2390
Sök

Hur stor skillnad innebär ökat laddtryck?

Svetsare
3 150 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#1
Som rubrik: Om man höjer från ca 0.6 bar (eller vad det är org.) till ca 1.2-1.4, Hur blir då förändringen angående acc och ljud och fart?     Måste man ha fler grejer för att känna skillnad? Eller rasar växellådan vid 1.2 bar?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 585 Inlägg
27 september 2008
#2
Det är inte att rekommendera att bara höjja laddtrycket. (Vad jag läst och hört iallafall) Utan det bästa är att köpa en Steg 1 box eller nått i den stilen. Som gör att bilen får rätt blanding. Kan ha fel men det är vad jag hört iallafall rätt mig om jag har fel.

1 867 Inlägg
27 september 2008
#3
Att bara höja laddtrycket innebär inte automagiskt mer effekt, det krävs mer soppa också.
Saab är speciellt känsliga för detta, så jag skulle råda dig att köpa ett chip som även styr soppa och tändning.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Svetsare
3 150 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#4
Ok........jag har hittat en uppgraderad apc men jag måste ha bränslechip också?  Inget billigare sätt?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Solfilmsmontör
947 Inlägg
27 september 2008
#5
Som föregående talare säger. Det är inte bara till o höja laddtrycket. Man måste se till att man har rätt bränsle luftblandning för går den för magert så kommer det att bli ganska varmt i cylindrarna och som följd kan de bli att du bränner en kolv eller flera.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Svetsare
3 150 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#6
Men måste man ha bränslechip eller kan man byta till tex röda spridare?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 867 Inlägg
27 september 2008
#7
Helst bränslechip då det regleras rätt, chansar du med större spridare vet man inte hur blandningen blir.
Dina originalspridare räcker en bra dit, varför byta i onödan?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Svetsare
3 150 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#8
nej jag vet inte varför......kanske billigare + att jag inte riktigt fattar hur man fyller i alla miljoner siffror och bokstäver när man ska beställa bara bränslechippet.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Better than God \o/
1 883 Inlägg
27 september 2008
#9
Nice bil! 

Alltså, det du behöver, förutom att justera APC boxen är ett chip som skall sitta i bränsleboxen.

Det enklaste är om du sänder in din apc för omlödning med, man får då ett stabilare laddtryck.

Om du beställer chipet på speedparts.se finns det utförliga instruktioner på vilka siffror som behövs för att få chipet rätt.
Chassinummer står på ditt regbevis
Regnummer står på bilen. tongue 
Tre sista siffrorna på boxen står på boxen.
http://www.speedparts.se/order/lhbox.jpg

Ring annars så får du hjälp. wink

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
27 september 2008
#10
Bara inse fakta, att trimma kostar pengar och snålar man så får man troligtvis en rasad motor istället. Då blir det dyrt.

Svetsare
3 150 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#11
MrTurbo skrev:
Nice bil! 

Alltså, det du behöver, förutom att justera APC boxen är ett chip som skall sitta i bränsleboxen.

Det enklaste är om du sänder in din apc för omlödning med, man får då ett stabilare laddtryck.

Om du beställer chipet på speedparts.se finns det utförliga instruktioner på vilka siffror som behövs för att få chipet rätt.
Chassinummer står på ditt regbevis
Regnummer står på bilen. tongue 
Tre sista siffrorna på boxen står på boxen.
http://www.speedparts.se/order/lhbox.jpg

Ring annars så får du hjälp. wink

Boxen är redan justerad/omlödd.

Men det står också tex  Lucas, sen ska man välja nån nummerkombination?!?!?

Och nästan längst ner:  Styrenhet trimmas steg 1, 2 eller 3?  vilken?!  vilken är billigast?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

933 Inlägg
28 september 2008
#12
1 måste väl va billigast? tongue


Svetsare
3 150 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#13
Räcker det då?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

7 274 Inlägg
28 september 2008
#14
Ta fram papper och penna.
Ring upp speedparts.
Berätta att du vill chippa din bil.
Skriv ner vad för uppgifter du behöver leta fram.

Kolla upp dessa, ring tillbaka och lägg beställningen.


tuningservice.se
91 Inlägg
28 september 2008
#15
en gammal modell med lh och apc box går att lura upp.
Man ska kunna löda i ett annat motstånd i apc boxen så laddtrycket stiger, alternativt en potentiometer(eller är det bara på dom gamla 900 modellerna rätta mig om jag har fel)
Höj bränsletrycket kan du med göra genom att klämma ihopp btr. eller köpa en progresiv btr.
Köp en bredbandslambda så du har koll på AFR värdet så ska det nog gå fin fint.
Lättast är att ringa speedparts men det är inte särskilt spännande.


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 september 2008
#16
ZonaX skrev:
Ok........jag har hittat en uppgraderad apc men jag måste ha bränslechip också?  Inget billigare sätt?

Cykla till jobbet spar pengar och köp ett chip!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Svetsare
3 150 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#17
Om man bränner kolvarna, gör man det direkt då eller kan man koppla in boxen och testaköra? och om den då spikar kan man köpa ett bränsle chip steg 1.  Eller har man liksom bara en chans?  spikning = ajöss kolvar?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
28 september 2008
#18
om bilen spikar blir inte motorn skrot med en gång men de e ju inte bra att den gör de så de e ju inget man ska åka runt med..

ZonaX skrev:
Om man bränner kolvarna, gör man det direkt då eller kan man koppla in boxen och testaköra? och om den då spikar kan man köpa ett bränsle chip steg 1.  Eller har man liksom bara en chans?  spikning = ajöss kolvar?

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Svetsare
3 150 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#19
Karlsson_1988 skrev:
om bilen spikar blir inte motorn skrot med en gång men de e ju inte bra att den gör de så de e ju inget man ska åka runt med..

ZonaX skrev:
Om man bränner kolvarna, gör man det direkt då eller kan man koppla in boxen och testaköra? och om den då spikar kan man köpa ett bränsle chip steg 1.  Eller har man liksom bara en chans?  spikning = ajöss kolvar?


Ok, bra för jag tänkte testköra en runda först med bara den uppgraderade apc boxen och sen om den spikar byta till org.apc tills bränslechippet kommer

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök