2986
Sök

Sirmiro - Nissan Stagea - 500hk

Det började att jag ville ha en familjebil - nu byggs bottendelen av motorn för fyra siffror... Får väl se hur mycket jag vill plocka ut på väg till dagis. ;)

Double-Unicorn Rider
310 438 Visningar
Projektet avslutat 19 november 2013
Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
11 november 2008
#81
sirmiro skrev:
Nej, ibland kan de vara riktigt petiga med allt. Synd att det ska vara så i sverige när det inte är det i t.ex. england.

Har inte beställt intyg, jag testar utan. Tycker det är rent av löjligt att det ska behövas då jag har regbevis från england där det står att det är en stagea, jag tycker det ska räcka för besiktningen. Men de får ge mig fingret och säga till mig att om de ska släppa igenom en bil med full dokumentation från ett annat eu-land så ska de ha ett papper för 2000kr som vilken person som helst som har en scanner och photoshop kan ordna, njaaa...
Då ingen myndighet jag talat med har sagt något testar jag utan. Det får bära eller brista.

Intyget krävs för alla bilar dom ej har sålts i sverige tidigare. Detta för att VV saknar teknisk information om bilen.. Intyget är individuellt för fordonet och är väl lite dumt att försöka förfalska ett intyg som ska lämnas till ett statligt ägt företag.. kan bli väldigt jobbigt om dom märker det.

Men ska inte tjata.. försök utan om du vill..    Med en jääävla tur (sannolikt inte) så sparar du ju 2pap som man kan lägga på roligare saker.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Eliminator
1 441 Inlägg
11 november 2008
#82
Bilprovningen lämnar inga dispenser, det måste ansökas via Vägverket, iom att det finns likadana bilar i Sverige med godk. belysning tror jag det är lönlöst att försöka få dispens och utan intyg på bilen så är det nog kört. Tyvärr.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#83
Jag gillar inte upplägget, därför jag inte ordnat pappret. Men det är min åsikt. Pengarna är mer skitsamma, jag tycker bara inte om hur de vill ha systemet.

Givetvis kan jag göra som alla andra med e-märkningar och liknande, jag fuskar.
Som många sagt innan kan det se hur jävligt ut som helst under besiktning, men jag vill inte ha det så. Det visar sig en dag hur bilen ser ut när den rullar igenom, men jag vill ha bilen godkänd som den är.
Ta skyline som exempel, hur många har E-godkända strålkastare fram i vanlig trafik? De flesta konverteras om jag förstått rätt, med en E-godkänd insats, men hela lyktan är ej godkänd. Under reggbes satt troligen något annat där som såg ok ut, men jag vill inte gå den vägen. Jag vill ha bilen godkänd i det skick den sen ska köras.

Jag köper inte en bil för bruk sena nätter sommartid. Jag har köpt en bil jag ska kunna ha roligt med, men som jag får in mig, flickvännen, barnstol, rullstol och barnvagn i. Då vill jag inte ha krångel med godkännanden, men det visar sig.

Angående VVs tekniska kunskap; den behöver inte vara hög, den behöver faktiskt knappt vara befintlig. Men det är VV som är ytterst ansvariga för de lagar som finns för trafiken, bilprovningen utför bara kontroller att dessa föreskrifter följs. Jag har inte hittat information om dessa dokument någonstans på VVs hemsida, jag har frågat dem på VVs kontor och de ville inte ha mer dokumentation. Dock finner jag det på olika forum, och där folk förklarar att de behövt dem. Borde det inte finnas info om dessa papper hos VV när jag har talat med den tekniskt ansvarige som var ganska insatt i det med skylineimport?

Jag säger inte att dokumenten inte behövs. Jag säger att rutinerna är luddiga.


