst att montera ur stereon för att sätta in en hög till lågnivå adapter om man inte kan direkt ansluta adaptern till högnivåkablarna man som man kopplar ur från högtalarna i skuffen; skulle det gå? Har hört att låg/högnivå inte märks speciell stor skillnad på i praktiken ljudmässigt från en baslåda.
HU-603 har väl ett inbyggt slutsteg i stereon om jag förstår det rätt, men man kan ju alltid gaina slutsteget så att den blir "oberoende" av hur mycket bas originalstereon skickar ut, eftersom den spelar den basen högre?

1 727 Inlägg
4 januari 2009
Läs nu det första ordet i mitt inlägg Traz. Låg......., det är en DIN-kontakt till 4st RCA, alltså vanlig lågnivå.
Finns hos fd Backe för 150:-.

Pierre

576 Inlägg
5 januari 2009
Horsyhorse skrev:
Läs nu det första ordet i mitt inlägg Traz. Låg......., det är en DIN-kontakt till 4st RCA, alltså vanlig lågnivå.
Finns hos fd Backe för 150:-.

Pierre

Vad är det för skillnad på en Högnivå till lågnivå omvandlare och en Lågnivåadapter? Ser att dem har lite olika priser.

576 Inlägg
5 januari 2009
Och varför ska en adapter behövas? Det nya slutsteget har ju ingångar för högnivå!?

1 727 Inlägg
5 januari 2009
Lågnivå är i allmänhet bättre att använda.
Hög till lågnivåadaptern är en "elektrisk" omvandlare, medans lågnivåadaptern jag menar, är en ren KONTAKT- anpassningshistoria för Volvos stereo i det HÄR fallet.

VOLVOUTGÅNG > RCA-kontakter

Pierre

576 Inlägg
5 januari 2009
Ok, då förstår jag vad du menar.. Men för att installera en sådan lågnivåadapter du pratar om så måste man dra kablar genom hela bilen och montera ur stereon, vilket jag helst vill undvika när man kan få bra nära likadant ljud genom att parallellkoppla slutstegets högnivåingång med högtalarna i skuffen(?).

576 Inlägg
5 januari 2009
Hur kommer man enklast åt högtalarna i skuffen på en S60 så att man kan koppla ytterliga högnivåkablar (parallellkoppla) till ett nytt slutsteg?

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 januari 2009
Du kommer att få sämre ljud om du använder högnivå, speciellt när stereon slår ifrån bashögtalarna (dina högtalare i hatthyllan dvs), men vill du fuska så får du göra så. wink

Som Farbror Barbro i NileCity säger:
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

576 Inlägg
5 januari 2009
TurbOla skrev:
stereon slår ifrån bashögtalarna

Vad menar du med det?

Sök