UppdateringEfter mycket om och men har jag fått ut mitt feta arsel i garaget och fått något gjort. Varmluftpistolen gjorde susen och efter lite pillande kunde jag flytta insugsröret 1cm och då blev allt genast mycket lättare.
Plockade bort kåpan för tändspolarna, lyfte dessa och bytte stift. NGK BCPR7ES (om jag minns rätt just nu) vilket iallafall alla forum rekommenderade. De gamla såg inte heltokiga ut, förutom att en atlantångare kunde klämma sig genom gapet.
När jag ändå har spolarna ur bilen passade jag på att isolera dem. Misstäkner att mina problem berott på stiften, men man vet ju inte och jag vill inte riva igen innan jag behöver andra stift.
Slut på babbel, här kommer det i bilder.
Elakt rör behöver kärlek
Efter en del slit lossnade det
Och locket lyftes
Kabelhärvan lossades
Och plockades åt sidan
Följt av spolarna
Inte kliniskt rent, men det kunde varit värre
Gamla stiften lyftes
Och nya NGK installerades
Snart var alla bytta
De gamla stiften såg enligt mig vettiga ut, men ni som kan tolka stiften bättre får gärna ge tips.
Cylinder 1:
Cylinder 2:
Cylinder 3:
Cylinder 4:
Cylinder 5:
Cylinder 6:
Sen plockades spolarna ur hållarna
Och silikon kladdades över dem
Och en stund senare såg de ut så här
Och då allt på bilen är skitigt fick ett lakan offras till trasor i en underbar färg
Det var allt tiden räckte till denna helg. Ja, förutom lite pulkaåkande efter bilen såklart.
"OM någon har åkt pulka använde de självklart lysena..."