271 Inlägg
12 november 2008
#84
Fick mitt intyg idag, rätt meninslöst för 2500kr men va fan...

Det som står är att bil med chassinr xxxxxxxx är seriemässigt tillverkad och sen vikt, effekt och tankvolym


Putsbög?
200 Inlägg
12 november 2008
#85
sirmiro skrev:
Givetvis kan jag göra som alla andra med e-märkningar och liknande, jag fuskar.
Som många sagt innan kan det se hur jävligt ut som helst under besiktning, men jag vill inte ha det så. Det visar sig en dag hur bilen ser ut när den rullar igenom, men jag vill ha bilen godkänd som den är.
Ta skyline som exempel, hur många har E-godkända strålkastare fram i vanlig trafik? De flesta konverteras om jag förstått rätt, med en E-godkänd insats, men hela lyktan är ej godkänd. Under reggbes satt troligen något annat där som såg ok ut, men jag vill inte gå den vägen. Jag vill ha bilen godkänd i det skick den sen ska köras.

Jag köper inte en bil för bruk sena nätter sommartid. Jag har köpt en bil jag ska kunna ha roligt med, men som jag får in mig, flickvännen, barnstol, rullstol och barnvagn i. Då vill jag inte ha krångel med godkännanden, men det visar sig.

Det jag och väldigt många andra skyline-ägare gör, som är helt lagligt, är att sätta på framlysen från tex en Nissan primera under reg-besiktningen, sen släpvagnsbakljus.

Konventerar man sedan bara insatsen i lyktorna fram är även dessa godkända för bruk i vanlig trafik. Det är ENDAST för reg-besiktningen som bilprovningen kräver E-märkta lysen runt om. Jävligt fånigt, jag vet, men sån är lagen. Så de är bara att följa den.

Jag kan köra året om med mina lysen, rulla in o ut ur bilprovningen år efter år med den som den står, dock endast för reg-besiktningen man behöver speciella lyktor.

Att säga att du vill ha bilen i det skick som den blev godkänd i reg-besiktningen är ju bra av dig, men seriöst, du kommer inte lyckas om du inte har en jääkligt snäll besiktningsman.

MVH


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#86
Bramstedt skrev:
sirmiro skrev:
Givetvis kan jag göra som alla andra med e-märkningar och liknande, jag fuskar.
Som många sagt innan kan det se hur jävligt ut som helst under besiktning, men jag vill inte ha det så. Det visar sig en dag hur bilen ser ut när den rullar igenom, men jag vill ha bilen godkänd som den är.
Ta skyline som exempel, hur många har E-godkända strålkastare fram i vanlig trafik? De flesta konverteras om jag förstått rätt, med en E-godkänd insats, men hela lyktan är ej godkänd. Under reggbes satt troligen något annat där som såg ok ut, men jag vill inte gå den vägen. Jag vill ha bilen godkänd i det skick den sen ska köras.

Jag köper inte en bil för bruk sena nätter sommartid. Jag har köpt en bil jag ska kunna ha roligt med, men som jag får in mig, flickvännen, barnstol, rullstol och barnvagn i. Då vill jag inte ha krångel med godkännanden, men det visar sig.

Det jag och väldigt många andra skyline-ägare gör, som är helt lagligt, är att sätta på framlysen från tex en Nissan primera under reg-besiktningen, sen släpvagnsbakljus.

Konventerar man sedan bara insatsen i lyktorna fram är även dessa godkända för bruk i vanlig trafik. Det är ENDAST för reg-besiktningen som bilprovningen kräver E-märkta lysen runt om. Jävligt fånigt, jag vet, men sån är lagen. Så de är bara att följa den.

Jag kan köra året om med mina lysen, rulla in o ut ur bilprovningen år efter år med den som den står, dock endast för reg-besiktningen man behöver speciella lyktor.

Att säga att du vill ha bilen i det skick som den blev godkänd i reg-besiktningen är ju bra av dig, men seriöst, du kommer inte lyckas om du inte har en jääkligt snäll besiktningsman.

MVH

Ska man verkligen gå in djupt i lagen så ska det sitta e-märkta saker på hela tiden, sen att de är realister på bilprovningen är bara bra. Tänk om varje bil skulle kollas efter 7000st "E"n.. "Plockar du ut lampan ur vänster bromsljus så jag kan se att den har ett "E"?" Då skulle vi ha väntetider...

Men jag förstår vad du menar och jag tycker själv det är helt rätt att göra som så många gör med diverse bilar, man måste vara realist. Dock är det att fuska. big_smile


Hmm, undrar hur jag ska klä mig för att komma igenom. roll
Nej seriöst så ska jag ta bilen till närmsta verkstad (man får ju åka till och från verkstad + bes, jag vill INTE åka långt) sen får de kolla vad som är bra och vad som är dåligt på bilen.

Jag har inte tiden jag skulle vilja ha för att få allt 100% perfekt nu. Jag behöver ha bilen ganska snart och klockan tickar ner. Bilen BÖR vara klar till nyår. Bilen MÅSTE vara klar till våren...

Så jag kan ju göra som alla andra, sätta målet att köra bilen till Elmia. big_smile Jag kommer INTE ha bilen inomhus där, men kanske på parkeringen.


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#87
youask skrev:
Fick mitt intyg idag, rätt meninslöst för 2500kr men va fan...

Det som står är att bil med chassinr xxxxxxxx är seriemässigt tillverkad och sen vikt, effekt och tankvolym

Mjo, något säger mig att din bil inte stämmer överens med de siffrorna till 100%. roll


FREAK !
250 Inlägg
13 november 2008
#88
det gör inte min bil heller men men tongue du frågade tidigare vad nästa bil blir , den blir rwd och skattefri och  ja " våldtagen" under huven resten kan vi ta på¨msn , fått ordning på fimparna osv ? tycker som många andra att du ska paya 2500 för papprena det är trots allt inte en vidare stor summa // niclas

Det är bara DÖDA laxar som simmar MED strömmen

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#89
nicx skrev:
det gör inte min bil heller men men tongue du frågade tidigare vad nästa bil blir , den blir rwd och skattefri och  ja " våldtagen" under huven resten kan vi ta på¨msn , fått ordning på fimparna osv ? tycker som många andra att du ska paya 2500 för papprena det är trots allt inte en vidare stor summa // niclas

Inte många bilar här som stämmer med det. tongue

Inte pengarna det handlar om, principsaken att jag anser att det ska räcka med alla de uppgifter de reggar in bilen i ett annat EU-land med. Jag gör inte ens en import av bilen, och då anser jag att regbeviset från england borde duga, det som jag tycker är galet och som jag tycker borde förändras så det fungerar så.

Bilen ligger en bra bit under budgeten i dagsläget, då hemresan betalades av det jag fick ner bilen innan jag åkte samt växelkursen då jag hämtade den. Så det är inte pengarna det handlar om. smile

(Hade jag tagit bilen från japan hade jag inte tvekat en sekund, då det är en import...)
Senast redigerat av sirmiro (13 november 2008)


271 Inlägg
13 november 2008
#90
sirmiro skrev:
youask skrev:
Fick mitt intyg idag, rätt meninslöst för 2500kr men va fan...

Det som står är att bil med chassinr xxxxxxxx är seriemässigt tillverkad och sen vikt, effekt och tankvolym

Mjo, något säger mig att din bil inte stämmer överens med de siffrorna till 100%. roll

Jo de stämmer helt och hållet , vikt, effekt och tankvolym. Inget sånt är ändrat


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#91
youask skrev:
sirmiro skrev:
youask skrev:
Fick mitt intyg idag, rätt meninslöst för 2500kr men va fan...

Det som står är att bil med chassinr xxxxxxxx är seriemässigt tillverkad och sen vikt, effekt och tankvolym

Mjo, något säger mig att din bil inte stämmer överens med de siffrorna till 100%. roll

Jo de stämmer helt och hållet , vikt, effekt och tankvolym. Inget sånt är ändrat

Det trodde jag inte. yikes
Planerat att modifiera det?


271 Inlägg
14 november 2008
#92
sirmiro skrev:
youask skrev:
sirmiro skrev:

Mjo, något säger mig att din bil inte stämmer överens med de siffrorna till 100%. roll

Jo de stämmer helt och hållet , vikt, effekt och tankvolym. Inget sånt är ändrat

Det trodde jag inte. yikes
Planerat att modifiera det?

Nej. På sin höjd chip och kanske 1bar ladd, så man kan haka av nån skyline iaf big_smile.
Effekt finns i den andra bilen så det räcker:)


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#93
youask skrev:
sirmiro skrev:
youask skrev:

Jo de stämmer helt och hållet , vikt, effekt och tankvolym. Inget sånt är ändrat

Det trodde jag inte. yikes
Planerat att modifiera det?

Nej. På sin höjd chip och kanske 1bar ladd, så man kan haka av nån skyline iaf big_smile.
Effekt finns i den andra bilen så det räcker:)

Ligger något i det. big_smile


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#94
Då har ytterligare en vecka passerat utan större händelser.
Jag har iallafall köpt nya tändstift som ska i i samband med att jag river bort en del av motorn så snart jag får tid.
Just nu tar "lär dig bli pappa på 4veckor" & annat rörande det lite för mycket tid, precis som jobbet och flickvännen (som börjar vara tjock:D) gör. Sen MÅSTE jag fixa avgassystemet på toyotan i helgen för att kunna köra den till bilprovningen för att ha någon inreggad bil i december. Lite för mycket just nu. sad


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
22 november 2008
#95
sirmiro skrev:
Då har ytterligare en vecka passerat utan större händelser.
Jag har iallafall köpt nya tändstift som ska i i samband med att jag river bort en del av motorn så snart jag får tid.
Just nu tar "lär dig bli pappa på 4veckor" & annat rörande det lite för mycket tid, precis som jobbet och flickvännen (som börjar vara tjock:D) gör. Sen MÅSTE jag fixa avgassystemet på toyotan i helgen för att kunna köra den till bilprovningen för att ha någon inreggad bil i december. Lite för mycket just nu. sad

Visst är tändstiften lättåtkommliga.. själv var jag bra sugen på skippa sätta tillbaka kåpan över stiften..

Btw.. ingen ide att försöka fuska och lirka ur kåpan.. bara plocka bort hela röret som går där över.. tog lite tid första gången jag skulle byta stift tongue

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#96
myran skrev:
sirmiro skrev:
Då har ytterligare en vecka passerat utan större händelser.
Jag har iallafall köpt nya tändstift som ska i i samband med att jag river bort en del av motorn så snart jag får tid.
Just nu tar "lär dig bli pappa på 4veckor" & annat rörande det lite för mycket tid, precis som jobbet och flickvännen (som börjar vara tjock:D) gör. Sen MÅSTE jag fixa avgassystemet på toyotan i helgen för att kunna köra den till bilprovningen för att ha någon inreggad bil i december. Lite för mycket just nu. sad

Visst är tändstiften lättåtkommliga.. själv var jag bra sugen på skippa sätta tillbaka kåpan över stiften..

Btw.. ingen ide att försöka fuska och lirka ur kåpan.. bara plocka bort hela röret som går där över.. tog lite tid första gången jag skulle byta stift tongue

Insugsröret VÄGRAR. sad
Vet vid det här laget att det inte går utan att ta bort röret, nån j***a s***ns smart japan har gjort kåpan plan i framkant (där det finns hur mycket plats som helst) men bak har de satt nån j***a kant som gör att det inte går att få under insugsröret utan att släppa det.

För att göra det ännu bättre tappade jag en del av spärrskaftet mellan allt på insugssidan, men där ska det inte finnas rörliga delar blottade. Får gå ut efter jag sovit, beväpnad med (varm)luftpistol och tvinga av skiten.

Sen kan man ju passa på att spränga toyotans kylsystem i luften, hatar det numera. Så jag har 2st bilar som jag måste pilla under huvet på. Fram till idag hade jag 2st bilar som inte är redo för bilprovningen, och om jag inte fixar toyotan så den rullar igenom innan 1a dec har jag 2st bilar med körförbud. Under december/januari måste jag ha minst en bil som alltid fungerar för akutfärd till bb. Jag börjar ha panik.


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
23 november 2008
#97
hadde du fått bort kåpan så hadde du endå inte lyckats få bort tändspolarna som sitter på stiften.. så insugsröret måste bort..

Det ska ju bara vara o lossa 2 bultar och slangklämmorna... några av slangarna.. sen gå och vika bort.. kan vara så att man får lossa några klammor vid återcirkuleringen från dumpen också.


Själv har jag också 2 bilar som är obrukbara.. skylinen undanställd och min pundarmerca till vinterbil har en drivknut gått på smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#98
Uppdatering

Efter mycket om och men har jag fått ut mitt feta arsel i garaget och fått något gjort. Varmluftpistolen gjorde susen och efter lite pillande kunde jag flytta insugsröret 1cm och då blev allt genast mycket lättare.
Plockade bort kåpan för tändspolarna, lyfte dessa och bytte stift. NGK BCPR7ES (om jag minns rätt just nu) vilket iallafall alla forum rekommenderade. De gamla såg inte heltokiga ut, förutom att en atlantångare kunde klämma sig genom gapet. sad
När jag ändå har spolarna ur bilen passade jag på att isolera dem. Misstäkner att mina problem berott på stiften, men man vet ju inte och jag vill inte riva igen innan jag behöver andra stift. roll

Slut på babbel, här kommer det i bilder.




Elakt rör behöver kärlek
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508147_rnwj9y.jpg


Efter en del slit lossnade det
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508148_tio98t.jpg


Och locket lyftes
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508149_1hdzvp.jpg


Kabelhärvan lossades
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508152_98r1fm.jpg


Och plockades åt sidan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508154_9izksb.jpg



Följt av spolarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508156_ksdr1l.jpg


Inte kliniskt rent, men det kunde varit värre
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508159_otocu2.jpg


Gamla stiften lyftes
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508162_ya814w.jpg


Och nya NGK installerades
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508165_zxz8e3.jpg


Snart var alla bytta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508168_w0qmgn.jpg


De gamla stiften såg enligt mig vettiga ut, men ni som kan tolka stiften bättre får gärna ge tips.
Cylinder 1:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508171_git1ig.jpg

Cylinder 2:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508175_ftazdz.jpg

Cylinder 3:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508177_3kqnkq.jpg

Cylinder 4:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508179_i1eymp.jpg

Cylinder 5:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508180_gv7lc6.jpg

Cylinder 6:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508181_x810cf.jpg



Sen plockades spolarna ur hållarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508183_89ij3y.jpg


Och silikon kladdades över dem
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508185_bcazd5.jpg


Och en stund senare såg de ut så här
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508186_yveith.jpg


Och då allt på bilen är skitigt fick ett lakan offras till trasor i en underbar färg big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/508187_18v4p8.jpg


Det var allt tiden räckte till denna helg. Ja, förutom lite pulkaåkande efter bilen såklart. tongue
"OM någon har åkt pulka använde de självklart lysena..."


Gonzo kille
107 Inlägg
25 november 2008
#99
sirmiro skrev:
"OM någon har åkt pulka använde de självklart lysen..."

roll


Kul att det i alla fall gått lite bättre för dig. Vad är det som behövs göras nu för att få den genom besiktningen? Slänga dit lite e-märkta lampor, och sen in och prova? Hoppas på att dom inte vill ha några intyg från nissan, för då har du med din envishet fixat några månaders väntan till wink


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#100
captain-morgan skrev:
sirmiro skrev:
"OM någon har åkt pulka använde de självklart lysen..."

roll


Kul att det i alla fall gått lite bättre för dig. Vad är det som behövs göras nu för att få den genom besiktningen? Slänga dit lite e-märkta lampor, och sen in och prova? Hoppas på att dom inte vill ha några intyg från nissan, för då har du med din envishet fixat några månaders väntan till wink

Jo, ska testa om den startar efter att allt varit ur med innan jag blir riktigt glad.
Vet inte helt vad jag behöver, bilen är inte direkt prioriterad just nu innan barnet är ute, men ska jag ändå missa stora delar av vintern kan jag lika gärna vänta till jag kan köra sommardäck igen.

Funderar lite om det är något man ska passa på att göra när bilen inte rullar. Står en torrboll och ättika i bilen för att försöka minska röklukten en del.



Är det någon som vet vilka pioneer enheter som passar med carrozzerias skärm? Vill gärna kunna behålla den då fästet sitter HÅRT!



Sök